Noční show, zklamání, radost a černá kočka.
Atlanta Motor Speedway (25/36)
Dalším nočním podnikem pokračovala spanilá jízda vozů NASCAR - do konce základní části sezóny zbývají dva závody. Tentokrát jsme zavítali na více jak jeden a půl míle dlouhý ovál Atlanta Motor Speedway. Zároveň to byla v dohledné době poslední podzimní zastávka na jedné z nejrychlejších tratí. Vedení NASCAR se během uplnynulého týdne pochlubilo podobou závodního kalendáře na příští rok. Atlanta se stěhuje zpět na začátek sezóny a uplynulý víkend by příští rok měl patřit nejdelší tradici “jižanských” plecháčů - tedy oválu Darlington Raceway a ikoně zvané Southern 500.
Vraťme se ale do Atlanty. Další pětisetmílová nálož pro některé zúčastněné znamenala i předposlední pokus, jak se dostat do letošního play-off. Díky alespoň jedné návštěvě na victory lane - během předchozích 24 závodů - je do CFTC kvalifikováno celkem 12 jezdců. Třináctý Matt Kenseth si do Atlanty přivezl náskok 83 bodů na sedmnáctého Kyla Larsona. Na místě 14. pak byl Ryan Newman (+42 bodů), na místě 15. Clint Bowyer (+31 bodů) a konečně 16. byl zatím Greg Biffle. Ten si na 17. Larsona v dosavadním ročníku vykroužil náskok 26 bodů.
Naopak za Larsonem číhal Kasey Kahne (-33 bodů) a Auston Dillon (-40 bodů). Všichni jmenovaní si kromě bodové nadílky mohli dojet i pro vítězství, které by jim zajistilo účast v letošním Chase for the Cup. Kromě ostře sledované skupinky jezdců v tzv. bubble, se do závodu přihlásil i Tony Stewart. Ten se ve voze ukázal poprvé od tragické nehody Sprint Cars, kdy zahynul Kevin Ward Jr. Stewart se do závodu kvalifikoval na 12. místě. Pod lupu přišla i otázka, zdali se Tony může letos dostat i do CFTC a to navzdory tomu, že nesplňuje podmínku nutné účasti ve všech 26ti kvalifikací během základní části sezony. Během tiskové konference bylo jasně řečeno, že v Tonyho případě bude učiněna vyjímka. Přecijenom, důvody absence trojnásobného šampióna jsou více než pochopitelné.
Pole-position si vyjel Kevin Harvick, který tak letos učinil po šesté. První řadu, již tradičně, doplnil Brad Keselowski. Za nimi se pak seřadili pánové Kyle Larson, Ryan Newman, Matt Kenseth, Martin Truex Jr., Aric Almirola a Kyle Busch. První desítku uzavíralo duo Jeff Gordon a Kasey Kahne.
: výsledky kvalifikace
Hned po startu se vedení ujal Kevin Harvick. Ten se po sobotním úspěchu v rámci Nationwide Series, nemohl ubránít představám historicky teprve druhého doublu na oválu AMS. Ten první a zatím jediný zařídil v roce 2005 Carl Edwards, pro kterého to byly zároveň první zářezy v rámci NSC a NNS.
Jednotlivé pit-stopy byly naplánovány na 45. až 50. kolo. Díky deseti žlutým fázím však na zelené pit-stopy došlo pouze ve dvou případech.
Kevin Harvick tvrdil muziku od samotného začátku. Na druhé místo se záhy dostal Jeff Gordon, který je poslední týdny více než při chuti. I tak, Jeff na vedoucího Kevina ztrácel po několika kolech více jak pět sekund. Kyle Larson kroužil šestý. Bowyer byl na 17., Kahne na 21. a Biffle na 22. místě.
První žlutá fáze přišla na řadu v 38. kole, kdy se na trati objevil tolik oblíbený “debris” Jezdci učinili návštěvu pit-lane. Byla to zároveň první a jediná boxová zastávka, ze které Kevin vyjel jako první. Všechny ostatní pit-stopy totiž na jedničku zvládali pánové v týmu se startovním číslem 11. Denny Hamlin tedy celý den těžil z netušené pružnosti svých mechaniků.
Během prvních kol na sebe upozornil i navrátilec Tony Stewart, který se během několika chvil probojoval ze 12. na 4. místo. Jeho rychlost se však vytratila po kontaktu s lemující zdí. A to ve 122. a 173. kole.
