Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Lotterer, Fässler a Treluyer vyhráli pro Audi 24h v Le Mans

Lotterer, Fässler a Treluyer vyhráli pro Audi 24h v Le Mans

Jan Charouz skončil na výborném osmém místě.

Němec Andre Lotterer, Švýcar Marcel Faessler a domácí Benoit Treluyer jsou vítězi 83. vydání francouzského klasika v Le Mans. Jejich naftový hybrid Audi R18 porazil v napínavém závodě silnou konkurenci Toyoty a Porsche. Jan Charouz skončil na výborném osmém místě.

Toyota dominátorem kvalifikace

Le Mans, to není jen samotný 24hodinový maraton. Víkend na trati začíná již ve středu volným tréninkem a ten brzy ukázal, jak rychlé a nebezpečné dokáží moderní projektily LMP1 být: v rychlých zatáčkách Porsche ztratil tovární jezdec Audi, Loic Duval vládu nad vozem a vletěl do hrazení. Jeho R18 byl těžce zničen, přemet mu oholil kola a dokonce i střechu. Francouz vyvázl bez vážných zranění, do závodu ovšem nemohl nastoupit – nahradil jej Marc Gene. O postavení na startu rozhodly tři kvalifikační sessions ve středu, ve čtvrtek a v pátek večer. Pořadatel byl Loicovou nehodou a i smrtelným karambolem z minulého roku patřičně varován: nejmenší ukouznutí a závady na trati vedly k častým neutralizacím, či dokonce přerušením kvalifikačních jízd.

Pro světovou PR tak důležitou pole-position chtěla očividně nejvíce značka Toyota. V pátek v noci se o ni postaral bývalý pilot Williamsu-F1, Kazuki Nakajima. Stal se tak prvním Japoncem, kterému se to v Le Mans podařilo. Současně demonstroval pokrok vývoje a možnosti technického zbrojení velkých automobilek: TS40-Hybrid má o 25 procent nižší spotřebu, než vozy minulé sezony, přesto byl nejrychlejší čas posádky Nakajima/Wurz/Sarrazin o 0,557 sekundy rychlejší, než pole-position roku 2013. Konkurence od Porsche ovšem nebyla daleko za Japonci. Také 919-Hybrid Dumase, Janiho a Lieba zůstal pod nejlepším časem minulé sezony a postavil se do první startovní řady. Následovaly druhá Toyota TS40 (Davidson/Lapierre/Buemi), druhý Porsche 919 (Bernhard/Webber/Hartley) a tři vozy Audi R18 e-tron posádek Albuquerque/Bonanomi/Jarvis, Faessler/Lotterer/Treluyer a Di Grassi/Gene/Kristensen. Nejlepší ze soukromých vozů třídy LMP1, švýcarský Rebellion Prosta, Heidfelda a Becheho ztrácel na pole-position téměř osm sekund. Z českého hlediska zajímavou třídu LMP2 ovládli v kvalifikaci Gommendy/Thiriet/Badey na překvapivě rychlém novém Ligieru-Nissan JS P2. Jan C arouz a jeho kolegové René Rast a Vincent Capillaire zajeli 20. čas celkově a 11. čas třídy LMP2. Charouzovy pochybnosti o konkurenceschopnosti pneumatik Michelin (rychlejší konkurence spoléhala kompletně na Dunlop) se tedy bohužel potvrdily. Již v pátek tedy bylo jasné, že cesta na vytoužený stupínek vítězů bude pro jejich Loeb-Oreca-Nissan 03R velmi obtížná.

Wurz a spol. Udávají tón i v závodě.

