Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Druholigový závod obsazen prvoligovou smetánkou.

Druholigový závod obsazen prvoligovou smetánkou.

Daytona international Speedway

NASCAR Sprint Cup se volně přesouvá do druhé půle sezóny 2014. Na řadu tedy opět přišel víkend, který pomyslně utne první část od té druhé. Daytona International Speedway hostí stock-car závody od roku 1959. Slavnou pětistovku, ale vždy doprovázely doplňkové závody sérií, mezi které se mimojiné řadí Camping Truck Series či stále populárnější Nationwide Series.

Nationwide Series, dříve Busch Series či také Late Model Sportsman Series v Daytoně nikdy něchyběla. Od zmiňovaného roku 1959 se během února ve druhé soutěži NASCAR pravidelně představoval bezpočet nováčků či zakořeněných veteránů. Stalo se tradicí, že závod na 300 mil byl hojně navštěvován i hvězdami patra nejvyššího - tedy soutěže Sprint, Nextel, Winston Cup či Grand National.

Tradici únorových dramat mírně rozčeřil rok 2002, kdy se do závodního kalendáře přidal další daytonský trhák. Nabízený termín oslav Dne nezávislosti byl tak obohacen i o závod Nationwide Series. Letos tomu nebylo jinak. Letošní rok přinesl daytonské umělé osvětlení do provozu v rámci Nationwide Series po třinácté v historii. V závodním poli nechyběl Kyle Busch, Kyle Larson ani Kase Kahne či Joey Logano. Koneckonců všichni jmenovaní jsou celý rok pravidelnými účastníky druhé soutěže NASCAR.

Slušelo by se připomenout, že v rámci soutěže NASCAR, je ten který jezdec povinnen se před sezónou upsat konrétní soutěži. Jmenovaní Buschové, Larsonové atd. se sice závodů nižších sérií pravidelně zúčastňují, body však nezískávají. Možná komplikovaná pravidla však dodávají do Nationwide Series určitou jiskru napětí.

Do 16. závodu sezóny druhé soutěže NASCAR vstupuje jakožto lídr průběžného pořadí Elliott Sadler. Známé to jméno. Sadler strávil ve Sprint Cupu celkem 16 sezón. Na svém kontě má 435 startů a tři vítězství. Ačkoliv jeho poslední “kapová” léta byla výsledkově spíše slabší, Elliott si vše vynahrazoval právě v Nationwide Series. Rok 2011 a 2012 zakončil na druhém místě, loňská sezóna vyšla na čtvrtou příčku a jak již bylo řečeno - do Daytony přijel s nejvyšším bodovým ziskem. Na paty mu neustále šlape Chase Elliott, který ztrácí pouhé 4 body. Třetí je pak Regan Smith se ztrátou osmi bodů.

V Daytoně se může stát kdykoliv cokoliv, Sadlerův náskok se tedy může záhy proměnit v negativní čísla. Čtvrtý v pořadí, Ty Dillon, se tedy může dočkat lehkého smazání ztráty 29 bodů. Faktem ovšem zůstává, že Chase Elliott a Ty Dillon jsou naprostými nováčky s notnou dávkou talentu, ale i štěstí. Naopak veterán Elliott Sadler v Daytoně ještě nikdy nevyhrál a Regan Smith - to je pravý opak. Restrictor Plate závody mu jdou na jedna mínus. Smith minulý rok vyhrál v Talladeze, v Daytoně pak dojel na 8. místě. Letos tradiční třístovku v Daytoně vyhrál a v květnu si v Talladeze vystřihl třetí místo.

Pro první místi v kvalifikaci si dojel Dakota Armostrong, který už má něco nakrouženo v soutěži ARCA a Camping World Truck Series. Pro mladičkého Dakotu to bylo první pole-position v rámci Nationwide Series. Vedle něj se na start postavil Brian Scott, pátý muž průběžnéhp pořadí. Jak už, ale bývá zvykem ve světě NASCAR - kvalifikace pouze určí pořadí jezdců na startu, patrné výhody však nemají takovou váhu jako u jiných, okruhových soutěží. Tento fakt pak v Daytoně či Talladeze platí trojnásob.

