Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Vystupňované drama potvrdilo formu favoritů

Vystupňované drama potvrdilo formu favoritů

Hidden Valley Raceway

Nedělní program na Hidden Valley Raceway začal opět nejlépe pro dvojici Red Bull Australia - tedy Craig Lowndes a Jamie Whincup. Oba pánové se vměstnali do první řady na startu, pro Lowndese to byla čtvrtá pole-postion letošní sezóny. Celý víkend obhájci loňského titulu vychází takříkajích na pravačku. Whincup zaznamenatl třetí start z první řady během jednoho víkednu - dva závody bez větších problémů vyhrál. Na řadě byl třetí a závěrečný start.

Jak už to tak bývá, právě nedělní závod je okořeněn taktikou boxových zastávek. Spotřeba paliva tentokrát nehrála prim, naopak spotřeba pneumatik, to byl rébus pro všechny týmy. Nabízelo se několik možností jak na 200km dlouhý závod, nedaleko městečka Darwin, vyzrát. Alchymie spočívala ve volbě tvrdých a měkkých směsí. Tvrdé byly pomalejší, ale vydržely déle. Měkké byly rychejší, ale rovněž se rychleji “ztrácely”. Vítězné duo z kvalifikace zvolilo první variantu - rozdíl byl hned znát.

Po startu se přes druhého Whincupu převalilo několik soupeřů. Jamie teorii pomalejších pneumatik podpořil špatně zvládnutým startem a ze druhého místa se okamžitě poroučel na místo šesté. Jeho týmový kolega, Craig Lowndes, rovněž pocítil rychlost měkké směsy a to hned v první zatáčce, kdy se přes něj vnější stranou převalil David Reynolds. Pro Reynoldse to byl vůbec nejlepší závod dosavadního průběhu sezóny. Ve vedení strávil ne jedno kolo, a defacto až do posledního pit-stopu patřil mezi jasné favority na zisk 150 bodů.


Oči všech přihlížejících nezapomněly na Marka Winterbottoma, který si i po sobotním útoku RedBullBoys, udržel vedení v průběžném pořadí. Náskok 65 bodů však popravdě neznamenal nic. Třetí Fabian Coulthard, který měl ztrátu 136 bodů, si však tentokrát vybral smolný den. První a druhý závod na Hidden Valley Raceway dokončil na 9. resp. 3. místě. Whincup byl pochopitelně vždy před ním. Třetí závod se Fabianovi bohužel nepovedl. Své šesté místo na startu postupně zaházel soupeři a proměnil jej v 22. příčku v cíly. Bodově tedy velmi špatné. Své malé jubileum v podobě 110. závodu V8SC tedy možná neměl ani chuť oslavit.

Výběr trvdé směsy se záhy pomstil svým fanouškům. Postupně se z první desítky ztratily všechny vozy používající právě tuto směs. Russell Ingall byl ten, který se v TOP10 udržel nejdéle. Bylo však jasné, že situace není konečná. Jezdce a týmy čekaly dva pit-stopy. Všudypřítomná varianta zvaná safety-car rovněž nemohla chybět.

Do popředí se mezitím dostal již zmiňovaný David Reynolds, který společně s Chazem Mostertem dosti znatelně ujeli svým soupeřům. Třetí kroužil James Courtney, za ním pak Mark Winterbottom, Garth Tander, Jason Bright a Will Davison.


Frosty se však cítil při síle, jeho vítězství z Darwinu v minulém roce, mu jistě dodávalo na sebevědomí.

Za nedlouho se dostal na dostřel na třetí místo za svého týového kolegu. Na řadu přišly první pit-stopy. Ty byly dokonány v 25. kole. Všechny posádky se nyní mohly těšit s pneumatik z měkké směsy. Duo Lowndes & Whincup mohlo odstartovat stíhací jízdu. Jenže, 25. kolo znamenalo i první přerušení. Smolař letošní sezóny, Robert Dahlgren, stvořil jedinou žlutou fázi dne. Jeho modré Volvo se poroučelo mimo trať, přitom nezapomnělo zapálit tolik vysušenou austrálskou trávu. Zdálo se, že je po taktice. Přerušení však přišlo v pravý čas. Tedy těsně poté, co si jezdci odkroutili první boxové zastávky.

Menší vzrušení - i když s možnými až hrozivými následky - zaznamenal Fabian Coulthard, který přímo na boxové komunkaci před sebou vytlačil Gartha Tandera. Garth v té době naštěstí dobržďoval do svého boxového stání, nic se tedy nestalo. Restart přišel ve 30. kole.

