Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Coulthard, Mercedes, Red Bull a bezpočet penalizací.

Coulthard, Mercedes, Red Bull a bezpočet penalizací.

Winton Motor Raceway

Trať Winton Motor Raceway byla dějištěm třetího klání letošního ročníku série V8 Supercars. Naplánovaných bylo celkem 400km a to ve třech závodech. Jakožto vedoucí muž průběžného pořadí se na trať nedaleko jezera Mokoan podíval Craig Lowndes, který jak je známo, se žene i za rekordem co se počtu vítězství týče. Sedmdesát bodů na něj před třetím trojzávodem ztrácel jeho týmový kolega Jamie Whincup - ten má letos rovněž nakročeno k rekordu šesti tutulů. Ze třetího místa se pak na všechny ostatní usmíval Fabian Coulthard s 85 bodovou ztrátou.

Trať meřící přesně 3km a čítající 12 zatáček byla v minulosti více než štědrá vůči Jamesovi Courtneymu. Ten zde od roku 2010 vyhrál tři závody, tedy stejný počet, který dokázali nahromadit pánové v Red Bull Racing. Kromě ostřílených mazáků se rovněž čekalo na stále možné překvapení. Minulý rok zde totiž poprvé vyhrály vozy Nissan, které v roce 2013 zaznamenaly návrat do řad V8SC. Letošní rok se na trati v Melbourne vyznamenal Scott McLaughlin, který dokázal s vozem Volvo vyhrát jeden ze čtyř exhibičních závodů. Netřeba připomínat, že možná stejný úkol si dali pánové a šéfová Betty Klimenko - neboli Mercedes a Erebus Motorsport.

První kvalifikaci překvapivě vyhrál Fabian Coulthard, bratranec hranatějšího Davida. Do první řady se rovněž vešel Shane Van Gisbergen, který se letos zatím trápí. Jeho výkony na Winton Motor Raceway spíš patří do druhé poloviny jeho výkonostní tabulky. Naopak velký propad zaznamenalo duo Whincup & Lowndes, kteří se během desetiminutové kvalifikace stihli vyšplhat pouze na 14. resp. 4.místo. I když druhá řada nezní špatně, smůlu si pánové vybrali ve druhé části - tedy kvalifikaci na druhý sobotní nebo-li 8. závod sezóny.

Ještě před startem se na chvost závodního pole odstěhoval Robert Dahlgren, jehož mechanici nevydrželi náčiní na uzdě a během odstavení vozu v tzv. Parc-Ferme se dopustili porušení pravidel. Dahlgren nakonec do závodu vůbec nevyrazil.




Mávnutí zelenou vlajkou či rozsvícení zelených světel nejlépe vystihnul Fabian Coulthard. Naopak Van Gisbergen se v prvních metrech mírně zapotácel čehož chtěl okamžitě využít Craig Lowndes. Coulthard si okamžitě vypěstoval mírný náskok. Druhý Van Gisbergen se naopak pral se soupeři ve zpětném zrcátku. Dalo by se říci, že tento novozélanďan tak trochu držel ostatní za sebou.

Po pěti kolech se za Fabian Coulthardem vozil Van Gisbergen, Lowndes, Wood, Bright a Moffat .

Do problémů se dostal Scott McLaughlin, který stejně jako jeho týmový kolega zavítal do boxů s technickými potížemi. Scott se následně na trať přecijenom vrátil, avšak za nedlouho skončil mimo dráhu a ke slovu se tak dostal safety-car. Jediný kdo využil zpomalení byl veterán Russell Ingall. Chtěl tak napodobit Fabiana Coultharda z loňského závodu, (který také jako jediný s novými pneumatikami) pokořil téměř všechny - dojel druhý. Pro šampióna z roku 2005 by druhé místo bylo rovněž velmi dobrým výsledkem.

Po restartu přišel chaos, do kterého se zapletl Tim Slade, Nick Percat, David Reynolds a James Courntey, který svůj závoďák rozbil nejvíce. Další safety-car, další restart. Žlutá fáze číslo dvě na sebe ovšem nenechala dlouze čekat. Po velkém boji se ve čtvrté zatáčce zastavil Todd Kelly. Safe-car se dostal opět ke slovu. Na plné tempo se těšil zejméno Russell Ingall, který už v přechozím klání byl jasně rychlejší. V jedné zatáčce dokonce předjel hned tři vozy - jeho nadšení se však obrátilo proti němu. Tvrdost Ingallova nárazníku okusil David Wall a James Moffat. Na Ingalla čekal průjězd boxovou uličkou.




Osmý závod roku nakonec vyhrál Fabian Coulthard, pro kterého to bylo čtvrté vítězství kariéry. Druhý dojel Shane Van Gisbergen, který během závodu nabral druhý dech. Třetí pak Dale Wood a jeho vůbec první bedna kariéry.




