Taktická rošáda ve slunci Irských kopců
Michigan International Speedway
Patnáctý den v šestém měsící tohoto roku, patřil patnáctému závodu letošní sezóny NASCAR Sprint Cup. Startovalo se nedaleko Irish Hills, tradičně na čtyřista mil, neboli dvěstě kol. Pokud Vás přestal bavit fotbal, či si jej šetříte až na vyřazovací boje - anebo Vás jednoduše nudí nejlepší závod světa, tedy závod na čtyřiadvacet hodin v LeMans - pak je tu jediná možnost. Michigan International Speedway.
Tento rok, se kromě 43 zájemců o vítězství příšlo na okruh podívát i perfektní počasí. Okruh, který se v minulých letech do historie NASCAR zapsal mimojiné i tím, že zde v posledních dvou dekádách bylo nejvíce mokrých závodů, mohl opět patřit závodním nadšencům.
Dva dny před začátkem závodu se během kvalifikační jízdy dostal ke slovu i známý Kevin Harvick. Jeho výkon byl druhou nejrychlejší kvalifikací od roku 1987, kdy se v Talladeze prolétl Bill Elliott - otec Chase Elliotta. Přeloženo do tolik oblíbených čísel - Harvick si vyjel svoji (možná překvapivě) teprve osmou pole-position kariéry. Letos to bylo po druhé. Průměrná rychlost pak činila hodnotu 204,557mph, neboli 329,1 km/h. Pro srovnání. Rekord Billa Elliotta se pohybuje okolo 212mph (cca 341km/h).
Harvicka v první řadě doplnil Jeff Gordon. Za nimi se pak před startem těsnali Dale Earnhardt Jr, který útočil na svůj první double v podobě dvou po sobě jdoucích vítězství. Vedle potomka sedminásobného šampióna se kvalifikoval Aric Almirola, pro kterého je to letošní nejlepší startovní počin. Následoval Brad Keselowski, Paul Menard jakožto vítěz Nationwide Series. Kurt Busch, Jimmie Johnson, Brian Vickers a první desítku na startu uzavíral Joey Logano.
Závod však hned po startu nabral netradiční směr. Žluté přerušení bylo většinou následováno dalším žlutým přerušením. Jako první se hned v prvním kole roztočil Brian Vickers, do kterého se netrefil nikdo jiný než Travis Kvapil. Mluvilo se hodně o špinavé stopě, ale také velmi silném větru. Analýza komentátorů TNT odhalila, že se v první zatáčce ke zdi málem poroučel i samotný lídr, Kevin Harvick.
Brian, který se toho času propadl až na 13. místo, se do problémů dostal pravděpodobně i díky těsnému souboji mezi Johnsonem a starším Buschem, který se odehrál na prolitlehlé rovince. Následoval restart a jedno rychlé kolo. Žlutá fáze číslo dvě na sebe nenechala dlouze čekat. Druhá zatáčka tentokrát potrápila Kyla Larsona, který se svépomoci dostal do smyku. Své si vychutnal i Kasey Kahne a Ricky Stenhouse Jr.
Během celého závodu se na prvních místech pohyboval zejména Kevin Harvick, Jeff Gordon a Jimmie Johnson. Mezi tyto úspěšné chlapíky musíme zařadit i výkon Joeya Logana, který ve vedení strávil 29 kol. Ve 40. kole přišly na řadu první zelené pit-stopy. Někdejší náskok Jeffa Gordona, který byl téměř pětisekundový, se rázem srazil na 1,5 vteřiny. Do vedení se díky boxovým zastávkám dostal i Brad Keselowski, který ačkoliv se stejně jako Dale Jr. celý den pohyboval v popředí, ve vedení strávil pouze 4 kola. Dale Jr. dokonce jedno jediné.
V padesátém kole bylo pořadí - Jeff Gordon, Kevin Harvick, Jimme Johnson, Joey Logano a Paul Menard, který potaji myslel na double během jednoho víkendu.
Pokud jde o žluté fáze, o rekord se nejedanlo. Ačkoliv jezdci měli velké problémy zejména při výjezdu ze druhé a čtvrté začky, celkový počet prerušení se ustálil na čísle 8. Tedy téměř čistokrevný průměr posledních šesti závodů na michiganské trati.
