Dešťové závody na rybníku nedaleko Sydney.
Sydney Motorsport Park
Austrálská série V8 Supercars se tento víkend podívala na okruh Sydney Motorsport Park, tedy nedaleko Sydney, města které tvoří něco mále přes 20% veškeré austrálské populace. Okruh, který v minulosti zažil i řev motorů někdejší formulové A1GP série, zažil během dnešního dne první dva starty devátého závodního víkendu V8 Supercars.
Trať byla otevřena na konci roku 1990, čítá 11 zatáček a její délka je 3.91 km. Letošní ročník přinesl teprve šestou návštěvu série V8 Supercars. Startovalo se zde v letech 2003,2004 a 2007, 2008. Definitivní návrat se pak konal v roce 2012 a od té doby se na trati Sydney Motorsport Park startovalo pokaždé.
Sobotní dopoledne bylo odstartováno, stejně jako vždy, kvalifikacemi na dva nadcházející závody. Ačkoliv se nekonalo žádné oči-vymývající překvapení, přecijenom se něco našlo. Kvalifikace Marka Winterbottoma, svého času lídra průběžného počasí, patří mezi povšimnutí hodné. Mark se na oba závody kvalifikoval až ve druhé desítce, vždy až na 17. místě. Sobotní show tedy mohla patřit Jamiemu Whincupovi, který si pro oba starty zajistil první řadu.
: kvalifikace na 26. závod
Mezi kvalifikací a závodem s pořadovým číslem 26. se však nad trať přesunul silný déšť, který však uměl tendenci ustupovat - před poněkud jiným, vodou více nabitým dešťový mrakem. Zatímco se Jamie Whincup těšil ze své 58. vyhrané kvalikace, po vítězství se díky nepřízni počasí poohlížel někdo jiný - Shane Van Gisbergen.
Před startem se ke slovu dostala i otázka výměny pneumatik - jev, který během sobotních závodů není obvyklý. Přecijenom, na trať se podívalo sluníčko a na suché trati se s pneumatakmi s dezénem do mokra nejezdí nejrychleji.
Mokrá trať nadělala problémy jezdcům již během zahřívacího kola. David Reynolds zapíchl svůj zelený speciál do bariéry s pneumatik. Společně s ním se mimo trať dostal i Chaz Mostert. Start se nejlépe a nepřekvapivě povedl Shanu Van Gisbergenovi. Ačkoliv tento mladý “kiwi” startoval až ze třetí řady, hned v první zatáčce se zdálo, že Shane sáhne po vedení.
Jamie Whincup potvrdil své kvality i za nezávodních podmínek a první místo uhájil. Lehké to však neměl. Krátce po startu se na jedné z rovinek roztočil David Reynolds, následně do něj narazil Tim Slade. Jezdec, který letos dokončil nejméně závodů. Safety Car byl na trati.
Po restartu se Shane nadechoval celkem dvě kola, v tom třetím - resp. v šestém kole - se Jamie poroučel z prvního místa. Shane se ujal vedení. Netřeba déle napínat. Shane měl zpravidla o několik sekund rychlejší čas na jedno kolo, než jeho nejbližší soupeři. Jamie Whicup, jak dobře závod začal, neskončil nejlépe. Jeho druhé místo se postupně promněnilo v místo třetí a nakonec čtvrté. Jeho největší rival, co se letošního titulu týče, dojel nakonec na 11. místě. Mark Winterbottom se tedy po 26. závodě sezóny může ohlížet za dobou, kdy byl na vrcholu průběžného pořadí.
: výsledky 26. závodu
Jamie měl nyní náskok 41 bodů na druhého Marka. Třetí Craig pak ztrácel 158 nodů.
Do druhého závodu si pole-position tentokrát vykroužil Scott McLaughlin, který první závod díky technickým problémům nedokončil. První řadu pak opět doplnil Jamie Whincup. Jak už bylo nastíněno, déšť se dostal do vyšších obrátek - podmínky k závodění se rázem promněnily v podmínký k nezávodění. I tak bylo odstartováno.
: kvalifikace na 27. závod
První zatáčka znamenala další a okamžitý útok Shana Van Gisbergena. Tomu vydatně sekundoval Fabian Coulthard a Jamie Whincup. Jezdci se tu a tam ocitli i čtyřřad. Spíše šlo o hru jak přežít, než o zbrklé předjížděcí manévry. To se však netýkalo prvních čtveřice jezdců.
Smůlu z prvního závodu si sebou vzal Scott McLaughlin, který v zápětí přišel o celé právé zadní kolo. Jeho týmový kolega se po vlastní chybě poroučel vstřic betonové zdi. Startovní pole tedy opusitla obě dvě Volva. Následoval Safety Car a další restart.
Po restartu se Shane opět rozhodl svým soupeřům odjet, a také se mu tak dařilo. Velký souboj proběhl mezi Coultharddem, Whincupem a Mostertem. Vítězný, alespoň pro zatím, nakonec byl Whincup, který ubránil svoji druhou příčku. Z prvu se zdálo, že Jamie zpětně zaútočí na vedoucí pozici Shana Van Gisbergena. Nejtěsněji se však dostal na rozdíl 0.8 sekundy. Následoval propad o více jak sedmisekudnové propasti a znovuzapočatý boj o druhé místo. Whincup se nakonec do cíle dostal na třetím místě, což znamenalo další důležité body v rámci průběžného pořadí.
: výsledky 27. závodu
: průběžné pořadí
Mark Winterbottom se celý den pral s vozem, tratí i nepřízni počasí. První závod dokončil na 11. místě. Ten druhý pak na místě 12.
Bodový stav je tedy následovný: Jamie Whincup má na svém kontě 1914 bodů. Mark Winterbottom nyní ztrácí 69, a Craig Lowndes 186 bodů. Nedělní závod však přinese dovjitou bodovu nadílku. Vše může být rázem jinak.