Sezóna 2014 Verizon IndyCar Series začíná!
Co se změnilo oproti loňské sezóně?
Dlouhá zimní přestávka je pomalu za námi a už tuto neděli nás čeká první letošní závod Verizon IndyCar Series, opět na městském okruhu ve floridském St. Petersburgu. Pojďme si krátce shrnout změny, které se odehrály v průběhu zimy.
Ze startovního roštu zmizely dva týmy
Do závodu v St. Petersburgu je přihlášeno 22 vozů, o tři méně, než kolik jich závodilo v prvním závodě loňské sezóny. Po Indy500 startovní pole IndyCar opustil tým Dreyer & Reinbold Racing. V zimě se k němu přidaly další dva týmy. Dragon Racing Jaye Penskeho se soustředí na Formuli E a v IndyCar se představuje jen skrze partnerství s týmem Penskeho otce, byť v tomhle případě šlo spíš o převod práv na peníze z programu Leaders Circle, aby je Roger Penske mohl použít pro Montoyu. Na startovní listině pro závod v St. Petersburgu ale nenajdeme ani tým Panther Racing.
Stáj sice v zimě zkoušela kolumbijského pilota Carlose Huertase, ale pak se ani nepřihlásila o peníze z Leaders Circle, protože příjemci peněz od INDYCAR se museli zavázat odjet celou sezónu a John Barnes, šéf týmu, přiznal, že na to momentálně stáj nemá prostředky.
Tým Panther Racing minimálně v St. Petersburgu neuvidíme.
Pokud jde o ostatní změny. Týmy Penske a Ganassi oproti loňskému ročníku přidaly jeden vůz a vrátily se tak ke stavu z předloňské sezóny (Penske tři vozy, Ganassi čtyři). Rahal Letterman Lanigan Racing mohl druhý vůz zatím potvrdit pouze pro závody v Long Beach, Alabamě, Indianapolisu a Indy500.
Odpadlíci a nové tváře
S několika jezdci jsme se v zimní přestávce museli rozloučit. U týmu Andretti Autosport přišel o místo EJ Viso. Bryan Herta Autosport (vloni Barracuda Racing) už v průběhu sezóny ukončil spolupráci s Alexem Taglianim (letos pojede Indy500 za tým Sarah Fisher) a v zimě si nevybral ani jednoho z jezdců, které místo Taglianiho zkoušel ve zbytku sezóny, JR Hildebranda (zatím Indy500 za Ed Carpenter Racing) a Lucu Filippiho.
Po těžké havárii v Houstonu musel ukončit kariéru Dario Franchitti. Dale Coyne si zatím nevybral pilota pro svůj druhý vůz (místo ale nejspíš získá právě Huertas), ale zřejmě další šanci nedostane nikdo z plejády jezdců, která se v něm vystřídala loni (Ana Beatriz, Mike Conway, Pippa Mann, James Davison a Stefan Wilson).
Simona de Silvestro IndyCar opustila. Po letech není na startovním roštu žádná žena.
IndyCar se také musela rozloučit se Simonou de Silvestro, protože Švýcarka se připojí k týmu Sauber a bude se připravovat na případný vstup do F1. James Jakes byl jedním z favoritů na místo u Coynea, ale pokud jej nezíská, zřejmě ani jej v IndyCar neuvidíme. To samé platí i o vloni nejlepším nováčkovi (což nebyl až zas takový triumf, vezeme-li v úvahu, že jiný nováček celou sezónu neodjel) Tristanu Vautierovi. A.J. Allmendinger se vrací k závodění v NASCAR.
Tři jezdci se připravují na svojí premiérovou sezónu v IndyCar. Andretti nahradil Visa svým odchovancem z Indy Lights Carlosem Muňozem. Ten se vloni předvedl ve skvělém světle při Indy500. Překvapivě na nováčka vsadil i Bryan Herta a do vozu místo Filippiho či Hildebranda posadil talentovaného Brita Jacka Hawkswortha. Třetí nováček pochází z Ruska. Do IndyCar se ze Světové série Renault přesouvá Mikhail Aleshin. Pojede za tým Sama Schmidta.
Montoya se vrací do IndyCar.
A nelze opomenout jeden velký návrat. Po šesti sezónách ve Formuli 1 a sedmi v NASCAR se do IndyCar „vrací“ Juan Pablo Montoya. Byť výraz „vrací“ se v případě charismatického Kolumbijce tak úplně nehodí. Montoya totiž v Americe závodil především v CART, kde odjel dvě sezóny a získal titul. V dnešní IndyCar, tehdy ještě IRL, se představil jen v roce 2000. Jeho bilance je však stoprocentní – jeden start (500 mil Indianapolis), jedno vítězství. Díky zkušenostem z CART není Montoya brán jako nováček.
