Matra-Simca vyhrála již v červenci mistrovství světa značek
Motorsport před 40 lety - 27. díl.
Šestým vítězstvím v sedmém podniku šampionátu si Matra-Simca v americkém Watkins Glenu zajistila titul mistra světa značek. Pro modré tentokrát vyhráli Beltoise s Jarierem.
- Jak Matra-Simca, tak i největší soupěř Francouzů, Alfa Romeo přicestovaly do USA s dvěma vozy. Kontingent Italů již byl zle oslaben v tréninku, když Rolf Stommelen havaroval a jeho Alfu uchvátil požár. Němec při nárazu naštěstí neztratil vědomí a mohl se z explodujícího vozu sám dostat ven. Podnik pro něj a pro kolegu Reutemanna ovšem skončil. Druhý vůz z Milána pilotovali Arturo Merzario a Mario Andretti, Artův nejlepší čas ovšem opět stačil jen na třetí místo na startu. Kvalifikaci zase jednou ovládl Gerard Larrouse před Jeanem-Pierrem Jarierem.
Jedinou skrnou na kráse triufu Matry byla v den závodu skutečnost, že se nejednalo o vítězství stylu 1-2. Pescarolo s Larroussem se totiž stali obětí zlomeného péra ventilu a pro vítězství si tak způsobem start-cíl dojeli Jarier s Beltoisem. Andretti s Merzariem drželi s velkým odstupem druhé místo, než Andretti musel zůstat stát a na trati opravit závadu zapalování. To se sice podařilo, ale jen s cizí pomocí, takže byla jeho Alfa diskvalifikována. Pro výborné druhé místo si tedy dojeli Herbert Müller s Gijsen van Lennepem na továrním Porsche Carrera před domácími Peterem Greggem a Hurleyem Haywoodem na Porsche RSR v provedení TransAm.
- Při stejném podniku absolvovalo mistrovství CanAm svůj třetí závod sezony 1974. Dopadl stejně jako ty předchozí: Jackie Oliver si na Shadowu DN4 potřetí dojel pro prvenství. Při slabé konkurenci byl jediným soupeřem pozdějšího zakladatele týmu Arrows-F1 jeho týmový kolega George Follmer. Američan měl ovšem i v Glenu smůlu: bolesti pochroumaných zad velely k poločasu polevit a dojel zase jen druhý. Třetí skončil opět „the best of the rest“, Scooter Patrick na jeho starším McLarenu M20. Tohle třetí místo dlouho držel Brian Redman na Ferrari 712M týmu NART, preskla mu ale zadní pneumatika. Štestí neměl ani Merzario, který použil závodu CanAm jako tréninku pro podnik MS značek. Toto nasazení stálo Alfu rozbitý motor...
- Fandové ve Watkins Glenu si opravdu nemoli stěžovat , na jídelníčku jim byl nabídnut i závod US-F5000, který jasně dominoval Mario Andretti na Lole T332 týmu Parnelli. Jeho pneumatiky Firestone ladily s tratí lépe než obutí GoodYear, které použil zbytek pole. Druhý dojel Brian Redman po krátkém souboji s Eppie Wietzesem. Za nimi se klasifikovala pevně semknutá skupina v pořadí McRae, Posey a Noyes. Závodu se chtěl zúčastnit i superstar USAC, Johnny Rutherford na druhé Lola T332 Carla Hogana. Mělo se jednat o Rutherfordův první závod na silničním okruhu vůbec a tak již ve čtvrtek vyrazil do tréninku,. Ten skončil po dvanácti kolech ve svodidlech, Johnnyho zlomenou nohou a zničeným vozem.
- Také v Evropě bylo co sledovat: formule 2 vyrazila v Mugellu do dalšího závodu ME. Hans-Joachim Stuck se podniku nezúčastnil (startoval při ME cestovních vozů na Nürburgringu) a tak měl druhý tovární jezdec Marche-BMW, Patrick Depailler relativně volnou ruku. Po součtu časů dvou rozjezdů se Francouz skutečně prosadil před krajanem Jeanem-Pierrem Paolim (Martini-Marchh) a Tomem Prycem (Baty-Chevron). Zbytek bodů si rozebrali Jacques Coulon, Giancarlo Martini a Brian Henton, zatupující Stucka.
- Vynikající Stuck byl vedením BMW povelen na Nürburgring – a nezklamal: pro šestihodinový závod započítaný do ME cestovní vozů zajel v kvalifikaci nejlepší čas. O vůz se v závodě dělil s Ronnie Petsronem, oba tovární „Bavoráci“ (druhý BMW osedlali Bell a Ickx) ale na Nordschleife zle pohořely. Po 10 kolech v čele musel Stuck nechat opravit závěs kol. Po mokré fázi vyvrcholil závod čtyřbojem o vítězství v posledním kole. Špičku držel Klaus Ludwig na slabším Zakspeed-Escortu před Alpine-BMW Siegfrieda Müllera s rychlým Niki Laudou na továrním Fordu Capri a Jochenem Massem na dalším Zakspeed-Fordu v zádech. Müllerovi se skutečně podařilo Ludwiga předjet a Lauda učinil taktéž, Do souboje se ovšem vložil i nedočkavý Mass, kterého ředitel Fordu, Mike Kranefuss převelil z odpadlého Capri do druhého Zakspeed Escortu. Kolidoval s Müllerem a oba vyřadil. Akce stála i Laudu hodně času, takže se nakonec radovali Klaus Ludwig a jeho týmový kolega Hans Heyer.
- V Mallory Parku závodily burácející F5000 Evropského mistrovství. Po tvrdém souboji s Peterem Gethinem tam slavil druhé vítězství sezony Bob Evans na Lole T332 týmu Alana McKechnieho. Až do pátého kola vedl senzační Dave Morgan, který u Hogana zaskakoval za Davida Hobbse – nepozorní Nick Wattiez a Colin Andrews jej ovšem při předjíždění o kolo připravili o sen o vítězství. Třetí dojel Ian Ashley před Tomem Belso, Vernem Schuppanem a Teddy Pilettem.
Matry-Simca udělaly i ve Watkins Glenu s konkurencí krátký proces. Pescarolo a Jarier vedou pole v zavádějícím kole.
Mario Andretti projíždí cílem závode US-F5000 ve Watkins Glenu
Souboj formulí 2 v Mugellu: Pryce před Leclerem, Paolim, Tambayem, Hentonem a Jabouillem.145938