Huertas poprvé vítězí, stupně vítězů kolumbijské
Shell & Pennzoil Grand Prix of Houston – 1. závod
Kolumbijský pilot Carlos Huertas se v sobotu dočkal premiérového vítězství v závodě IndyCar. Mladý Kolumbijec uspěl v devátém závodě v kariéře. Radost z vítězství je o to větší, že vedle něj stál na stupních vítězů jeho vzor Juan Pablo Montoya. Třetí Kolumbijec, Carlos Muňoz, se umístil na třetím místě. Lídr šampionátu Will Power dokončil závod se ztrátou jednoho kola na 14. pozici. Jeho největší rivalové ovšem moc nezískali. Castroneves dojel 11., Hunter-Reay o dvě příčky výše a Pagenaud po kolizi s Dixonem skončil 16.
Jezdci do sobotního závodu odstartovali prostřednictvím pevného startu, poprvé v historii IndyCar Series za mokrých podmínek. Ačkoliv jezdci starty v pátek trénovali, zůstal Graha Rahal stát na roštu. Pagenaud měl dobrý start a vedení udržel. Na třetí místo se probil Takuma Sató. Ve 4. kole předjel společně s Hinchcliffem druhého Castronevese a v pátém kole se dostal do vedení. Vzhledem k mokrým podmínkám se INDYCAR rozhodla uplatnit dvouhodinový limit namísto závodění na 90 vypsaných kol.
V 7. kole vrazil Carlos Muňoz do svého stájového kolegy a Marco Andretti díky tomu musel do boxů, z nichž vyjel těsně před vedoucím Satóem. Tak vytrvale se bránil předjetí o jedno kolo, že ignoroval žluté vlajky a tak jako Muňoz za kolizi, i on dostal penalizaci, tentokrát za blokování. Další pilot Andrettiho týmu, James Hinchcliffe, díky tomu stáhl Satóův náskok. Když ve 27. kole zajela vedoucí čtveřice do boxů, vrátil se Hinchcliffe před Japoncem. Mezitím ve 22. kole Charlie Kimball jako první přezul z pneumatik do mokra na měkkou sadu suchých pneumatik.
Někteří jezdci ale měli se slicky problémy. Mikhail Aleshin poškodil přední křídlo a vypadl z vedoucího kola. Mike Conway vrazil do bariéry z pneumatik a způsobil první výjezd zpomalovacího vozu. Během doby, kdy byl pace car na trati, poškodil přední křídlo také Sebastian Saavedra.
Po restartu se dlouho nezávodilo. Sató kolidoval s okolo zpět jedoucím Aleshinem a slibně rozjetý závod pro něj skončil. Následný restart se nepovedl, protože Luca Filippi ztratil v poslední zatáčce kontrolu nad vozem a vrazil do zdi na cílové rovince. Úspěšný restart přišel až v 42. kole. Hinchcliffe vedl před Castronevesem, Bourdaisem, Wilsonem, Hunter-Reayem a Pagenaudem, kterého ale od startu závodu trápily problémy s brzdami.
V 48. kole jeho situaci ještě zhoršil Dixon, který ztratil kontrolu nad vozem, vrazil do bariéry a ta jej katapultovala do cesty Pagenaudovi, jenž vyvázl s poškozeným zavěšením, a Kimballovi, pro nějž závod skončil. V tu chvíli se nad Houstonským okruhem řádně rozpršelo, ale jen Ryan Briscoe využil žluté fáze pro přezutí na pneumatiky do mokra. Všichni ostatní jezdci, kteří zamířili do boxů, mimo jiných Kanaan, Montoya či Muňoz, přezuli na suchou sadu.
Restart přišel v 53. kole. Jelikož přestalo pršet, Briscoeova vsázka na pneumatiky do mokra nevyšla. V 57. kole vyvrcholilo trápení lídra šampionátu. I Power si prohlédl z blízka bariéru z pneumatik. Po znovunastartování motoru ale mohl se ztrátou jednoho kola pokračovat. Vedoucí skupinka využila neutralizace k poslednímu pit stopu. Kromě Wilsona, který sice na stávajících pneumatikách odjel 32 kol, ale rozhodl se vsadit na to, že už vydrží do konce. O trochu lépe na tom byl stájový kolega Huertas, stavějící 9 kol před neutralizací způsobenou kolizí Dixona, Pagenauda a Kimballa. Za ni byli jezdci, kteří stavěli právě při této neutralizaci – Kanaan, Montoya, Saavedra a Muňoz a dvojice stavějící krátce po ní – Rahal a Briscoe. Až na devátém místě byl nejlepší z těch, kteří do boxů zamířili po Powerově nehodě, James HInchcliffe. Po restartu se před něj rychle dostal Bourdais, který v sobotu vypadal velmi silný.