Změnili triko
Letošní „silly season“ byla nesmírně zajímavá, především proto, že se dotýkala i předních týmů. Michael Andretti musel bojovat o Jamese Hinchcliffea, který vloni vyhrát tři závody. Hodně o něj stáli Ganassi a KV Racing, ale Andretti pro něj našel nového sponzora a udržel jej.
Hned dvakrát musel nového jezdce ohlašovat Chip Ganassi. Nejprve od KV přetáhl vítěze Indy500 Kanaana. A když Franchitti musel pověsit helmu na hřebík, přesunul jej do vozu sponzorovaného Targetem a ve voze připravovaném pro Kanaana potvrdil Briscoea. Australan s ním závodil už vloni v Indianapolisu.
Volné místo u KV zaplnil Sebastien Bourdais a stejným směrem, tedy od Dragon Racing ke KV, se za ním záhy stěhoval i Sebastián Saavedra jako náhrada za Simonu de Silvestro.
Saavedra bude opět stájovým kolegou Bourdaise. Oba v zimě zamířili od Dragon Racing ke KV.
Zajímavé místo získal Mike Conway. Poté, co prohlásil, že už nechce závodit na oválech, vypadalo to, že jeho kariéra v IndyCar se chýlí ke konci. Ale objevilo se pro něj skvělé řešení. Ed Carpenter se zase příliš necítí na okruzích, tak si sezónu mezi sebou rozdělí
Jedna velká změna proběhla i u dodavatelů motorů. Ganassi se rozhodl odejít od Hondy, s níž vyhrál titul i Indy500, k Chevroletu a protože Honda potřebovala elitní tým, přetáhla Chevroletu stáj Michaela Andrettiho. Honda musela svůj motor upravit, protože pro letošní sezónu je povinné dvojité turbo.
Změny v kalendáři
Oproti předchozí sezóně se změny nevyhnuly ani kalendáři. INDYCAR jej chtěla mít kratší a kompaktnější. Sezóna měla končit před začátkem sezóny NFL, aby závody nebojovaly o televizní diváky se zápasy amerického fotbalu.
Stejně jako vloni i letos začínáme v St. Petersburgu. Ale závody v Long Beach a Alabamě si vyměnily místo, nejprve se pojede v Kalifornii. Jediný nový závod nás čeká 10. května na silničním okruhu uvnitř Indianapolis Motor Speedway.
Indy500 je na programu tradičně poslední neděli v květnu. Na ní navážou dva závody v Detroitu následující víkend. O týden později IndyCar zamíří na Texas Motor Speedway, kde byl závod prodloužen až na 600 kilometrů.
INDYCAR rozbila blok pěti po sobě následujících závodních víkendů, který byl v kalendáři vloni mezi Indy500 a závodem v Iowě. Letos v červnu zůstane v Texasu, ale pojede až poslední víkend dva závody v ulicích Houstonu. Letos si ale příliš nevydechneme v během července, protože po Houstonu následuje další víkend pětistovka v Poconu (závod byl prodloužen ze 400 na 500 mil), další víkend je na programu Iowa a hned týden na to dvojzávod v Torontu, mimochodem poslední městský okruh v kalendáři.
Závod v Sao Paulu vloni přinesl strhující závěr. James Hinchcliffe vybojoval vítězství v poslední zatáčce. Letos se v Brazílii nepojede.
V srpnu jezdce čekají čtyři závody IndyCar, první víkend v Ohiu, o čtrnáct dní později na oválu v Milwaukee, týden na to v Sonomě a další víkend skončí sezóna třetí pětistovkou, stejně jako vloni na oválu Auto Club Speedway v kalifornské Fontaně.
Z kalendáře tak vypadly dva závody. Kvůli termínové kolizi s jinými aktivitami v centru Baltimoru končí závod v tomto městě a promotérovy finanční potíže měly za následek, že se IndyCar letos nepodívá do Brazílie, byť na návratu se intenzivně pracuje.
Nový titulární sponzor a bodování
Posledními velkými změnami jsme se zabývali poměrně nedávno. Oděvní značku IZOD nahradil v roli titulárního sponzora IndyCar Series komunikační gigant Verizon a IndyCar upravila bodování. Zdvojnásobila body za umístění v závodech na 500 mil a štědře ocenila umístění v kvalifikaci na závod 500 mil Indianapolis, kde upravila kvalifikační formát.
Nově se o tom, kdo se do závodu kvalifikuje, rozhodne už v sobotu. V sobotu se navíc rozdá největší počet bodů. Nejrychlejší pilot si připíše 33, poslední kvalifikovaný 1. V neděli musí jezdci absolvovat další kvalifikační pokus, který určí jejich pořadí na startovním roštu. Devítka nejrychlejších z prvního dne se utká o pole position a dalších až devět bonusových bodů.