Do druhé závodu se z pole-position vydal opět Fabian Coulthard. V prvních zatáčkách mu tentokrát zatápěl Scott McLaughlin, Lee Holdsworth s Mercedesem a známý Shane Van Gisbergen. Nad vozem Fabiana Coultharda však vysel otazník. Reportéři se dokonce zmiňovali o sedmi válcích. Avšak průběh závodu ukázal, že vše nakonec bylo v pořádku. Fabian se hned po startu nenechal nikým rušit a vydal se vstříc svému pátému vítězství kariéry. Radost mu však vydžela pouze do druhé zatáčky. Scott McLaughlin se vytáhnul skvělým manévrem a záhy se zhostil vedení. Třetí kroužil Lee Holdsworth a čtvrtý David Reynolds. Pánové Red Bull Racing se potulovali k samotnému chvostu startovního pole. Situace, která by mohla otřást s průběžným pořadím.

V následujích kolech se Fabian Coulthard vyznamenal několika nejrychlejšímu koly. Do vedení se však dostal až poté, co se do boxů proti své vůli odebral Scott McLaughlin. Ten opustil první místo díky problémům s elektřinou. Coulthard byl tedy první, druhý Lee Holdsworth a třetí David Reynolds - ani jeden ze tří jmenovaných nebyl nikterak častým návštěvníkem na stupni vítězů.

Pro jezdce v popředí hrál do karet opět pomalý Shane Van Gisbergen, který tentokrát druhý dech nenašel. Naopak k vedoucímu Fabianovi se přiblížil Lee Holdsworth, který se v T3 umístil naposledy před dvěma lety. Mimojiné Whincup & Lowndes se toho času trápili na 18. resp 19. pozici. Fabian a Lee nakonec předvedli nádherný souboj o vítězství. Ve 32. kole se Lee dostal několikrát na dostřel a až na několikátý pokus mu jeho záměr vyšel. Ve stejném kole se rovněž Frosty, nebo-li Mark Winterbottom, dostal před třetího Davida Reynoldse. Frosty se nakonec dokázal předehnat i přes Fabiana. Vítězný Lee Holdsworth nakonec rozplakal i drsně vyhlížející Betty Klimenko - Mercedes slavil první letošní vítězství.




Do nedělního závodu čítající dvojnásobek “stopáže” závodů sobotních nejlépe vyrazil Scott McLaughlin. První řadu opět doplnil Shane Van Gisbergen. Za nimi pak Fabian Coulthard a rychlík Mark Winterbottom. Boxové zastávky byly naplánovány po 40 kolech. Opět se nabízely dvě taktiky v bodobě šetření pneumatik. Ke slovu se dostala i plná versus poloprázdná nádrž na startu. Tentokrát se celkem netradičně všechny týmu shodly na stejné cestě na úspěchem.

První zatáčkou se ve vedení prohnal Scott McLaughlin. Výborný start měl Mark Winterbottom, pro kterého byla ale trať příliš úzká a svůj útok na první místo musel prozatím odložit. Třetí byl po prvním kole James Courntey, čtvrtý Fabian Coulthard. Scott se na rozdíl od svých sobotních kolegů dostal do několika-sekundového trháku. Shane Van Gisbergen tradičně plnil roli hlavního zdržovače. Shane se nakonec propadl k desátému místu, kde zaznamenal kontakt s Jamie Whincupem. Následoval pit-stop a návrat na konec startovního pole.

Během sobotního i nedělního závodu se nešetřilo penalizacemi. Russell Ingall byl potrestán za vyhnutelný kontakt, Dale Wood za zkracování tratě a řada dalších za “speedování” na pit-lane. Největší trest se snesl na Tima Slada, resp. jeho tým. Za zatoulanou pneumatiku na boxové komunikaci si tým odnesl odpočet 30 bodů a pokutu 3000$.

Závod se nakonec obešel bez jediného výjezdu zpomalovacího vozu. Boxové zastávky se tedy rozprostřely do počtu dvě. Hned té první čítankově využil Mark Winterbottom, když se po výjezdu dostal před tehdy ještě vedoucího Scotta McLaughlina.

V polovině závodu bylo pořádí: Mark Winterbottom, Fabian Coulthard, Tim Slade, Jason Bright a James Courtney. Problém na pit-lane s tankováním paliva a následná rychlost na pit-lane odsunula Scotta McLaughlina mimo boje o přední příčky. Penalizace za rychlost v boxech se dočkal i Fabian Coulthard - a opět řada dalších.

V závěru závodu se bojovalo zejména o pozice ve druhé polovině jezdeckého pole. Mark Winterbottom si totiž vyjel více jak sedmi-sekundový náskok na druhého Jamese Cournteyho - mezi nimi se před penalizací vyskytoval Fabian Coulthard. Poklidný dojezd do cíle mírně rozčeřilo duo Jason Bright a David Reynolds, kteří bojovali o čtvrtou příčku.

Nakonec se už nic převratného nestalo. Vítěz loňského Bathurstu si dojel pro letošní první vítězství. Craig Lowndes si nakonec udržel vedení v průběžném pořadí, avšak Winterbottom se k němu přiblížil na rozdíl 28 bodů. Třetí je po devítí závodech Fabian Coulthard. Jamie Whincup se propadl na pátou pozici.

Další část letošního seriálu je naplánovaná na trati Pukekohe Park Raceway - jezdci tedy navštíví Nový Zéland - vyjímečnost události je stvrzena hned čtyřmi závody. Tentokrát se můžeme těšit na 500km.

VÝSLEDKY
POŘADÍ
PUKEKOHE PREVIEW