Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Ochuzené pole oslavené krví vítěze

Ochuzené pole oslavené krví vítěze

Kentucky Speedway

Točité zatáčky kalifornských vinic kousek od městečka Sonoma - to byl příběh minulého víkendu. Ten aktuální pak přinesl návrat na typický americký ovál - jeden a půl míle dlouhá trať Kentucky Speedway. Právě v Kentucky, kousek od místa zvané Sparta, čítající neuvěřitelných 262 obyvatel, se jel letošní 17. závod NASCAR Sprint Cup. Nechyběly ani doplňkové Camping World Truck Series a Nationwide Series.

Ačkoliv byl celý víkend protkán silným deštěm, všechny tři závody se odjely v den původního plánu. Už během čtvrteční noci si své řekli piloti trucků a jelikož se ve startovním poli ukázal i Kyle Busch, nebylo co řešit. Druhý den se do volantu opřeli pánové z Nationwide Series, kde se ke konci závodu vytvořil velký souboj o první místo. Kyle Busch u toho nesměl chybět s polečně s Paulem Menardem, Kevinem Harvickem a Bradam Keselowskim, který navzdory chybě na pit-lane celému závodu dominoval. Vítězem se nakonec stal Kevin Harvick, který v roce 2001 vyhrál vůbec první závod Nationwide Series v Kentucky.




Letošní čtyřstovka se opět během své průběhu ponořila do nočních hodin, jelo se tedy pod umělým osvětlením. Kvalifikace nepřinesla žádné překvapení. Letos po jedenácté totiž v první řadě nechyběl vůz Penske Racing, pro Brada Keselowskiho to byla třetí vyhraná pole-postion sezóny 2014. Na tratích střední délky (1,5míle) se letos startovalo po páté. Předchozí čtyři závody vyhrál vždy někdo jiný. Důležitost být úspěšný právě zde v minulosti nejlépe pochopil tým s číslem 48. Netřeba připomínat, že právě středně dlouhé ovály tvoří přesnou polovinu každoročního Chase for the Cup.

Z první řady tedy vyrazilo duo Brad Keselowski a Joey Logano. Za nimi pak Jeff Gordon, Denny Hamlin, Kevin Harvick, Kyle Larson. Ale také Ryan Newman, Jamie McMurray a Kurt Busch s Danicou Patrick. Závody na Kentucky Speedway se počítají mezi tzv. cookie cutter, tedy závody do počtu za účelem vydělání peněz i v místech kde závodům NASCAR pšenka nikdy moc nekvetla. V Kentucky však o závod Cup série bojovali celých deset let, jednalo se i o několik soudních sporů. Kromě politiky, zmiňme i fakt, že 1,5 míle dlouhý ovál Kentucky Speedway disponuje nejkratší protilehlou rovinkou a zároveň nejmenším klopením v zatáčkách - co se středně dlouhých oválů týče.

Průběm závodu byl na rozdíl od toho v Sonomě velmi klidný. Stejně jako v pátěční podívané, i v té sobotní dominoval Brad Keselowski. Ten ve vedení všech tří závodů strávil dohromady 359 kol, tedy necelých 60% odjetých kol. Ačkoliv se v závodě počítalo tzv. competition yellow a jednotlivé pit-stopy byly původně naplánovány na 52-56 kolo - vše bylo záhy jinak.




Nejeden jezdec se potýkal s prasklou pneumatikou či až příliš širokým průjezdem jednotlivými zatáčkami. Hned ve 29. kole se do zdi vydal Denny Hamlin. V kole s čílsem 77. jej pak napodobil Kyle Larson. O necelých padesát kol pak katastrofu odvrátil Matt Kenseth, který včas vycítil prázdnou pneumatiku a zajel pro jistotu do boxů - koneckonců Matt zažil velkou ránu v závodě Nationwide Series. Matt se na pit-lane vydal deset kol před začátkem regulérních zastávek v boxech. Původně zajímavá zápletka v rozílu jednotlivých pit-stopů byla záhy smazána dalším přerušením.

Ať už se jednalo o přerušení díky havárii či tolik oblíbeného nepořádku na trati, jednotlivé restarty jednoduše patřily Bradu Keselowskimu. Ten, ať už restartoval z první nebo třetí řady, se bez větších problémů vždy dostal ihned do vedení. Jediný kdo jej toho dne škádlil byl jeho týmový kolega Joey Logano.

Zástavu srdce si při jednom z restartů přichystal Clint Bowyer, který nevědel, že se nad něj stěhuje daleko rychlejší Paul Menard. Menší kontakt zaznamenali i pánové Aric Armilora, Kasey Kahne, Jamie McMurray a Alex Bowman, který vše odstartoval ve druhé zatáčce. Aric Almirola si vše dal ještě jednou. V 215. kole se mávalo žlutou vlajkou naposledy. Před jezdci byl i poslední, tentokrát zelený pit-stop.




Ten už nabídnul rozdílný pohled na věc. Některé posádky se rozhodly pouze pro výměnu dvou pneumatik. Jmenovitě šlo o Paula Menarda, Martina Truexe Jr. a Michaela Annetta, který v Kentucky nakonec zaznamenal svůj druhý nejlepší výsledek - Annett letos debutoval v Daytoně, od té doby na startu nechyběl. V Kentucky dojel na 18. příčce, v Talladeze pak zaznamenal 16. místo.

Rozdíl mezi jednotlivými posádkami byl zapříčiněn i díky “dobře” načasovanému přerušení.

Těsně před mávnutím žlutým praporkem se do boxů vydali Kyle Busch, Ryan Newman a Dale Earnhardt Jr. Díky pravidlu wave’round se následně dostali zpět do stejného kola jako vedoucí muž. Avšak díky následným pit-stopům ostatních protagonistů se tato trojice dostala do popředí. Společně s Paule Menardem pak restartovali z prvních dvou řad.




Zdálo se tedy, že je zaděláno na pořádné drama. Proti však byl Brad Keselowski. Ten se postupně opět prokousal do vedení, ve kterém vystřídal Kyla Busche. Busch byl mimojiné teprve třetím jezdcem, který se během sobotního zvádou dostal na první místo. Statistika, která závodům v Kentucky do karet moc nehraje.

Brad Keselowski si tedy dojel pro své druhé vítězství letošní sezóny. Stal se zároveň pátým jezdcem, který letos dosáhl na metu dvou vyhraných závodů. Jediný Jimmie Johnson vyhrál třikrát. Brad si během oslav na Victory Lane, nezapomněl rozříznout ruku o rozbitou láhev od šampaňského. “No big deal” zaznělo následně z úst šampióna z roku 2012.

Závod v Kentucky byl od roku 2001 (Loudon) zároveň prvním, kdy se jezdecké pole neskládalo z 43. vozů. Na start se nedostavil tým Xxxtreme Motorsports. Prozatimní zprávy hovoří o absenci trvající několik týdnů.

Příští závod se jede opět pod umělým osvětlením. Tentokrát na trati Daytona Int’l Speedway.

VÝSLEDKY závodu v Kentucky.
POŘADÍ po 17ti odjetých závodech.