Peltier a Xhenceval vyhráli ve Spa-Francorchamps
Motorsport před 40 lety - 29. díl.
Při klasickém maratonu ve Spa se slovo vytrvalost psalo opravdu s velkým „V“: favorité padli za oběť nástrahám obtížné trati a v cíli se nejvíce radovala posádka domácího Luigi-BMW.
- Do závodu na 24 hodin ve Spa-Francorchamps se sice původně nahlásilo 70 posádek, kvalifikační hranici 125% ovšem zvládlo jen 58 vozů. Pole ale bylo i tak velmi pestré. Fázi po startu kraloval obrovitý Ford Mustang Rubense a Delbara, málokdo ale počítal s tím, že tento vůz dlouho vydrží. Favority byly především početné Fordy Capri a Opely Commodore. Hermetite-Ford posádky Walkinshaw/Fitzpatrick závod skutečně dlouho ovládal, jeho jízdu ale přibrzdil nejdříve zlomený výfuk a později ji ukončil zničený náhon.
Několik hodin pak vedl hranatý Opel Commodore domácí naděje Patricka Neveho a Rene Tricota, když ovšem zastavili v boxech s rozbitým řazením, dostal se na první místo poprvé spolehlivý BMW 3.0 CSi připravovaný belgickým specialistou Luigim. Jean Xhenceval a Alain Peltier sice museli čelit náporu Blackburna a Crabtreeho na Fordu a druhý Hermetite-Capri se skutečně dokázal prodrat na první místo. Tři hodiny před koncem se mu ale zadřel píst.
Za vítězným BMW se tedy z pozic na stupínku vítězů těšily dvě Alfy Romeo 2000GTV posádek Claude Ballot-Lena/Bernard Béguin a Theodore Zecolli/Walter Dona. V neděli odpoledne si jistě oddychl i pořadatel. Závod se – v protikladu k minulému tragickému ročníku – roku 1974 obešel bez smrtelných obětí.
- V Elkhart Lake se mohl Mario Andretti radovat z druhého vítězství v šampionátu US-F5000 za sebou. Závod se znovu vyvinul v napínavý duel Andrettiho Loly T332 týmu Parnelli Jones a stejného vozu nasazeným týmem Carla Haase s Brianem Redmanem v kokpitu. V cíli byl Američan jen o 0,8 sekundy před Britem. Třetí dojel Kanaďan Eppie Wietzes (ještě stejného roku měl debutovat i ve formuli 1) před Davidem Hobbsem, Tuckem Thomasem a Jonem Woodnerem.
- Také v evropském mistrovství Rothmans F5000 se jelo o body: tentokrát v Irsku, kde se jela Grand Prix Dublinu a o vítězi měly rozhodnout dva rozjezdy na maličkém okruho v Mondello Parku. První vyhrál Bob Evans na Lole týmu McKechnie s náskokem 5,8 sekundy na Verna Schuppana na Lole Sida Taylora. Tenhle náskok měl být rozhodující: Angličan a Australan si to totiž na špičce rozdali i během druhého rozjezdu, ve kterém se prosadil Schuppan – ovšem jen o osm desetin. Bob Evans vyhrál, převzal vedení v celkovém šampionátu a britský tisk jej slavil jako obrovský příslib formule 1 budoucnosti. Jako třetí byl hodnocen Chris Craft před Teddym Pilettem, Damienem Mageem a Lellou Lombardiovou.
- Opravdu z ruky do ruky šel „Token-Ford“ formule 1. Vůz, který vlastně postavil tým Rondel byl po ztroskotání plánů Rona Dennise prodán rejdaři Tonymu Vlassopoulovy. Ten jej několikrát nasadil s Tomem Prycem za volantem. Když Pryce přešel k týmu Shadow, pronajal si monopost Bob Harper a nasadil v něm do britské Grand Prix Davida Purleye. Obchodník z Hong Kongu ovšem nebyl příliš nadšen Purleyho ne-kvalifikací a vůz znovu osiřel. Ale ne na dlouho: do velké ceny Německa příštího víkendu jej nahlásila stách Checquered Flag a svou první šanci ve formuli 1 měl dostat talentovaný Ian Ashley.
24h de Spa: vítězný Luigi-BMW Csi posádky Peltier/Xhenceval v zatáčce La Source.
Museli i v Elkhart Lake polykat Andrettiho prach: Brett Lunger (Eagle),Graham McRae, David Hobbs (oba Lola) a Jon Woodner (Talon).
Bob Evans se v Mondello Parku brání útokům Verna Schuppana.