Závod byl oproti původnímu plánu odstartován až po hodině a půl čekání. K daytonskému oválu se opět přišel podívat déšť. Koneckonců právě dešťové kapky dokázaly zajistit The Big One již během vlastní kvalifikace.




Po mávnutí zelenou vlajkou se jakoby mávlo i kouzelným průtkem. Na trati se vytvořil jednořad v délce 15 vozů. A začalo se kroužit. Průběh závodu v Daytoně připomíná hru na soustředění či následné přežití hromadných havárií. Nutno podotknout, že tentokrát se všichny soustředili na 110%. První žlutá fáze přišla na řadu až v 52. kole. “Nepořádek” na trati byl zapříčiněn mírně poškozeným vozem Darrella Wallace Jr., který nestačil zareagovat na harmonikový efekt ve třetí zatáčce. Náhlý průjezd po rovné části tratě zavinil i menší poškození jeho vozu.




Závodu do té doby vévodilo trio Joe Gibbs Racing - Kyle Busch, Elliott Sadler a nešťastník Darrell Wallace Jr. Ten se před zastávkou v boxech vozil na třetím místě. Poté se mírně propadl a nakonec přišel zmiňovaný moment.

Vše zatím nasvědčovalo tomu, že jezdci zažijí jeden žlutý a jeden zelený pit-stop. Na trati se vše zdálo až přespříliš ukázněné. Jediný výkyv z intencí průběhu nočního závodu zaznamenal Josh Wise, který se nechal penalizovat za příliš dlouhý kontakt se soupeřem na protilehlé rovince. Následně si Wise černou vlajku střihnul ještě jednou, když se při výjezdu z pit-lane neudržel na spodní části dráhy a udělal si výlet do vrchní stopy - to vše mírně nevhod před vedoucí a pořádně rozjetou skupinou vedoucích jezdců.

Jediné přerušení závodu by znamenalo i zápis do historických tabulek v podobě nejmenšího počtu žlutých vlajek. To by však nebyla Daytona Daytonou. Kolo s pořadovým číslem 94. přineslo vzrušení v podobě otočeného Brandana Gaughana, který před pár týdny vyhrál závod na malebném Elkhart Lake. Restart přinesl chaos v podobě nedostatku paliva ze stran Kyla Larsona, který toho času byl v první řadě. Na trávník se dostal Trevor Bayne, David Ragan či Elliott Sadler, který neměl dobrý den. Sadler musel v předchozím průběhu závodu na pit-lane díky špatné pneumatice. Náskok čtyř bodů byl rázem vymazán.




Green-White-Checkers. Co více dodat. Velké drama se odehrálo po mávnutí bílou vlajkou a to na protilehlé rovince. Bezpočet kontaktů však kupodivu nevyústil v žádný karambol. O vítězství defacto bojovalo 26 jezdců - všichny se nacházeli ve vedoucím kole. Ze 4. zatáčky nakonec nejlépe vyjel Regan Smith, který dalším vítězstvím chtěl potvrdit svoji nadvládu v restrictor-plate závodech.

Jenže, Kasey Kahne byl tím, který byl proti. Rozdíl 0.020 sekund byl sice o sedm setin “větší” než rozdíl na konci závodu v únorové Daytoně - na Smithe to stačilo.

Kasey Kahne si po sedmi letech dojel pro své osmé vítězství v rámci Nationwide Series …

… která možná začne mírně šlapat na paty modle světa NASCAR, sérii Sprint Cup. Není tajemství, že druhá soutěž Amerického fotbalu (College Football) je statisticky sledovanější než hlavní soutěž NFL, která je naopak “zdevastovaná” politikou rekamních časů. V sérii NASCAR by mohl přijít podobný scénář. První liga pro trendové zájemce, ta druhá pro skalní fandy.

VÝSLEDKY závodu v Daytoně.
POŘADÍ jezdců po 16ti odjetých závodech.
FACEBOOK/NASCAR CZ