Loeb, Muller, Lopez, Ma a nejdelší okruh sezóny.
Curcuit de Spa Franchorchamps
Mistrovství světa cestovních vozů WTCC, pokračuje tento týden na okruhu Spa-Franchorchamps. Půjde o letošní sedmý podnik, tedy závody s pořadovým číslem 13. a 14. a to navzdory tomu, že druhý start na nedalekém Slovakiaringu byl díky nepřízni počasí zrušen.
Letošní sezóna se skládá z celkem 12ti závodních víkendů - vždy po dvou startech. Toho času si jezdci již odkroutili 12 resp 11 zavodů. Začalo se v marockém Marrakechi. Následoval Paul Ricard, Hungaroring, Slovakiaring, malebný Salzburgring a před 14 dny si panové dali dostaveníčko na novém okruhu Moscow Raceway.
Osnovy letošní sezóny, neboli změny v pravidlech či technických regulích, byly popsány již mnohokrát, Připomeňme jen, že ačkoliv se může zdát, že nezůstal kámen na kameni, scénář se od předchozích ročníků až tak neliší. Jinak řečeno, jezdeckému poli dominuje trojice továrních jezdců. V minulých letech to byly vozy Chverolet a pánové Robert Huff, Alain Menu a čtyřnásobný šampión Yvan Muller. Chevrolet stáhl zbraně a na jeho místo se celkem pochopitelně dostala francouzská značka Citroen. Nutno podotknout, že trojice Lopez, Muller a Loeb letos jednoduše tvrdí muziku.
Jose Maria Lopez velice mile překvapil hned v prvním závodě, který dojel na prvním místě. Lopez se v minulých letech věnoval zejména domácím, tedy argentinským sériím jako TC 2000, Top Race V6 nebo nejstarší závodní sérii světa, Turismo Carretera. Napříč zámořských cesťáků a evropských monopostů (Formula Renault, GP2, F3000) si Lopez do dnešních dnů může napočítat hned sedm titulů. Jeho jméno by tedy mohlo znít, jako sázka na jistotu. Týmové kolegy Yvana Müllera a Sebastiena Loeba pak netřeba dlouze představovat. Bylo jasné, že Citroen bude silným hráčem.
Kromě trojice vzpomínaných v rámci WTCC do barev Citroenu v posledním závodě oblékl i jistý Ma Qinghua. Ma si do CV postupně doplnil účast v A1GP, španělské a britské F3 a Superleague Formula. Své jméno zvěčnil i v análech tolik vytoužené F1, když se v roce 2012 a 2013 stal testovacím jezdcem týmů HRT a Caterham. Tedy, další sázka na jistotu - která nedaleko Moskvy vyšla. Ma totiž vyhrál druhý závod - mimojiné se stal prvním čínským jezdcem, který tak v rámci WTCC učinil.
Jediný, kdo nepatří do skupinky mužů Citroen a přitom vyhrál závod, je velezkušený Gianni Morbidelli. Ten se dokázal prokličkovat do vítězného konce ve druhém závodě na Hungaroringu.
Z předchozích řádků se tedy dá vytušit jediné. Letošní šampión bude pravděpodobně oblékat overall v barvách Citroenu. Druhý a třetí tovární tým - Honda a Gabriele Tarquini/Tiago Monteiro, Lada a James Thompson, Robert Huff, Mikhail Kozlovsky - mají od samotného začátku co dohánět. Po šesti odjetých podnicích se nejlépe ze jmenovaných pilotů má Tiago Monteiro. Pravda nyní je na čtvrtém místě, což není zlé. Bodová ztráta však činí 104 body. Neházejme však Hondu ani Ladu do olejové skvrny. Motorsport je a vždy bude nevyzpytatelný.
Tento víkend je na programu Spa-Franchorchamps. Historická trať měřící něco málo přes 7km se do šampionátu vrací po dlouhých devíti letech. Právě první ročník nově vzniklé série WTCC přinesla i první a zároveň poslední návštěvu této fanoušky Formule1 oblíbené tratě. Příznivci mistrovských závodů si následně v Belgii přišli na své pouze dvakrát a to v roce 2010 a 2011, kdy se startovalo na okruhu v Zolderu. Jediný Robert Huff dokázal své belgické vítězství následně proměnit i ve vítězství celkové (2011). Jediný dvojzávod ve Spa-Franchorchamps pak vyhrálo duo Dirk Muller a Fabrizio Giovanardi. Druhý jmenovaný se letos s velkou slávou vrátil do BTCC, kde v minulosti vyhrál několik titulů.
Program na závodní víkend nedaleko Ardén bude odstartován během pátečního dne kdy budou mít jezdci k dispozici 30 minut testování. Ostrá kola pak budou pokračovat druhý den během měřených tréninků a kvalifikace. První nedělní závod je naplánován na 12:45, druhý bude odstartován v 14:00.
Oba závody můžete jako vždy sledovat v přímém přenose na české verzi Eurosportu.