Ale o vítězství bojovala jiná skupinka. Montoya v 65. kole předvedl, že v NASCAR závodit nezapomněl a pěkným manévrem se dostal před Kanaana. Záhy jej následoval jeho krajan Saavedra. Společně s dalším Kolumbijcem Muňozem sváděla tato čtveřice krásné bitvy.
V 73. kole musel Wilson do boxů, na nádrž ujel úctyhodných 45 kol. Do konce zbývalo 5 minut. Rahal si vychutnal Muňoze a bitva o druhé místo se odehrávala ve složení Montoya, Kanaan a Rahal. Huertas stále neměl jistotu, že s palivem vydrží do konce. V 77. kole strčil ve třetí zatáčce Briscoe do Saavedry a způsobil vyvěšení žlutých vlajek. INDYCAR se ještě podařilo vše připravit k restartu při nájezdu do posledního kola.
Ale vedoucí Huertas se nakonec o vítězství nemusel obávat, protože na čtvrtém místě jedoucí Rahal ještě před restartem zezadu nabral Kanaana a otočil jej. Rahal sice pokračoval s poškozeným křídlem dál na třetím místě, ale po závodě jej, stejně jako Briscoea, stihla třicetivteřinová penalizace.
Carlos Huertas se tak dočkal prvního vítězství v kariéře v IndyCar. Spíš než aby se Huertas bál o vítězství, pravděpodobně by měl po restartu plné ruce práce Montoya, kterému už nezbývala žádná možnost využít systém push-to-pass, zatímco Huertas jej mohl zmáčknout ještě pětkrát a minimálně jeden pokus měli i jezdci za Montoyou. Vzhledem k Rahalově penalizaci na třetí místo postoupil Carlos Muňoz.
p.
|
Jezdec | Tým |
M
|
Čas/Odstup
|
1.
|
C.Huertas | Dale Coyne Racing |
H
|
80 kol
|
2.
|
J.P.Montoya | Team Penske |
C
|
+ 0.0975
|
3.
|
C.Muňoz | Andretti Autosport |
H
|
+ 2.3433
|
4.
|
S.Bourdais | KVSH Racing |
C
|
+ 3.0878
|
5.
|
J.Hinchcliffe | Andretti Autosport |
H
|
+ 4.7101
|
6.
|
J.Hawksworth | Bryan Herta Autosport |
H
|
+ 5.5127
|
7.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
H
|
+ 6.2853
|
8.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
H
|
+ 7.1638
|
9.
|
H.Castroneves | Team Penske |
C
|
+ 8.2181
|
10.
|
J.Wilson | Dale Coyne Racing |
H
|
+ 9.4366
|
11.
|
G.Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing |
H
|
+ 30.8792
|
12.
|
R.Briscoe | Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 33.2884
|
13.
|
T.Kanaan | Target Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 35.0789
|
14.
|
W.Power | Team Penske |
C
|
+ 1 kolo
|
15.
|
S.Saavedra | KVAFS Racing |
C
|
+ 1 kolo
|
16.
|
S.Pagenaud | Schmidt Peterson Hamilton Motorsports |
H
|
+ 6 kol
|
17.
|
M.Conway | Ed Carpenter Racing |
C
|
Porucha
|
18.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
C
|
Havárie
|
19.
|
S.Dixon | Target Chip Ganassi Racing |
C
|
Havárie
|
20.
|
J.Newgarden | Sarah Fisher Hartman Racing |
H
|
Porucha
|
21.
|
L.Filippi | Rahal Letterman Lanigan Racing |
H
|
Havárie
|
22.
|
T.Sato | A.J.Foyt Enterprises |
H
|
Havárie
|
23.
|
M.Aleshin | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
Havárie
|