Pořadí bylo následující: David Reynolds, Chaz Mostert, Mark Winterbottom, Jason Bright, James Courtney, Craig Lowndes, Will Davison, Jamie Whincup, Rick Kelly a desátý Scott Pye. První a jediné přerušení tedy pozičně spravilo náladu týmu Red Bull Australia.
Radost vydžela dvě kola. V těsném souboji s Chazem Mostertem se Craig Lowndes dopustil menší chyby a po kontaktu s kolegou Marka Winterbottoma si poškodil levé přední kolo. Pit-stop byl nevyhnutelný. V 32. se nikým nepozorován do vedení dostal Mark Winterbottom a následně si vyjel náskok 1,4 sekundy. Velký boj o 11. pčíčku zároveň svedly oba Nissany, tedy pánové Caruso a Moffat. Nejrychlejší kolo závodu mimojiné zajel Scott McLaughlin, který se ten den nenechal moc vidět. Svoji tentokrát neviditelnou jízdu nakonec proměnil v uspokojivé osmé místo.

Čekalo se na další boxové zastávky, které mohli opět lecos naznačit.

Ten moment přišel v 52.kole. Jako první ke svým mechanikům zajel Mark Winterbottom. Jeho mechanici aplikovali možná nezvyklý tah, v rámci V8SC však pravidly dovolený. Mechanici vyměnili kola na pravé straně za kola na straně levé. A naopak. Díky charakteristice závodní dráhy Hidden Valley Raceway, tedy více zatáček na levou ruku a větší opotřebení kol jen na pravé straně, se tu otevřela právě tato možnosto. Tuto volbu použil nejeden tým.


Do boxů se postupně dostali všichni jezdci. Nejdéle na trati vydržel James Courtney, který s Garthem Tanderem rovněž zažíval veselejší víkend - alespoň v rámci letošní sezóny. Jason Bright pohřbil naděje na lepší umístění v první zatáčce. Výletem mimo trať jej o kolo později napodobil i velezkušený Russell Ingall. Poslední stint závodu zahájil na první místě Mark Winterbottom. Za ním se vytvořil vláček: Whincup, Van Gisbergen, Slade, Reynolds, Courtney, Tander, Moffatt.

Do konce závodu zbývalo deset kol. Stíhací jízdu Jamieho Whincupu jasně ukazovala také čísla. Jamie každým kolem ukrojil několik desetin z náskoku zatím vedoucího Marka Winterbottoma. Ačkoliv Jamie vystřihnul několik rychlých kol, třetí Shane Van Gisbergen byl stále rychlejší. Vedoucí trojice se tedy pro všechny přihlížející velice přijemně sjížděla dohromady.

Avšak co se nestalo. Možná zkušenost, možná pokyn z boxů byl za rozhodnutím, kdy se Whincup na konci nejdelší rovinky rozhodl zvolnit a pustit tak před sebe rychlejšího Shana Van Gisbergena. Mladý kiwi situace využil náležitě a k vedoucímu Winterbottomovi se přibližoval po téměř půl sekundě na jedno kolo.

Strhující závěr nebral konce. Shane byl na první pohled rychlější. I když se zdálo, že v té které zatáčce chybuje, v časovém rozestupu se vždy dostal do zelených čísel. Rozdíl se neustále smrskával. V posledním kole se Shane dostal na dostřel. Mark Winterbottom měl co do činění s mládím ve zpětných zrcátkách.


Závod byl však vypsán na 69 kol. Být o jeden okruh delší, možná by to vyšlo. Mark Winterbottom dojel na prvním místě, Shane velmi těsně na místě druhém. Spokojený Whincup pak dokroužil na třetí příčce.

Bodově se tedy Frosty o něco oddálil od svých soupeřů. Mezi Frostym a druhým Lowndesem, který dojel na hrůzostrašné 17. příčce, je nyní 161 bodů. Na místo třetí se v průběžném pořadí dostal Jamie Whincup, který nyní ztrácí 186 bodů. Na nešťastníka Fabiana Coultharda zbývá příčka čtvrtá - ztráta 247 bodů. Nezapomeňme, že během jednoho závodního víkendu může ten který jezdec získat až 300 bodů - nehledě na to, z kolikati startů se víkend skládá.

Další zastávka čeká jezdce na cestě zpět na jih, ve státě Queensland na městském okruhu Townsville. Tedy Super Street podívaná.

VÝLEDKY 19. závodu
POŘADÍ po 19. závodech