Restart v 79. kole byl smolný pro Kyla Busche. Podezření na prázdnou pneumatiku jej zahnalo na pit-lane. Ztráta několika kol se prohlubovala poté, co mechanici objevily praskliny v náboji kola. Kyla Busch a team s číslem 18 bojovali dál. Stejně jako tým Porsche v závodě LeMans 24hrs, i Kyle Busch chtěl jednoduše závod dojet.
Díky následujícímu průběhu závodu, který byl opět několikrát přerušen, se ke slovu pomalu, ale jistě dostávala taktika. Výměna dvou či čtyř pneumatik mohla v tomto případě znamenat spíše ztrátu pozic v celkovém pořadí. Přecijenom okruh v Michiganu není až tak náročný na pneumatiky, jako tomu např. bylo v Doveru.
Rozhodující pit-stopy přišly na řadu cca 50 kol před koncem. Jezdecké pole se roztříštilo na ty, kteří do boxů zajeli, a na ty kteří tak neučinili. Z 20 vozů, které byly ve stejném kole jako vedoucí muž, se pět rozhodlo do boxů nezajet. Mezi nimi byli pánové Jamie McMurray, Jimmie Johnson, Dale Earnhardt Jr, Paul Menard a Jeff Gordon.
Naopak skupinku jezdců, kteří se do boxů podívali, vedl Brad Keselowski, který zárověň sprint na pit-lane vyhrál. Z první desítky obsloužených závoďaků, se jen Joey Logano rozodl pro výměnu všech 4 kol. Zbytek volil pouze dvě nové pneumatiky. Teorie zněla - do boxů bude muset ještě každý. Pokud by se už nemávalo žlutou vlajkou, bylo by jedno kdy by tato povnnosti přišla na řadu.
Na trati se zatím nic nedělo. Čekalo se na další pit-stopy. Nakonec se až takové drama neodehrálo. Mezi prvními, kteří do boxů zavítali, byli Jeff, Jimmie či Paul Menard. Neboli pětice jezdců, kteří vynechali poslední žluté přerušení k návštěvě svých mechaniků. Pro jmenované posádky tedy nastala doba zvýšeného tepu. Pokud by se ke slovu dostala žlutá vlajka, skončil by pro ně závod s jednokolovu ztrátou - potažmo díky pravidlu wave’round by se vrátili na chvost startovního pole.
Do vedení se postupně dostal i Kurt Busch, který měl celý den skvělé restarty. Za ním jedoucí Jeff Gordon se toho času vyskytoval na 20. příčce. Bylo jasné, jakého tvaru nabere pořadí podobu. Před Gordonem totiž kroužil 19. Harvick, 18. Earnhardt Jr., 17. Menard, 16. Brad Keselowski a 15. Jimmie Johnson. Pokud by se nic nestalo, v tomto pořadí by se jezdci vrátili na prvních pět míst.
Za zmínku stojí i fakt, že se během zastávek v boxech do vedení dostal i Kyle Larson a Austin Dillon. Mladíci, kteří se letos snaží o titul nováčka roku - nutno podotknout, že Kyle Larson má nakročeno nejlépe.
Deset kol před koncem se situace ustálila, neboli vrátila do původních kolejí. Jimmie Johnson si následně bez větších problémů dojel pro své letošní třetí vítězství. Třetí v posledních čtyřech závodech. Druhý dojel Kevin Harvick, který opět v posledních momentech závodu použil raketový pohon. A opět to nestačilo. Brad Keselowski, Paul Menard a Kasey Kahne pak doplnili první pětku v cíly.
Další závod se jede příští týden na okruhu v Sonomě. Jde o točitou záležitost neoválového rázu. Nejde jinak, než doporučit. Nezapomeňme rovněž, že den před startem v daleké Kalifornii, si na trati Elkhart Lake dají dostaveníčko pánové z Nationwide Series. Rovněž nelze jinak, než tuto podívanou doporučit.
POŘADÍ po patnácti odjetých závodech
VÝSLEDKY závodu v Michiganu
Stránky NASCAR CZ na FCB
Na závěr bych poprosil všechny fanoušky i nefanoušky NASCAR o pár chvil na vzpomínku Petra Minaříka, světaznalého člověka, který měl o čem vyprávět. Petr byl velký kamarád a nejlepší kolega.
Díky ti Petře za vše!