Také začátek 83. vydání „24 heures du Mans“ běžel plně dle skriptu značky Toyota: zkušený Rakušan Alex Wurz se ujal startujíc z pole-position s přehledem vedení před porschem Neela Janiho, sesterskou toyotou Nicolase Lapierra, druhým porsche Timo Bernharda a nejrychlejším audi s Andre Lottererem v kokpitu. První stint týmu Sebastiena Loeba převzal Němec René Rast a z prvního kola se vrátil na 19. pozici. Dvojnásobný vítěz Le Mans, Wurz poté spolehlivě zvyšoval svůj náskok a po první hodině vedl 35 sekund před Lottererem. To byl první Porsche 919 již „z kola ven“: Neel Jani musel do boxů kvůli přerušenému vedení paliva a propadl se na zadní pozice. Rast se s charouzovým vozem viditelně spřátelil a postoupil až na 6. pozici třídy LMP2, když uklouznutí do štěrku stálo všechen vybojovaný čas: „Pod auto se mi dostal pylón značení trati a nemohl jsem řídit,“ vysvětloval Rast. Krátká, ale vydatná přeháňka se po 90 minutách postarala o další výpadky mezi vozy LMP1: na začátku rovinky Hunaudiéres se při předjíždění pomalejšího Ferrari-GT Sama Birda střetli Bonanomi a Lapierre. Pro třetí Audi R18 závod na místě skončil, Francouz dovlekl zle polámanou toyotu k velké opravě do boxů.

Černá noc pro Toyotu

Po šesti hodinách, tedy po čtvrtině závodu, držel Jan Charouz slibné 12. místo, osm kol za dominující toytou Nakajimy, Wurze a Sarrazina. Ve třídě LMP2 to pro Čecha znamenalo sedmé místo a vidina pódia znovu nabrala reálnou podobu. Zdánlivě neporazitelný japonsko-německý vůz s číslem 7 na špičce následovali za soumraku s uctivým odstupem 50 sekund Treluyer (audi) a Hartley (porsche).

Noc měla ovšem mít pro Japonce černější dopad, než jejich nejhorší sen. V jasně vedoucím voze byl za rozbřesku Nakajima, když se začal škvařit jeden z komponentů elektriky. Závada byla tak vážná, že se nedala odstranit a nejrychlejší vůz pole byl ze závodu! Letěly si teď audiny číslo 2 a 1 pro jisté vítězství?

Audi nebo dokonce Porsche..?

Ani naftové vozy Audi R18 nepřestály útrapy honičky bez následků: problém s dmychadlem a jeho následující výměnu si musel prodělat nejdříve vůz číslo 2. Ne, Tom Kristensen následně nepádil směrem desátého triumfu v Sarthe – také jednička musela v neděli ráno pro nové dmychadlo. První pozice tak připadla debutujícímu Porsche 919 Marka Webbera s oběma R18 v zádech. Australanův vůz ale také nevydržel: ve 22. hodině se mu rozbil benzínový motor a odstoupil. Technické problémy soupeřů hrály do karet týmům, které dokázaly připravit spolehlivý vůz. Jedním z nich byl i Oreca-Nissan Loeb Racingu: Charouz byl k polednímu poprvé mezi nejlepší desítkou.

Audi potřinácté!

Zkušený tým Reinholda Joesta si v závěru nenechal dárečky konkurence ujít. Rychlý Andre Lotterer a jeho kolegové Marcel Faessler s Benoitem Treluyerem během závěrečných hodin nezachybovali a dojeli si pro velké vítězství. Dvojitý triumf pro Audi doplnila posádka Kristensen/di Grassi/Gene s odstupem tří kol na druhém místě. Zklamaní třetí dojeli Davidson, Lapierre a Buemi – kdo ví, jak by závod dopadl, nebýt jejich nehody v úvodu. Soukromý Rebellion Prosta/Heidfelda/Becheho skončil na výborném 4. místě a díky selhání tolika vozů LMP1 skončil nejlepší prototyp LMP2 Dolana, Thicknella a Turveye již na pátém místě. S výborným výsledkem se domů vrací i Jan Charouz: ve třídě LMP2 sice dojel těsně mimo plánovaný stupeň vítězů, celkové osmé místo je ovšem velmi uspokojivým výsledkem.

