Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Další změna kvalifikace na 500 mil Indianapolis

Další změna kvalifikace na 500 mil Indianapolis

Bump Day se stěhuje ze soboty zpět na neděli.

Zhruba před pěti týdny zveřejnila INDYCAR radikální úpravu kvalifikačního formátu pro závod 500 mil Indianapolis. Starý formát spočíval v tom, že v sobotu se vozy kvalifikovaly do prvních osmi řad (pozice 1. – 24.), a jezdci v prvních třech řadách (pozice 1. – 9.) si to následně znovu rozdali o pole position a umístění v těchto třech řadách. V neděli se pak kvalifikovali jezdci do posledních třech řad (pozice 25. – 33.). Podle nového formátu se v sobotu mělo rozhodnout, kdo se do závodu kvalifikuje a kdo se také kvalifikuje do rozstřelu o umístění v prvních třech řadách. V neděli si jezdci měli nejprve rozdělit místa 10. – 33. a pak se měla nejrychlejší devítka ze soboty utkat o pole position, respektive o místa 1. – 9.

Den, při němž je v Indianapolisu určen jezdec startující z pole position, se tradičně nazývá Pole day, a den, kdy se kvalifikuje poslední jezdec, se zase nazývá Bump day. Protože když je startovní rošt obsazený, tedy 33 jezdců absolvuje své kvalifikační pokusy, tak aby se další jezdec do závodu kvalifikoval, musí ze startovního pole vyšoupnout (anglicky „to bump“) nejpomalejšího doposud kvalifikovaného pilota, který sedí tzv. na bublině (on the bubble, mimochodem tento termín od závodu 500 mil Indianapolis převzal profesionální poker pro označení posledního hráče, který v turnaji vypadne na nehonorované pozici). Podle nového formátu tak vlastně Bump day i Pole day připadnou na stejný den – letos konkrétně na neděli 18. května.

Protože podle v pondělí zveřejněné úpravy nového kvalifikačního formátu už opět neplatí před měsícem zveřejněné pravidlo, že startovní pole bude uzavřené v sobotu 17. května a v neděli se budou pouze rozdělovat místa na startovním roštu. Poslední řada vzešlá ze sobotní kvalifikace totiž bude pouze provizorní.

INDYCAR tak chce dát šanci kvalifikovat se i týmům, které v průběhu sobotní kvalifikace postihne třeba vážná nehoda, což by je jinak připravilo o šanci v závodě startovat, kdyby do konce sobotního programu nestihli připravit náhradní vůz. Což byl jeden z kritizovaných faktorů nového formátu. Stejně tak se fanoušci a odborníci ptali, co kdyby se v sobotu v Indianapolisu prostě nenašlo 33 vozů (není neobvyklé, že někteří piloti se snaží kvalifikovat až během posledního dne, když tým sežene sponzory doslova za pět minut dvanáct). Nebo co kdyby tým, vzhledem k tomu, že v sobotu úspěšně jeden vůz do závodu kvalifikoval, chtěl v neděli přihlásit další vůz? To všechno INDYCAR opět umožní. Jak tedy nový formát vypadá?

Na základě sobotní kvalifikace se do závodu kvalifikuje 33 vozů. Ty se v neděli rozdělí do tří skupin. Mezi 10:15 a 12:15 dostanou prostor jezdci, kteří se kvalifikovali v sobotu na pozicích 10 až 30. Znovu musí zajet čtyři po sobě následující rychlá kola, což určí, ze které konkrétní příčky v tomto rozmezí za týden odstartují. Následně dostanou mezi 12:45 až 13:30 šanci piloti, kteří se kvalifikovali v sobotu do poslední řady, jezdci, kterým se v sobotu nepovedlo se kvalifikovat a případně nově přihlášení jezdci. Bojují pouze o tři místa v poslední řadě. No a následně od 14:00 do 14:45 si to nejrychlejší devítka ze sobotního programu rozdá o pole position a místa v prvních třech řadách.

„Jak se náš kvalifikační formát vyvíjí, stále vyhodnocujeme, co je pro závodníky nejlepší,“ řekl prezident INDYCAR pro závodění a operace Derrick Walker. „Uvědomili jsme si, že musíme dát druhou šanci týmům, které v sobotu postihnou neočekávané potíže, aby se mohli kvalifikovat do Indianapolis 500. Ta změna je cílená především na auta, která havarují či je v sobotu během kvalifikace postihnou technické potíže. Nakonec budeme mít nejrychlejších 33 aut a to budou ti, kdo se dostanou do závodu.“

Protože oproti předchozím ročníkům nebude v neděli pravděpodobně mezi kvalifikačními pokusy čas na testování závodního setupu, přidala INDYCAR navíc jeden celodenní trénink na pondělí 19. května, tedy den po kvalifikaci. Extra trénink potrvá od 12 do 17 hodin. Doposud musely týmy hledat nastavení vozu pro závod v průběhu kvalifikace nebo během posledního hodinového tréninku v pátek před závodem.