Posledních 500 mil sezóny 2014
MAVTV 500 – před závodem
Už jen 250 kol zbývá odjet do konce letošního ročníku Verizon IndyCar Series. Na 99 % se šampionem letošní sezóny stane někdo z trojlístku Power, Castroneves a Pagenaud. To jedno procento reprezentuje velmi nepravděpodobný scénář, že by Power do sobotního závodu neodstartoval, v takovém případě by měl šanci na titul, pokud by závod vyhrál, i Ryan Hunter-Reay. Stejný scénář by čistě teoreticky mohl do boje vrátit i Dixona, ale loňský šampion by musel vyhrát a zároveň získat všechny bonusové body. Ale bitva o titul není jediným zajímavým soubojem, na který se můžeme v sobotu večer kalifornského, respektive v neděli brzy ráno českého, času těšit.
Nicméně boj o titul je samozřejmě soubojem nejdůležitějším, takže co říkají čísla? Will Power má na své kontě 626 bodů. Hélio Castroneves získal 575 bodů (ztráta 51 bodů). Simon Pagenaud disponuje 545 body (ztráta 81 bodů na Powera a 30 bodů na Castronevese. Hunter-Reay na Powera ztrácí 92 bodů. Dixon ztrácí 103 bodů. Teoreticky lze za víkend získat 104 bodů – 100 za vítězství v závodě (ve Fontaně se stejně jako u ostatních pětisetmílových závodů udělují dvojnásobné body), 1 za pole position, 1 za vedení v závodě a 2 za vedení největšího počtu kol v závodě.
Do závodu je přihlášeno 22 jezdců, poslední tedy získá 16 bodů. Pokud by jezdec do závodu neodstartoval, ale zúčastnil se kvalifikace, získá poloviční počet, tedy 8 bodů. Což je důležité pro Dixona a Hunter-Reaye. První ze jmenovaných přichází o šanci v momentě, kdy se Power kvalifikuje, druhý v momentě, kdy do závodu odstartuje. INDYCAR s nimi už do boje o titul nepočítá, ačkoliv mají matematickou šanci, a ani je nepozvala na focení s pohárem.
V případě rovnosti bodů rozhoduje počet vítězství, dále druhých míst atd. V tomto směru je ve výhodě Power se třemi triumfy. Castroneves vyhrál jednou, Pagenaud dvakrát. Pokud by Pagenaud v sobotu vyhrál a připsal si třetí vítězství, tak by v případě rovnosti bodů bral titul stejně Power díky třem umístěním na druhém místě, Pagenaud letos druhý nedojel ani jednou.
Power se těší náskoku 51 bodů na Castronevese a mistrem se stane i při rovnosti bodů, z čehož plyne, že 7. místo v cíli (52 bodů) by mu mělo zajistit titul, pakliže Castroneves nezíská všechny bonusové body. Pokud dojede osmý, potřebuje získat o jeden bonusový bod více než Castroneves. Ten tedy musí vyhrát a doufat, že Power nedojede na sedmém a lepším místě. Druhé místo v cíli by pro Castronevese znamenalo, že Power musí dojet ne lepší než 16. a nezískat více bonusových bodů než Castroneves. Pokud by Castroneves skončil třetí, musel by pro Powera závod brzy skončit, protože jen Powerovo umístění na předposledním místě by Castronevesovi přihrálo titul.
Právě pokud Power dokončí závod jako předposlední, otevírá se šance na titul pro Pagenauda. Powerovo lepší umístění než 21. místo zavírá Pagenaudovi dveře. Pagenaud pak musí bezpodmínečně vyhrát, což na oválu nikdy nedokázal, Castroneves by musel dojet nejlépe čtvrtý, nebo třetí, ale v takovém případě by nesměl získat více bonusových bodů než Pagenaud.
Kromě titulu ještě dva piloti bojují o zajímavou prémii. Pokud by Montoya nebo Hunter-Reay vyhráli, vyinkasují šek na 250 000 dolarů. Cenu útěchy za vítězství dvou pětisetmílových závodů v jedné sezóně. Kdyby někdo vyhrál v jednom ročníku všechny tři, což se ale letos určitě nepovede, získal by dotyčný rovný milion dolarů.
V letošní sezóně se už z vítězství radovala desítka pilotů – Will Power, Mike Conway, Ryan Hunter-Reay, Simon Pagenaud, Hélio Castroneves, Ed Carpenter, Carlos Huertas, Juan Pablo Montoya, Sebastien Bourdais a Scott Dixon. Pokud by v sobotu triumfoval někdo další, podařilo by se vyrovnat rekord v počtu různých pilotů, kteří se během jedné sezóny radovali z vítězství. A že ve startovním poli najdeme piloty, kteří si klidně na vítězství ve Fontaně mohou brousit zuby, třeba Juan Pablo Montoya, Carlos Muňoz, Marco Andretti, Ryan Briscoe nebo James Hinchcliffe.
Hélio Castroneves bude o svůj první titul bojovat v bělomodrém voze sponzorovaném AAA. Ryan Briscoe se vrací do modrých barev společnosti NTT Data. Simon Pagenaud dostane bílý vůz sponzorovaný titulárním sponzorem závodu MAVTV. A jiného sponzora a zelenočerný vůz dostane Jack Hawksworth.
Auto Club Speedway
Délka trati: 2 míle
Délka závodu 250 kol, 500 mil
Loňský vítěz: Will Power (Team Penske)
Loňské pole position: Will Power (Team Penske) – 1:05.2247
Rekord okruhu: Gil de Ferran (Team Penske) – 0:30.255 – CART, 2000 & Hélio Castroneves (Team Penske) – 0:31.752 – IndyCar 2003
Časový harmonogram (SELČ):
Pátek 29. 8.
19:00 – 20:15 – 1. trénink
23:15 – 0:30 – Kvalifikace
Sobota 30. 8.
3:15 – 3:45 – 2. trénink
Neděle 31. 8.
4:20 – Start závodu MAV TV 500