Nevídané drama vyústilo v dlouho očekávané vítězství.
Townsville Street Curcuit
Závodiště skládající se z komunikací protínajících Reid Park se po roce opět zahalilo do barev austrálské série cestovních vozů V8 Supercars. Na programu sobotního dne byly dvě kvalifikace na dva závody, které měly být odstartovány téhož dne. Během pátku měli jezdci k dispozici hned čtyři měřené tréninky. Na prvních místech byly vidět vozy Mercedes, poslední trénink však vyhrál Holden Shana Van Gisbergena.
Na závodiště se (jako vždy v Austrálii) přišlo podívat i krásné počasí a vše tedy mohl začít. Prvních deset minut kvalifikačních jízd mělo určit startovní rošt na první start sobotního dvojzávodu. Nejrychlejší byl tentokrát James Courtney, který letos pole-position slavil po druhé - první úspěch přišel na novozélandském okruhu Pukekohe Raceway. Pro Courtney je tento úspěch defacto velkou vyjímkou. Jedničkou v kvalifkaci byl teprve po čtvrté v posledních čtyřech letech.
VÝSLEDKY první kvalifikace.
Vedoucí muž průběžného pořadí, Mark Winterbottom, si vyjel až 17. příčku což bylo naopak velké překvapení. Frostyho průměrný start na trati Townsville Street Curcuit má hodnotu 4.1. Dojezd do cíle dokonce 3.9. Jeho největší soupeři, co se zisku letošního titulu týče, startovali z 5. (Lowndes) resp 10. (Whincup) místa.
Hned po startu se na trati odehrálo nevýdané drama. Během dvou kol došlo mezi jedzci možná k více kontaktům, než v dosavadním průběhu sezóny. Jako první si nátěr na vozech vyměnili James Courtney a jehé týmový kolega Garth Tander. Do Tandera ze zadu narazil Craig Lowndes, Tander posléze popošťochnul Courtneyho. V další zatáčce se Courtney opřel do lemující betonové zdi, pokračoval však dál.
Chaz Mostert dostal smyk, Craig Lowndes si tentokrát udělal výlet do vozu Jamese Courtneyho. Hned v zápětí se do Lowndese opřel Will Davison. Craig bohužel následně narazil do zdi a byl nucet zajet do garáže. Zdálo se, že jeho šňůra 81 po sobě dojetých závodů je právě u konce.
Jezdci před sebou měli nezvykle naplánován i jeden pit-stop. Celková délka závodů 500km, se projevila i v kratších startech během sobotního dne. Jako první do boxů zajel Mark Winterbottom. Na trati se zatím držel Scott McLaughlin - toho času ve vedení. Zatímco Scott ujížděl svým soupeřům, za ním se vytvořil velmi těsný sled vozů Jasona Brighta, Shana Van Gisbergena, Tima Slada a Davida Reynoldse. Poslední dva jmenovaní záhy rovněž zajeli do boxů.
Ať už se týmy rozhodly pro jakoukoliv taktiku boxových zastávek, vše bylo nakonec jinak. Ve 12. kole se do bariér z pneumatik vydal poškozený vůz Craiga Lowndese. Ten nezraněn, nakonec skutečně utnul dlouhou řadu po sobě dojetých závodů. Jeho DNF přispělo i k bodovému propadu. Otázkou také bylo zdali mechanici Red Bull týmu dokáží poškozený závoďák opravit do druhého sobotního závodu. Plán B by znamenal sáhnout po náhradním voze.
Po restartu a díky dobře načasovanému pit-stopu se do popředí okamžitě Jamie Whincup, který tímto zaútočil i na první místo v průběžném pořadí. Mark Winterbottom se nacházel na 12. místě. K těsným soubojům tentokrát docházel ve druhé půlce závoního pole. Po 20ti odjetých kolech se ke slovu opět dostal safety car. Todd Kelly možná ztratil nervy a do lemující zdi poslal Jacka Perkinse.
