Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Sezóna 2014 Verizon IndyCar Series začíná!

Sezóna 2014 Verizon IndyCar Series začíná!

Co se změnilo oproti loňské sezóně?

Dlouhá zimní přestávka je pomalu za námi a už tuto neděli nás čeká první letošní závod Verizon IndyCar Series, opět na městském okruhu ve floridském St. Petersburgu. Pojďme si krátce shrnout změny, které se odehrály v průběhu zimy.

Ze startovního roštu zmizely dva týmy

Do závodu v St. Petersburgu je přihlášeno 22 vozů, o tři méně, než kolik jich závodilo v prvním závodě loňské sezóny.  Po Indy500 startovní pole IndyCar opustil tým Dreyer & Reinbold Racing. V zimě se k němu přidaly další dva týmy. Dragon Racing Jaye Penskeho se soustředí na Formuli E a v IndyCar se představuje jen skrze partnerství s týmem Penskeho otce, byť v tomhle případě šlo spíš o převod práv na peníze z programu Leaders Circle, aby je Roger Penske mohl použít pro Montoyu. Na startovní listině pro závod v St. Petersburgu ale nenajdeme ani tým Panther Racing.

Stáj sice v zimě zkoušela kolumbijského pilota Carlose Huertase, ale pak se ani nepřihlásila o peníze z Leaders Circle, protože příjemci peněz od INDYCAR se museli zavázat odjet celou sezónu a John Barnes, šéf týmu, přiznal, že na to momentálně stáj nemá prostředky.

Tým Panther Racing minimálně v St. Petersburgu neuvidíme.

 

Pokud jde o ostatní změny. Týmy Penske a Ganassi oproti loňskému ročníku přidaly jeden vůz a vrátily se tak ke stavu z předloňské sezóny (Penske tři vozy, Ganassi čtyři). Rahal Letterman Lanigan Racing mohl druhý vůz zatím potvrdit pouze pro závody v Long Beach, Alabamě, Indianapolisu a Indy500.

Odpadlíci a nové tváře

S několika jezdci jsme se v zimní přestávce museli rozloučit. U týmu Andretti Autosport přišel o místo EJ Viso. Bryan Herta Autosport (vloni Barracuda Racing) už v průběhu sezóny ukončil spolupráci s Alexem Taglianim (letos pojede Indy500 za tým Sarah Fisher) a v zimě si nevybral ani jednoho z jezdců, které místo Taglianiho zkoušel ve zbytku sezóny, JR Hildebranda (zatím Indy500 za Ed Carpenter Racing) a Lucu Filippiho.

Po těžké havárii v Houstonu musel ukončit kariéru Dario Franchitti. Dale Coyne si zatím nevybral pilota pro svůj druhý vůz (místo ale nejspíš získá právě Huertas), ale zřejmě další šanci nedostane nikdo z plejády jezdců, která se v něm vystřídala loni (Ana Beatriz, Mike Conway, Pippa Mann, James Davison a Stefan Wilson).

 

Simona de Silvestro IndyCar opustila. Po letech není na startovním roštu žádná žena.

IndyCar se také musela rozloučit se Simonou de Silvestro, protože Švýcarka se připojí k týmu Sauber a bude se připravovat na případný vstup do F1. James Jakes byl jedním z favoritů na místo u Coynea, ale pokud jej nezíská, zřejmě ani jej v IndyCar neuvidíme. To samé platí i o vloni nejlepším nováčkovi (což nebyl až zas takový triumf, vezeme-li v úvahu, že jiný nováček celou sezónu neodjel) Tristanu Vautierovi. A.J. Allmendinger se vrací k závodění v NASCAR.

 

Tři jezdci se připravují na svojí premiérovou sezónu v IndyCar. Andretti nahradil Visa svým odchovancem z Indy Lights Carlosem Muňozem. Ten se vloni předvedl ve skvělém světle při Indy500. Překvapivě na nováčka vsadil i Bryan Herta a do vozu místo Filippiho či Hildebranda posadil talentovaného Brita Jacka Hawkswortha. Třetí nováček pochází z Ruska. Do IndyCar se ze Světové série Renault přesouvá Mikhail Aleshin. Pojede za tým Sama Schmidta.

 

Montoya se vrací do IndyCar.

A nelze opomenout jeden velký návrat. Po šesti sezónách ve Formuli 1 a sedmi v NASCAR se do IndyCar „vrací“ Juan Pablo Montoya. Byť výraz „vrací“ se v případě charismatického Kolumbijce tak úplně nehodí. Montoya totiž v Americe závodil především v CART, kde odjel dvě sezóny a získal titul. V dnešní IndyCar, tehdy ještě IRL, se představil jen v roce 2000. Jeho bilance je však stoprocentní – jeden start (500 mil Indianapolis), jedno vítězství. Díky zkušenostem z CART není Montoya brán jako nováček.

