Emerson Fittipaldi je po Grand Prix v Nivelles prvním dvojnásobným vítězem sezony
Motorsport před 40 lety - 18. díl
Brazilec Emerson Fittipaldi vyhrál pátou Grand Prix sezony v Belgii. Jak pro jeho napínavý průběh, tak i pro rekordní počet účastníků zůstane tento závod v paměti.
- Novou, dnes již neexistující trať mezi belgickými obcemi Nivelles a Baulers považovali mnozí pozorovatelé roku 1974 za příliš sterilní. Fandům se ovšem onoho druhého květnového víkendu začaly sbíhat sliny. Cirkus F1 přivezl do Belgie 41 vozů pro 32 přítomných pilotů! A najednou přišlo moderní pojetí autodromu mnohým přeci jen vhod: pořadatel totiž všechny připustil ke startu!
Z pole-position směl vyrazit Clay Regazzoni a to jen díky tomu, že velký počet trénujících překonal schopnosti a kapacitu časomíry. Jak soupeři, tak i vedení Scuderie Ferrari se shodli na tom, že Clayův nejlepší čas byl asi o dvě sekundy pomalejší, oficielní výsledek je ale oficielní výsledek... Druhému Scheckterovi byl přisouzen čas o sekundu pomalejší, za ním se zařadili Lauda a Fittipaldi.
Regazzoni tento dáraček pořadatelů rád přijal a po perfektním odpichu hájil dlouhých 38 kol vedení před dotírajícím Fittipaldim. Teprve když Švýcarovi se do cesty připletl jeden z opozdilců, využil Marlboro-McLaren za ním své příležitosti a převzal špičku. Také zbytek pole bavil publikum. Vytvořilo se totiž několik mnohačlenných skupin, bojujících o každý metr. Závěrem závodu byl Fittipaldiho největším soupeřem Lauda. Brazilec ovšem s přehledem kontroloval situaci a vyhrál svou druhou GP roku. Také bojovný Scheckter se dokázal protlačit před Regazzoniho a dojel si pro zatím největší úspěch kariéry. Zbývající dvě bodovaná místa připadla Beltoisemu (BRM) a Hulmeovi (McLaren).
Tom Pryce s novým Tokenem-Ford závod nedokončil, domácí debutant Teddy Pilette (třetí tovární Brabham) skončil 17. a další nováček, Gerard Larrousse (všestranný Francouz jel poprvé v životě v monopostu!) na Brabhamu Scuderie Finotto nedojel.
- V Indianapolisu se již týdny trénovalo a na programu stál důležitý pole-day, ve kterém se mělo rozhodnout o nejlepších místech na startu. Déšť ovšem zabránil vyjet kompletnímu poli účastníků a tak bylo pořadí A.J.Foyt, Wally Dallenbach, Mike Mosley, Bobby Unser, Tom Sneva a David Hobbs pouze předběžné. Mimo Hobbse byli všichni kvalifikovaní Američané – jak se časy mění...
- V Silverstone se předvedla velmi zdravá Intersérie s 27 vozy. Zvítězil Willi Kauhsen na jeho Porsche 917/10 před Herbertem Müllerem na voze stejného typu. Třetí dojel Helmut Kelleners na McLarenu M20. Třídu dvoulitrů vyhrál Peter Gethin na Chevronu B26 s experimentálním motorem Briana Harta.
- Při stejném podniku absolvovala britská F-Atlantic další ze svých závodů, který skončil velkým překvapením. Protože favorizovaní jezdci s nejnovějším materiálem (Morgan, Brise, Scott, Bond, Crawford, Nicholson, Walker) měli buď problém, udržet vůz na trati, či jejich vozy měly problém udržet pohromadě, tešil se nakonec z vítězství absolutní outsider: Alan Jones na dva roky starém Marchi 722 týmu Multiglide-Sullivan.
- Ve Snettertonu slavil své první vítězství v britské F3 Alex-Diaz Ribeiro. Poté, co favorizovaný March Briana Hentona jednoduše vypnul v zahřívacím kole, prosadil se brazilcův GRD před Tony Rouffem (GRD) a Jose Chateaubriandem (March).
Senzační závod předvedly v rámci tohoto podniku i malé formule Ford. O vítězi se rozhodlo po celý závod trvajícím duelu mezi Richardem Morganem (Royale) a Rupertem Keeganem (Hawke) až na posledních metrech.