Whincup svým soupeřů následně ujížděl každým kolem. Scott McLaughlin se po restartu pětinásobného šampióna držel několik kol. Jeho Volvo však po čase začalo vypovídat službu. Přes Scotta se následně přehnal Tander, Davison, Percat i Shane Van Gisbergen. Ve stejném pořadí jezdci dojeli i do cíle. Jamie Whincup si dojel pro své šesté vítězství letošní sezóny.
VÝSLEDKY prvního závodu.
Druhou kvalifikaci nejlépe zvládnul Fabian Coulthard, pro kterého to tímto bylo po třetí co vyráží do závodu z prvního místa. Velké překvapení zařídil Nick Percat, který si druhým místem v kvalifikaci mohl zapsat svůj druhý start z první řady v rámci V8SC - poprvé se na druhém místě kvalifikoval v roce 2011 na trati Phillip Island. Mark Winterbottom opět překvapil až 19. příčkou.
VÝSLEDKY druhé kvalifikace.
Vzhledem k pozdějším hodinám startu druhého závodu se jezdci nepotýkali jenom se studenými pneumatikami a brzdami, ale také s velmi nízkým sluníčkem. V plánu, stejně jako v předchozí podívané, byl jeden pit-stop.
Start se nejlépe podařil Shanu Van Gisbergenovi. Ten se ze třetí řady okamžitě dostal až na třetí místo. Mladý novozélanďan se dokonce otřel o vůz Scotta McLaughlina, který bohužel následně ztratil několik dalších pozic. Krátce po startu se do zdi podíval Lee Holdsworth, své pomocí se však dostal zpět na trať a safety car se tak mohl věnovat procesu připravenosti na pit-lane.
Fabian mezitím ujel svým soupeřům na více jak dvě sekundy. Za ním se vytvořil vláček na jehož čele se zuby nehty držel Nick Percat. V pátém kole se začalo zajíždět na boxovou komunikaci, na které se tentokrát i mírně bouralo. Konkrétně Scott McLaughlin a Michael Caruso. První jmenovaný byl záhy penalizován za rychlost na pit-lane. Caruso byl nucet v dalším kole svůj závoďák odstavit. Náraz ze stran Scottova vozu byl tak silný, že vylomil levé zadní kolo Carusova speciálu.
V 11. kole se na pit-lane vydal i tehdejší lídr - Fabian Coulthard. Jeho příjezd byl očividně pomalejší než u ostatních soupeřů. Právě tento moment následně rozhodl o úspěchu čtvrtého muže průběžného pořadí. Fabian se na trať vratíl před vozy Gartha Tandera a Jamese Courtneyho. Studené versus teplé pneu udělalo své a Fabian měl co dělat, aby svůj Holden nezapíchnul do zdi. V následujících zatáčkách se před něj dostal jak Tander, tak i Courtney. Todd Kelly a Lee Holdsworth se mezitím zhostili prvního a druhého místa - je však pit-stop zatím čekal.
Safety Car se ke slovu dostal ve 20.kole, kdy bylo potřeba uklidit zbytky jednoho z vozů. Následný restart však na prvních místech nic nezměnil. Tander, Courtney, Coulthard, Van Gisbergen a Chaz Mostert - tak zněla jména vedoucí pětice.
Ačkoliv se na pořadí již nic nezměnilo, diváci měli tu čest sledovat napínavou jízdu čtveřice Mostert, Lowndes, Whincup a Winterbottom. Mark se z 19. startovní pozice zázračně prokličkoval těsně za Whincupa na osmé místo. Bránící se Mostert nejen, že za sebou úspěšně blokoval dotírajícího Lowndese, ale zároveň zvládal stíhat i čtvrtého Shana Van Gisbergena. Palec nahorů všem protagonistům, bylo se na co dívat!
VÝSLEDKY druhého závodu.
POŘADÍ po 21. závodu sezóny 2014.
Garth Tander si bez větších problémů dojel pro své letošní první vítězství. Druhý se v cíly ukázal jeho týmový kolega James Courtney a třetí dojel Fabian Coulthard.