Novinky

  • 14.04.2025 Bad Hülkenberg byl diskvalifikován z VC Bahrajnu kvůli sedřené spodní desce

  • 13.04.2025 Bad Russell a Antonelli přišli o 1 místo na startu VC Bahrajnu

  • 07.04.2025 Bad Japonec Šigeaki Hattori, účastník Indy 500, zahynul při dopravní nehodě ve věku 61 let.

Facebook Instagram

McLaren zákaz systému FRIC zaskočil

McLaren zákaz systému FRIC zaskočil

Podle Erica Boulliera za tím nestojí žádný z týmů.

Eric Boullier přiznal, že jeho i celý McLaren možnost zákazu systému FRIC velmi překvapila. Začátkem tohoto týdne obdrželi týmy dopis od technického delegáta FIA, Charlieho Whitinga. V něm jim doporučil odstranit z vozů systémy FRIC ještě před Velkou cenou Německa. Systém propojení předního a zadního zavěšení kol, sloužící ke stabilizaci světlé výšky, by mohl být považován za pohyblivý prvek aerodynamiky, které technické předpisy zakazují. Zdá se, že tato náhlá změna postoje k systému, který se v F1 používá již několik let, nepřekvapila jen fanoušky a média, ale i samotné týmy.

"Přišlo to z ničeho nic", svěřil se novinářům závodní šéf McLarenu. "Není to iniciativa některého z týmů, FIA s tím přišla sama. První náznaky se objevily během víkendu a nyní jsme od Charlieho Whitinga obdrželi dopis s pokyny. Většina týmů, pokud ne úplně všechny, mají tento typ systému, pomáhá nám lépe propojit dynamiku vozu. Možná, že některé týmy přišli s extrémními řešeními a to přimělo FIA, aby se podívala na legálnost těchto systémů.

Nám v McLarenu to ale nedělá velké starosti, nebudeme s tím mít problém. Nemáme rádi, když se technické nebo sportovní předpisy mění uprostřed sezóny, ale snad na to má FIA nějaký dobrý důvod."

Zajímavostí je, že přední a zadní část svých vozů podobným způsobem jako první propojil tým Minardi, ještě v roce 1993. Renesanci zažívá FRIC od roku 2008, kdy ho nasadil Renault, který postupně okopírovala většina týmů. Za několik let samozřejmě vymysleli inženýři špičkových týmů několik vylepšení a obecně se předpokládá, že nejdále v jeho vývoji postoupil Mercedes. Přítomnost hydraulického systému propojení předního a zadního zavěšení ve svých vozech přiznala i Marussia, jejíž zařízení ale není tak propracované a snadno se ho může vzdát. Jediným týmem, o kterém se ví, že do sezony nastoupil bez tohoto systému, je švýcarský Sauber.

"Pár týmů možná zašlo do extrému a zákaz systému je dostane do vážných potíží", domnívá se Boullier. "Pro většinu týmů by to ale neměla být velká změna."