Power další zaváhání nepřipustil a dojel si pro titul
MAVTV 500 – Průběh a výsledky závodu
Will Power se dočkal svého prvního titulu ve Verizon IndyCar Series. Na okruhu Auto Club Speedway mu k tomu stačilo deváté místo, protože 30 kol před koncem obdržel jeho rival Hélio Castroneves penalizaci, když při nájezdu do boxů přejel čáru, která odděluje trať a nájezd. Castroneves dojel až na 14. místě se ztrátou jednoho kola a tak tak udržel druhé místo v šampionátu před Scottem Dixonem, který závod dokončil na druhém místě za svým stájovým kolegou Tonym Kanaanem. Kanaan se stal jedenáctým pilotem, kterému se v sezóně 2014 podařilo zvítězit, čímž se letošní ročník vyrovnal v počtu vítězství různých pilotů dosavadnímu rekordu. I přes penalizaci za překročení rychlosti v boxech v úvodu závodu dojel na třetím místě Ed Carpenter.
MAVTV500 – Auto Club Speedway
250 kol – 500 mil
1 žlutá fáze – celkem 12 kol
9 jezdců ve vedení – celkem 17 změn ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Juan Pablo Montoya – celkem 85 kol
Nejrychlejší kolo: Will Power – 0:32.8794 v 189. kole
Power do závodu odstartoval velmi opatrně, nezapojil se do soubojů v prvním kole, ale své soupeře nechal poodjet a čekal, až se situace zklidní. Na nic nemohl čekat Castroneves, který potřeboval udržet vedení, aby jednak získal bonusový bod za vedení alespoň jednoho kola a zároveň se začal přibližovat dvěma dalším bodům za vedení největšího počtu kol v závodě. Ale na startu jej pokořil Montoya a Castroneves se do vedení vrátil nakrátko ve druhém kole, pak zase tempo udával Montoya pronásledovaný Castronevesem a dvojicí Dixon a Kanaan.
Už v šestém kole začalo čelo závodu předjíždět trápícího se Pagenauda, čímž vyprchávaly jeho šance na vítězství. Ty se definitivně rozplynuly, když kvůli zdravotním obtížím musel odstoupit Huertas. Tím pádem měl Power jisté minimálně 20. místo a Pagenaud neměl šanci na titul.
Dlouhý pětisetmílový maraton ovlivňovaly zastávky v boxech. Pilot na čerstvé sadě gum byl výrazně rychlejší než jezdec, který na trati vydržel déle. Čehož využíval hlavně Montoya, který v průběhu prvních dvou stintů vždy ke konci stintu přišel o vedení, aby se po zastávkách v boxech díky dřívějšímu pit stopu vrátil s výrazným náskokem. Power se po druhých pit stopech kolem 70 kola propracoval do první desítky.
Do boje o čelo závodu se po druhých pit stopech zapojil Carpenter, ale chyba při třetím kole pit stopů – překročení rychlosti v boxech, jeho postup zbrzdila. Nicméně vítěz z Texasu se udržel ve stejném kole jako lídr Montoya a mohl stále pomýšlet na dobrý výsledek.
Pět kol před tím, než se 125. kolem přehoupl závod do druhé poloviny, se na čele objevilo nové jméno. Ryan Hunter-Reay, vítěz Indy500, ukazoval, že má šanci vyhrát druhou pětistovku a získat bonus 250 tisíc dolarů. V polovině závodu vedl před Montoyou, který bojoval o stejnou prémii, Castronevesem, kterému se nedařilo držet se na první příčce a blížit se k bonusovým bodům, a dvojicí Kanaan a Dixon. Power se držel na 9. místě.
O šanci na dobrý výsledek připravila v úvodu závodu silného Hinchcliffea penalizace za překročení rychlosti v boxech. V 160. kole se Will Power dostal na šestou příčku, ta mu zajišťovala titul bez ohledu na to, jak dojede a kolik bonusových bodů získá Castroneves.
