Matra triumfuje při 1000km ve Spa, jedná se ale o vítězství pochybné hodnoty
Motorsport před 40 lety - 17. díl
Odveta značky Matra-Simca v mistrovství světa značek na sebe nenechala dlouho čekat. Ickx a Jarier pro Francouze vyhráli klasických 1000km de Spa-Francorchamps. Tovární Alfy Romeo ale v Belgii nenastoupily a vítězství modrých tedy bylo jen sporné hodnoty.
- 5. května čekal na vozy mistrovství světa značek druhý podnik v milovamém ale stejně tak zastrašujícím Spa. Jezdci formule 1 organizovaní v GPDA tento okruh od roku 1970 odmítali a jen ti nejodvážnější z odvážných si na originální verzi tratě troufli. Sportovní prototypy obletěly 14,2km dlouhou dráhu vražedným průměrem 250km/h a právě to asi bylo hlavním důvodem, proč se do Spa roku 1974 odvážilo jen 31 posádek. Hlavně nečekaná nepřítomnost Alfy Romeo šokovala jak pořadatele, tak i diváky a bylo jasné, že si Matra-Simca přijde k levnému vítězství.
V relativně nudném závodě si za chladných podmínek dojela pro 20 bodů posádka Jacky Ickx (Belgičan na rychlo změnil strany a od Alfy přešel k Matře) a Jean-Pierre Jarier. Druhá Matra s Pescarolem a Larroussem odpadla již brzy po startu, druhé místo tak připadlo jedinému zbývajícímu 3litrovému prototypu, Gulfu GR7 Bella a Hailwooda. Třetí dojel senzační Martini-Porsche-Turbo Müllera a van Lennepa.
- Ke svému klasickému podniku v Pau se do Pyrenejí sjely týmy mistrovství Evropy F2. Za silného deště nechal poleman Depailler (tovární March-BMW) protáčet své kola příliš silně, zezadu do něj narazil Laffite (BP-Martini-March) a toho nejlépe využil vítěz obou dosavadních závodů šampionáu Hans-Joachim Stuck aby se ujal vedení. Již během prvního kola ujely oba tovární vozy Maxe Mosleye zbytku 19 členného pole o osm sekund. Tentokrát měl ovšem navrch Depailler. Ve druhém kole se Stuck v úzké zatáčce pod viaduktem dopustil fatální chyby: brzdil na kluzkém bílém pruhu a uklouzl do svodidla o které si ulomil kolo. Sesterský černě lakovaný elf-March proklouzl před havarovaný oranžový exemplář a bez chybičky si dojel pro vítězství. V cíli měl Tyrrellův pilot F1 na druhého Laffita náskok celého kola! Výborný třetí dojel Brit Andy Sutcliffe na starším Marchi 732 (Jarierův vůz z minulé sezony), který mu připravil malý tým Briana Lewise. Za ním bodovali oba Elfy2 s Jabouillem a Leclerem, poslední bod patřil Schenkenovi na Surteesu-BMW.
- David Pearson, který neabsolvoval kompletní kalendář NASCAR, se po přestávce senzačně vrátil vítěsztvím v Alabamě. Jeho Purolator-Mercury vedl téměř celý závod a v cíli byl o deset metrů před Benney Parsonem. Richard Petty dojel třetí a znamenalo to pro něj návrat na špičku celkového hodnocení, protože Cale Yarborough dokázal dojet jen devátý.
- Ve věku pouhých 65 let zemřel dřívější ředitel Scuderie Ferrari, Eugenio Dragoni. Blízký přítel Enza Ferrariho vedl od konce padesátých let soukromou stáj Sant Ambroeus, která byla známá mimo jiné proto, že pod její hlavičkou roku 1961 startoval Giancarlo Baghetti na polotovárním Ferrari 156, se kterým senzačně vyhrál svou první Grand Prix. Dragoni převzal koncem stejného roku post sportovního ředitele u Ferrari a slavil tam mimo titulu mistra světa F1 (John Surtees, 1964) i nesčetné úspěchy na sektoru vytrvalostních závodů sportovních vozů.
- Na letišti v Neubibergu odstartoval do sezony 1974 německý šampionát formule 3. Mistrovství (Polifac Trophy) bylo výborně dotováno chemičkou Polifac a i primitivní trať v Neubibergu proto přilákala silné pole účastníků. Po 15 kolech se ve fotofiniši prosadil Giorgio Francia před Gunnarem Nilssonem. Třetí dojel Bruno Pescia, všichni na vozech March-Toyota 743. Nejlepším domácím jezdcem byl Dieter Kern, který dojel za Gaudenziem Mantovou pátý.