Dixon zvítězil, ale vypadl z boje o titul
GoPro Grand Prix of Sonoma – Průběh a výsledky závodu
Scott Dixon si na okruhu Sonoma Raceway připsal druhé letošní vítězství v šampionátu Verizon IndyCar Series, když v závěrečných kolech udržel za svými zády Ryana Hunter-Reaye. Ale ani přes vítězství a druhé místo nezůstala Dixonovi a Hunter-Reayovi reálná šance na titul. Will Power vedl první polovinu závodu, ale pak se po pit stopech dostal za jezdce na jiné strategii, udělal chybu na výjezdu ze sedmé zatáčky a propadl se na konec pole. Přesto se v závěru dokázal probít na desátou příčku a daleko za sebou nechal svého největšího rivala v boji o titul.
GoPro Grand Prix of Sonoma – Sonoma Raceway
85 kol – 195,755 míle
3 žluté fáze – celkem 11 kol
8 jezdců ve vedení – celkem 10 změn ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Will Power – celkem 33 kol
Nejrychlejší kolo: Hélio Castroneves – 1:20.2865 v 10. kole
Dramatických okamžiků se fanoušci dočkali už v noci před závodem, oblast San Franciska totiž zasáhlo zemětřesení, ale start závodu nikterak neovlivnilo. Už ve druhé zatáčce se výrazně zamlžily vyhlídky na dobrý výsledek pro Castronevese. Za ním kolidovali Briscoe a Bourdais, strčili do Castronevese a ten zase postrčil Hinchcliffea. Odnesl to poškozeným předním křídlem a také pravým „blatníkem“ (ochranným prvkem za zadním kolem, který má bránit kontaktu kol). Tým jej musel v boxech odříznout. Na kolizi jezdců před sebou vydělal Hunter-Reay, který se protáhl na čtvrté místo, ale hned po restartu jej o jednu příčku odsunul Kanaan.
Kolize v 1. kole:
První série pit stopů přišla v 17. kole. Hunter-Reay se v boxech vrátil před Kanaana. Při pit stopech ztratil jednu pozici ve prospěch Dixona do té doby druhý Newgarden. Doposud suverénní Power bez problémů udržel vedení. Na čtvrté příčce mezi Newgardenem a Hunter-Reayem se objevil Rahal jedoucí na alternativní strategii (stavěl při první žluté fázi).
O první žlutou fázi se v 29. kole postaral Huertas. Z jeho vozu začal vytékat olej a Kolumbijec jej odstavil mimo dráhu. Záchranný tým jej musel odtáhnout za bariéru, ale především vysypat sorbentem olejovou stopu, kterou Huertas na trati zanechal. Žlutá fáze přišla v momentě, kdy se Rahal chystal k pit stopu. Tým pomalu slavil, že se teď dostane na stejnou strategii jako lídři, jenže ti se překvapivě rozhodli na trati zůstat. Do boxů zamířili kromě Rahala jen Kanaan, Sató a Conway. Poslední dva jmenovaní hned dvakrát, na konci neutralizace si ještě nechali doplnit nádrž až po hrdlo.
Kontakt Castroneves x Saavedra x Bourdais:
Restart přišel v 35. kole, ale dlouho se nezávodilo. V sedmé zatáčce se Castroneves, Bourdais a Saavedra snažili vmáčknout se vedle sebe. Ale došlo ke kontaktu. Saavedra zůstal stát napříč drahou. Teď již lídři do boxů zamířili, což posunulo Kanaana do čela závodu před Conwayem, Briscoem , Rahalem a Satóem. Dixon se během pit stopů posunul před Powera.
Restart přišel ve 40. kole. Kanaan se dlouho z vedení netěšil, Conway ucítil šanci a v první zatáčce jej pokořil. Pravda, do karet mu hrála volba pneumatik, Conway měl měkkou sadu, Kanaan tvrdou. Power bojoval s Newgardenem, aby se před mladým Američanem udržel, ale přitom na výjezdu ze sedmé zatáčky přidal příliš brzy plyn a dostal hodiny. Sice se mu podařilo udržet motor v chodu, ale jeho několik efektních otoček ala vítězné koblihy zničilo pneumatiky. Celý zbytek stintu se Power na poničených gumách protrápil. Propadl se dokonce o dvě příčky za Castronevese na 20. místo.
