Ronnie Peterson zářil s formulí 2 doma v Karlskoze
Motorsport před 40 lety - 31. díl.
Představme si, že by si to letos rozdal Lewis Hamilton jen tak z rozmaru s Palmerem, Evansem a Nasrem v GP2. Hvězda Lotusu-F1, Ronnie Peterson hostoval začátken srpna 1974 při podniku formule 2 ve švédské Karlskoze a porazil tam smetánku třídy.
- Sedmý podnik mistrovství Evropy F2 hnal týmy daleko na sever. Karlskoga Motorklubb konal na svém prt´avém hrbolatém okruhu tradiční 20. Kanonloppet. Tento podnik již vyhrála velká jména jako Stirling Moss, Jack Brabham, nebo Jochen Rindt a i roku 1974 se těšil výborného startovního pole. V kvalifikaci se snažilo 24 monopostů, početní fandové se ale přišli podívat především na svého hrdinu Ronnieho Petersona. Peterson ovšem nedokázal třetí tovární March-BMW (jednalo se o Depaillerovo náhradní šasi) o rozhodující pátek nastavit dle své chuti a zajel jen osmý čas. Pole-position si zajistil Depailler před Laffitem, Tambayem a dalším lokálním hrdinou, Torstenem Palmem. Ještě dále vzadu se kvalifikovali další domácí jezdci Gunnar Nilsson a Reine Wisell.
V závodě ale Peterson nezklamal. Po prvním kole byl třetí za Depaillerem a Laffitem, o pět kol později se vecpal před Jacquesa a ve 27. kole se probojoval na první místo. Depailler po zbytek závodu sice držel seveřanovo závětří, nenechal se ale strhnout k žádné hloupé akci. „Jel jsem hlavně s ohledem na situaci v šampionátu,“ radoval se Patrick v cíli z druhého místa, za které obdržel body vítěze, protože Peterson coby gradovaný pilot F1 nesměl bodovat. Laffite dojel třetí před výborným Japoncem Masami Kuwašimou, Serblinem a Cudinim. Zlý víkend zažil favorit Stuck: vsadil na příliš tvrdé obutí a dojel jen osmý za Palmem. A zbývající Vikingové? Mladý Gunnar Nilsson na pronajatém voze Briana Lewise nedojel a Reine Wisell demoloval Surtees Rona Dennise letem do stanoviště maršálků.
- Pátý závod mistrovství Evropy cestovních vozů v Zandvoortu se stal poměrně lehkou kořistí továrních Fordů Capri. Tovární BMW totiž nevážily cestu do Holandska a jediným soupeřem, který dokázal alespoň počátečně zlobit oba vozy z Kolína nad Rýnem, byl SCA-Camaro Gardnera a Muira. Domácí hrdina Toine Hezemans závod vedl s náskokem dvou kol na sesterský vůz, když do něj v zatáčce Hunzerug narazil Švýcar Zondler (Schnitzer BMW) a poslal Nizozemce do písku. Toine potřeboval šest kol, než svůj Capri znovu dostal na dráhu, závod byl pro něj a kolegu Glemsera ovšem ztracen. Z prvenství se tedy radovali Rolf Stommelen s Jochenem Massem před Huubem Vermeulenem/Robem Slotemakerem a Peterem Armem/Coxem Cocherem (oba Alpina-BMW). Hezemens byl hodnocen před nejlepším dvoulitrem Heyera a Ludwiga jako čtvrtý.
- K velmi důležitému rozhodnutí jeho mladé kariéry došel nadějný Francouz René Arnoux. Jezdec, který se hned ve své první aktivní sezoně 1973 stal mistrem formule Renault, byl doposud podporován koncernem Shell. Jeho Shellem financovaný vstup do šampionátu F5000 se starším McLarenem M19 týmu Kitchiner ale byl propadákem. Arnoux se rozhodl, že opustí nejen Kitchinera, ale i Shell. Putoval přímo do náruče francouzské konkurence elf, kde mu pro příští závod formule 2 slíbili vůz Alpine-Elf v týmu Hughese de Chaunaca. Jaký to moudrý tah...
- Do závodu sportovních dvoulitrů v Perguse se sice přihlásilo 26 vozů, na dlouhou cestu na Sicílii se ale nakonec vydalo jen 15 posádek. Honička kolem Lago di Pergusa se málo překvapivě stala další kořistí týmu Alpine Renault. V cíli obsadily prototypy typu A441 v pořadí Gerard Larrousse, Alain Serpaggi a Jean-Pierre Jabouille bez větší námahy první tři místa. Nejlepší „zbytku světa“ byl Chris Craft na Oselle-Abarth PA2.
- Zajímavá jména se přela o špičkové pozice dalšího závodu britského mistrovství Lombard-F3 v Brand Hatchi. Závod tuctu formulek na pouhých deset kol ovládl časem 8m 6sec znovu „SuperHen“ Brian Henton na továrním Marchi 743, za ním si to ale o druhou pozici rozdali až do posledního metru Alex Ribeiro na továrním GRD a budoucí vítěz indy 500, Danny Sullivan na starším Marchi 733 soukromé stáje Roberta Nashe.
Přišel, viděl a zvítězil: Ronnie Peterson hostoval ve formuli 2 a vyhrál doma tradiční Karlskoga-Kanonloppet.
Jak by asi probíhala jeho kariéra, kdyby se roku 1974 nedohodl s elfem? René Arnoux o šest let později vítězí ve své první Grand Prix (Interlagos 1980).
Alex Ribeiro za sebou drží Dannyho Sullivana v britské formuli 3.