Výsledek 24 heures du Mans roku 2014:
1. LMP1 #2 Audi Fassler/Lotterer/Treluyer 379 kol
2. LMP1 #1 Audi Di Grassi/Gene/Kristensen 376
3. LMP1 #8 Toyota Davidson/Lapierre/Buemi 374
4. LMP1 #12 Rebellion Prost/Heidfeld/Beche 360
5. LMP2 #38 Zytek Dolan/Tincknell/Turvey 356
6. LMP2 #46 Ligier Thiriet/Badey/Gommendy 355
7. LMP2 #36 Alpine Chatin/Panciatici/Webb 355
8. LMP2 #24 Oreca Rast/Charouz/Capillaire 354
9. LMP2 #35 Ligier Brundle/Mardenborough/Shulzhitskiy 354
10. LMP2 #43 Morgan Klien/Hirsch/Brandela 352
11. LMP2 #33 Ligier Cheng/Tung/Fong 347
12. LMP2 #34 Oreca Frey/Mailleux/Lancaster 342
13. GTEP #51 Ferrari Bruni/Vilander/Fisichella 339
14. GTEP #73 Chevrolet Magnussen/Garcia/Taylor 338
15. GTEP #92 Porsche Holzer/Makowiecki/Lietz 337
16. LMP2 #29 Morgan Schell/Leutwiller/Roussel 336
17. GTEA #95 Aston Poulsen/Heinemeier-Hansson/Thiim 334
18. GTEP #74 Chevrolet Gavin/Milner/Westbrook 333
19. GTEA #88 Porsche Ried/Bachler/Al Qubaisi 332
20. GTEA #61 Ferrari Perez-Companc/Cioci/Venturi 331
21. GTEA #90 Ferrari Montecalvo/Roda/Ruberti 330
22. GTEA #77 Porsche Dempsey/Foster/Long 329
23. LMP2 #42 Zytek Kimber-Smith/McMurry/Dyson 329
24. GTEA #98 Aston Dalla Lana/Lamy/Nygaard 329
25. GTEA #66 Ferrari Al Faisal/Neiman/Pumpelly 327
26. GTEA #70 Ferrari Nakano/Ehret/Rich 327
27. GTEA #58 Ferrari Barthez/Pons/Ayari 325
28. GTEA #57 Ferrari Krohn/Jonsson/Collins 324
29. GTEA #76 Porsche Narac/Armindo/Hallyday 323
30. GTEA #53 Ferrari Mowlem/Patterson/Hamilton 319
31. GTEP #79 Porsche MacNeil/Curtis/Bleekemolen 319
32. GTEA #67 Porsche Maris/Merlin/Helary 317
33. GTEP #97 Aston Turner/Mucke/Senna 310
34. GTEP #91 Porsche Pilet/Bergmeister/Tandy 309
35. LMP2 #27 Oreca Zlobin/Salo/Ladygin 303
36. GTEA #62 Ferrari Mallegol/Bachelier/Blank 295
37. LMP1 #14 Porsche Dumas/Jani/Lieb 348
38. LMP1 #20 Porsche Bernhard/Webber/Hartley 346
39. LMP2 #50 Morgan Ragues/Taylor/Ihara 341

Neklasifikováni:
40. LMP1 #7 Toyota Wurz/Sarrazin/Nakajima 219
41. GTEA #72 Ferrari Bertolini/Shaitar/Basov 196
42. GTEA #75 Porsche Perrodo/Collard/Palttala 194
43. GTEP #52 Ferrari Griffin/Parente/Leo 140
44. LMP2 #26 Morgan Rusinov/Pla/Canal 120
45. GTEA #60 Ferrari Mann/Case/Giammaria 115
46. LMP2 #47 Oreca Howson/Bradley/Imperatori 87
47. LMP1 #13 Rebellion Kraihamer/Belicchi/Leimer 73
48. LMP2 #48 Oreca Berthon/Gonzalez/Chandhok 73
49. LMP2 #41 Zytek Munemman/Latif/Winslow 31
50. GTEP #71 Ferrari Rigon/Kaffer/Beretta 28
51. LMP1 #3 Audi Albuquerque/Bonanomi/Jarvis 25
52. GTEA #81 Ferrari Wyatt/Rugolo/Bird 22
53. LMP2 #37 Oreca Ladygin/Minassian/Mediani 9
54. CDNT #0 Nissan Ordonez/Reip/Motoyama   5

Audi R18 e-tron Quattro posádky Lotterer/Faessler/Treluyer se zapsal do dějin sportu.

 

 

Sehraná posádka vítězného vozu při výměně jezdců.

 

Nakajimova noční pole-position a dlouhé vedení nepomohly: Toyota č.7 nedojela.