Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

McLaren zákaz systému FRIC zaskočil

McLaren zákaz systému FRIC zaskočil

Podle Erica Boulliera za tím nestojí žádný z týmů.

Eric Boullier přiznal, že jeho i celý McLaren možnost zákazu systému FRIC velmi překvapila. Začátkem tohoto týdne obdrželi týmy dopis od technického delegáta FIA, Charlieho Whitinga. V něm jim doporučil odstranit z vozů systémy FRIC ještě před Velkou cenou Německa. Systém propojení předního a zadního zavěšení kol, sloužící ke stabilizaci světlé výšky, by mohl být považován za pohyblivý prvek aerodynamiky, které technické předpisy zakazují. Zdá se, že tato náhlá změna postoje k systému, který se v F1 používá již několik let, nepřekvapila jen fanoušky a média, ale i samotné týmy.

"Přišlo to z ničeho nic", svěřil se novinářům závodní šéf McLarenu. "Není to iniciativa některého z týmů, FIA s tím přišla sama. První náznaky se objevily během víkendu a nyní jsme od Charlieho Whitinga obdrželi dopis s pokyny. Většina týmů, pokud ne úplně všechny, mají tento typ systému, pomáhá nám lépe propojit dynamiku vozu. Možná, že některé týmy přišli s extrémními řešeními a to přimělo FIA, aby se podívala na legálnost těchto systémů.

Nám v McLarenu to ale nedělá velké starosti, nebudeme s tím mít problém. Nemáme rádi, když se technické nebo sportovní předpisy mění uprostřed sezóny, ale snad na to má FIA nějaký dobrý důvod."

Zajímavostí je, že přední a zadní část svých vozů podobným způsobem jako první propojil tým Minardi, ještě v roce 1993. Renesanci zažívá FRIC od roku 2008, kdy ho nasadil Renault, který postupně okopírovala většina týmů. Za několik let samozřejmě vymysleli inženýři špičkových týmů několik vylepšení a obecně se předpokládá, že nejdále v jeho vývoji postoupil Mercedes. Přítomnost hydraulického systému propojení předního a zadního zavěšení ve svých vozech přiznala i Marussia, jejíž zařízení ale není tak propracované a snadno se ho může vzdát. Jediným týmem, o kterém se ví, že do sezony nastoupil bez tohoto systému, je švýcarský Sauber.

"Pár týmů možná zašlo do extrému a zákaz systému je dostane do vážných potíží", domnívá se Boullier. "Pro většinu týmů by to ale neměla být velká změna."