 

Změnili triko

Letošní „silly season“ byla nesmírně zajímavá, především proto, že se dotýkala i předních týmů. Michael Andretti musel bojovat o Jamese Hinchcliffea, který vloni vyhrát tři závody. Hodně o něj stáli Ganassi a KV Racing, ale Andretti pro něj našel nového sponzora a udržel jej.

Hned dvakrát musel nového jezdce ohlašovat Chip Ganassi. Nejprve od KV přetáhl vítěze Indy500 Kanaana. A když Franchitti musel pověsit helmu na hřebík, přesunul jej do vozu sponzorovaného Targetem a ve voze připravovaném pro Kanaana potvrdil Briscoea. Australan s ním závodil už vloni v Indianapolisu.

Volné místo u KV zaplnil Sebastien Bourdais a stejným směrem, tedy od Dragon Racing ke KV, se za ním záhy stěhoval i Sebastián Saavedra jako náhrada za Simonu de Silvestro.

 

Saavedra bude opět stájovým kolegou Bourdaise. Oba v zimě zamířili od Dragon Racing ke KV.

Zajímavé místo získal Mike Conway. Poté, co prohlásil, že už nechce závodit na oválech, vypadalo to, že jeho kariéra v IndyCar se chýlí ke konci. Ale objevilo se pro něj skvělé řešení. Ed Carpenter se zase příliš necítí na okruzích, tak si sezónu mezi sebou rozdělí

 

Jedna velká změna proběhla i u dodavatelů motorů. Ganassi se rozhodl odejít od Hondy, s níž vyhrál titul i Indy500, k Chevroletu a protože Honda potřebovala elitní tým, přetáhla Chevroletu stáj Michaela Andrettiho. Honda musela svůj motor upravit, protože pro letošní sezónu je povinné dvojité turbo.

Změny v kalendáři

Oproti předchozí sezóně se změny nevyhnuly ani kalendáři. INDYCAR jej chtěla mít kratší a kompaktnější. Sezóna měla končit před začátkem sezóny NFL, aby závody nebojovaly o televizní diváky se zápasy amerického fotbalu.

Stejně jako vloni i letos začínáme v St. Petersburgu. Ale závody v Long Beach a Alabamě si vyměnily místo, nejprve se pojede v Kalifornii. Jediný nový závod nás čeká 10. května na silničním okruhu uvnitř Indianapolis Motor Speedway.

Indy500 je na programu tradičně poslední neděli v květnu. Na ní navážou dva závody v Detroitu následující víkend. O týden později IndyCar zamíří na Texas Motor Speedway, kde byl závod prodloužen až na 600 kilometrů.

INDYCAR rozbila blok pěti po sobě následujících závodních víkendů, který byl v kalendáři vloni mezi Indy500 a závodem v Iowě. Letos v červnu zůstane v Texasu, ale pojede až poslední víkend dva závody v ulicích Houstonu. Letos si ale příliš nevydechneme v během července, protože po Houstonu následuje další víkend pětistovka v Poconu (závod byl prodloužen ze 400 na 500 mil), další víkend je na programu Iowa a hned týden na to dvojzávod v Torontu, mimochodem poslední městský okruh v kalendáři.

 

 Závod v Sao Paulu vloni přinesl strhující závěr. James Hinchcliffe vybojoval vítězství v poslední zatáčce. Letos se v Brazílii nepojede.

 

V srpnu jezdce čekají čtyři závody IndyCar, první víkend v Ohiu, o čtrnáct dní později na oválu v Milwaukee, týden na to v Sonomě a další víkend skončí sezóna třetí pětistovkou, stejně jako vloni na oválu Auto Club Speedway v kalifornské Fontaně.

Z kalendáře tak vypadly dva závody. Kvůli termínové kolizi s jinými aktivitami v centru Baltimoru končí závod v tomto městě a promotérovy finanční potíže měly za následek, že se IndyCar letos nepodívá do Brazílie, byť na návratu se intenzivně pracuje.

Nový titulární sponzor a bodování

Posledními velkými změnami jsme se zabývali poměrně nedávno. Oděvní značku IZOD nahradil v roli titulárního sponzora IndyCar Series komunikační gigant Verizon a IndyCar upravila bodování. Zdvojnásobila body za umístění v závodech na 500 mil a štědře ocenila umístění v kvalifikaci na závod 500 mil Indianapolis, kde upravila kvalifikační formát.

Nově se o tom, kdo se do závodu kvalifikuje, rozhodne už v sobotu. V sobotu se navíc rozdá největší počet bodů. Nejrychlejší pilot si připíše 33, poslední kvalifikovaný 1. V neděli musí jezdci absolvovat další kvalifikační pokus, který určí jejich pořadí na startovním roštu. Devítka nejrychlejších z prvního dne se utká o pole position a dalších až devět bonusových bodů.