Poslední pit stopy pro vedoucí skupinu přišly v 57. kole, když do boxů zamířili Rahal a Kanaan. Conway vydržel do 60. kola, Dixon do boxů zamířil o kolo později. Rahal velice rychle smazal Conwayův desetivteřinový náskok a v 64. kole převzal vedení. Ale ustaraný výraz Bobbyho Rahala dával tušit, že bez žluté fáze Graham vydrží do konce závodu s palivem
Poslední Castronevesův pit stop natáhly potíže s tankováním. Navíc Brazilec na začátku závodu absolvoval 3 pit stopy během 20 kol a pro závěrečný stint již neměl k dispozici sadu měkkých pneumatik.
V 72. kole vzdal čekání na žlutou fázi Kanaan, z boxů se vrátil jako 16., za Powerem, ale před Castronevesem. Rahal se vedení musel vzdát v 81. kole, 4 kola před koncem. Navíc to v boxech přehnal s rychlostí a vysloužil si penalizaci. Jakmile se z trati odklidil Rahal, okamžitě Dixon a Hunter-Reay zaútočili a zdolali Conwaye. Power mezitím bojoval i na trati a dostal se na 12. místo před Hinchcliffea.
Zajímavý závod vyvrcholil bláznivým posledním kolem. Nejprve Conwayovi v poslední zatáčce došlo palivo, Brit sice přejel cílovou pásku, ale propadl se do druhé desítky. V poslední zatáčce Power zaútočil na Wilsona, čehož se pokusil využít Bourdais. Všichni tři najeli bok po boku na cílovou rovinku, drobný kontakt postrčil Bourdaise do zdi, Power a Wilson projeli cílem bok po boku. Power jako první na devátém místě. Ale protože v místě vlála žlutá vlajka kvůli pomalu jedoucímu Conwayově vozu, bylo nakonec předjetí Wilsona anulováno. Power se snažil zbytečně. Že Conway nebyl jediným, kdo měl v závěru prázdnou nádrž, dokázali Wilson, Power a Pagenaud. Všem třem zhasl motor cestou do boxů.
Dramatický souboj Power x Wilson x Bourdais:
Power měl během první poloviny závodu už titul téměř na dosah ruky, ale nakonec Castroneves i nadále zůstává ve hře, jeho ztráta na Powera před posledním závodem činí 51 bodů, ale za 500 mílový závod ve Fontaně budou uděleny dvojnásobné body, takže vítěz získá 100 bodů. Ztráta 81 bodů udržela ve hře o Astor Cup také Simona Pagenauda, ale aby měl šanci, musel by ve Fontaně vyhrát, Power by nesměj dojet na lepším než 21. místě a Castroneves by musel skončit nejlépe třetí, a nezískat více bonusových bodů než Pagenaud. Pro ostatní piloty, kteří mají ještě matematickou šanci na titul, se veškeré naděje rozplynou v momentě, kdy Power odstartuje do závodu.
p.
|
Jezdec | Tým |
M
|
Čas/odstup
|
1.
|
S.Dixon | Target Chip Ganassi Racing |
C
|
2:09:21.8064
|
2.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
H
|
+ 1.1359
|
3.
|
S.Pagenaud | Schmidt Peterson Hamilton Motorsp. |
H
|
+ 6.3078
|
4.
|
T.Sato | A.J.Foyt Enterprises |
H
|
+ 11.8110
|
5.
|
J.P.Montoya | Team Penske |
C
|
+ 12.7305
|
6.
|
J.Newgarden | Sarah Fisher Hartman Racing |
H
|
+ 13.5367
|
7.
|
M.Aleshin | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
+ 15.8048
|
8.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
H
|
+ 20.1054
|
9.
|
J.Wilson | Dale Coyne Racing |
H
|
+ 21.6233
|
10.
|
W.Power | Team Penske |
C
|
+ 22.1936
|
11.
|
S.Bourdais | KVSH Racing |
C
|
+ 22.4321
|
12.
|
J.Hinchcliffe | Andretti Autosport |
H
|
+ 23.1572
|
13.
|
T.Kanaan | Target Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 23.2277
|
14.
|
M.Conway | Ed Carpenter Racing |
C
|
+ 26.9930
|
15.
|
J.Hawksworth | Bryan Herta Autosport |
H
|
+ 37.0303
|
16.
|
S.Saavedra | KVAFS Racing |
C
|
+ 37.7440
|
17.
|
R.Briscoe | Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 37.9876
|
18.
|
H.Castroneves | Team Penske |
C
|
+ 39.6511
|
19.
|
C.Muňoz | Andretti Autosport |
H
|
+ 42.4797
|
20.
|
G.Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing |
H
|
+ 43.5335
|
21.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 1 kolo
|
22.
|
C.Huertas | Dale Coyne Racing |
H
|
Porucha
|