Zatímco loňský závod byl plný karambolů a odstoupení pro poruchu, většinou motoru, letos přišla jen jedna žlutá fáze. V 175. kole se o ní postaral Hunter-Reay, když na cílové rovince ztratil nad vozem kontrolu a skončil v trávě mezi tratí a pit lane. Sice mohl v závodě pokračovat, ale se ztrátou jednoho kola. Překvapivě už nepřišla žádná další žlutá fáze, která by jej do závodu vrátila. V boxech se do vedení dostal Tony Kanaan následovaný Dixonem, Castronevesem, Powerem a Montoyou. Restart přišel v 188. kole a přinesl krásný souboj o první místo.
Power jakoby na chvíli zapomněl, že mu stačí šesté místo a zaútočil na svého stájového kolegu a rivala v boji o titul. S Castronevesem bojoval doslova kolo na kolo, dostal se před něj a také před oba piloty Ganassiho týmu, ale v 197. kole si Kanaan znovu vedení převzal.
Všem jezdcům stačila už jen jedna zastávka, a ta přišla cca 35 kol před koncem. A v tuto chvíli se rozplynuly Castronevesovy šance na titul, protože při cestě do boxů pravými koly přejel bílou čáru, za níž začínala trať. Za tento manévr byl potrestán penalizací, a když jej čelo závodu předjelo o kolo, jeho šance byly ty tam.
Klidný konec závodu a pohodovou jízdu za titulem si ale neužíval ani Power. Jeho vůz byl v posledním stintu nebezpečně přetáčivý a Australan měl co dělat, aby jej udržel na dráze. Nicméně jediné nebezpečí už opadnulo a tak po konzultaci s týmem mohl zvolnit a cílem projet v klidu na devátém místě.
Kanaan svým vítězstvím pomohl vyrovnat rekord v počtu pilotů, kterým se v jedné sezóně podařilo zvítězit. Letos se z vítězství radovala jedenáctka závodníků. A tak není s podivem, že všechny tři pětisetmílové podniky ovládli různí piloti, což znamená, že prémii za vítězství ve více pětistovkách letos nikdo nezinkasoval. Carlos Muňoz se s přehledem stal nejlepším nováčkem sezóny 2014, pomohly mu k tomu i tři umístění na stupních vítězů, byť vyhrát se povedlo jen jinému nováčkovi – v Houstonu se radoval Muňozův krajan Carlos Huertas. Protože byl sobotní závod ve Fontaně neutralizován pouze jednou po Hunter-Reayových hodinách, překonala pětistovka ve Fontaně letošní závod v Poconu coby nejrychlejší pětisetmílový závod v historii.
p.
|
Jezdec | Tým |
M
|
Čas/odstup
|
1.
|
T.Kanaan | Target Chip Ganassi Racing |
C
|
02:32:58.4659
|
2.
|
S.Dixon | Target Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 3.6750
|
3.
|
E.Carpenter | Ed Carpenter Racing |
C
|
+ 7.3053
|
4.
|
J.P.Montoya | Team Penske |
C
|
+ 7.9238
|
5.
|
J.Hinchcliffe | Andretti Autosport |
H
|
+ 11.8858
|
6.
|
T.Sato | A.J.Foyt Enterprises |
H
|
+ 12.6887
|
7.
|
R.Briscoe | Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 16.5113
|
8.
|
C.Muňoz | Andretti Autosport |
H
|
+ 23.2807
|
9.
|
W.Power | Team Penske |
C
|
+ 28.3456
|
10.
|
J.Newgarden | Sarah Fisher Hartman Racing |
H
|
+ 32.1856
|
11.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
H
|
+ 1 kolo
|
12.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 1 kolo
|
13.
|
J.Wilson | Dale Coyne Racing |
H
|
+ 1 kolo
|
14.
|
H.Castroneves | Team Penske |
C
|
+ 1 kolo
|
15.
|
J.Hawksworth | Bryan Herta Autosport |
H
|
+ 1 kolo
|
16.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
H
|
+ 2 kola
|
17.
|
S.Saavedra | KVAFS Racing |
C
|
+ 2 kola
|
18.
|
S.Bourdais | KVSH Racing |
C
|
+ 5 kol
|
19.
|
G.Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing |
H
|
+ 6 kol
|
20.
|
S.Pagenaud | Schmidt Peterson Hamilton Motorsp. |
H
|
+ 7 kol
|
21.
|
C.Huertas | Dale Coyne Racing |
H
|
Zdrav. důvody
|
22.
|
M.Aleshin | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
Nestartoval
|