Smůlu měl i Clint Bowyer, který se tímto poroučel z postupové 16ky. Po problémech s převodovkou se Clint nechtěně ocitl v téměř stejné situaci jako minulý rok. Tedy těsně před branami postupové skupiny jezdců. Další týden se jede na oválu v Richmondu - netřeba připomínat, čeho se minulý rok dopustil tým MWR během posledního závodu základní části sezóny. Clint Bowyer se do cíle dostal na bodově propastné 38. příčce.
Veterán Jeff Gordon, který si během letošní sezóny nastřádal tři vítězství, se rovněž poroučel do betonové zdi. V polovině závodu si kola ve vedení mezi sebou rozpočítalo duo Kevin Harvick a Denny Hamlin. Postupová rošáda se dala pohybu. Kyle Larson si udržoval konakt s T10. Kasey Kahne kroužil na 15. místě. Greg Biffle byl v polovině závodu 20. a smolař Clint Bowyer na místě 40.
Během celého závodu se neustále opakoval stejný scénář. Během přerušení byl na pit-lane nejrychlejší Denny Hamlin. Během restartu se Kevin Harvick vždy mírně zapomněl a musel bojovat o druhé a posléze i první místo. Do boje o vedení se vydatně zapojoval i Matt Kenseth a pánové z týmu Penske Racing. Monžná nikým nepozorován se k první desítce po krůčcích přibližoval Kasey Kahne, který z “bubble” jezdců jako jediný dokázal na AMS v minulosti vyhrát (2006 a 2009).
Harvick, který toho dne ve vedení strávil 195 kol, se dvakrát (společně i s nejbližšími soupeři) dostal do žluté pasti. Ve druhé polovině závodu se ke slovu dostali i zelené pit-stopy. Ve dvou případech se však po zajetí první skupinky jezdců vzápěti mávalo vlajkou žlutou. Díky pravidlům wave’round se však vedoucí jezdci vždy vrátili na svá původní místa.
S blížícím se koncem závodu se začaly hromadit i jednotlivá přerušení. Do závěrečných bojů se nakonec nezapojil Brad Keselowski, který se rozbil o pomalé jezdce, kteří se snažili za plného tempa zajet na boxovou komunikaci. Jeho týmový kolega, Joey Logano, měl problémy s tankováním paliva.
Právě kontakt mezi Bradem Keselowskim, Denny Hamlinem a Joshem Wisem zapříčinil přerušení 298. kole. Ačkoliv Denny možná zapříčinil menší chaos při výjezdu ze 4. zatáčky, jeho vůz nebyl nijak porušen. Následný pit-stop opět patřil jemu a jeho mechanikům. Během restartu však všechny překvapil Kasey Kahne, který využil další pomalé reakce Kevina Harvicka a dostal se tak do vedení.
V 325. kole přišlo další přerušení.
Restart se tentokrát neobešel bez potíží. Jezdci zajeli do boxů. Matt Kenseth a Paul Menard však zvolili výměnu pouze dvou pneumatik, což jak se nakonec ukázalo, nebyl dobrý tah. Do konce zbývaly dvě kola. I tak bylo znát opotřebení černé hmoty.
Matt restartoval z prvního místa. Paul však mírně zaváhal a vznikla tlačenice při vjezdu do první zatáčky. Na tu doplatil Kevin Harvick, který se už nevešel mezi Menarda a Logana. Své si vyťukal i Dale Earnhardt Jr., Carl Edwards a Greg Biffle. Následoval další restart.
První řada a opět Matt Kenseth a tentokrát Denny Hamlin. Jenže, všechna snaha udržet si první místo byla marná. Kasey Kahne totiž opět restartoval na jedničku s hvězdičkou. Hned v první zatáčce se dostal mezi Matta a Dennyho. Na protilehlé rovince se Matt a Kasey ocitli bok po boku. Ve čtvrté zatáčce však vůz Matta Kensetha ztratil přítlak a na Kaseyho se už smála bílá vlajka.
Pro Kahne to bylo letošní první vítězství a zároveň 17. v kariéře NSC. Co více. Kahne se tímto probojoval do letošní části CFTC.
Kevin Harvick se do cíle dostal až na 19. místě. Na začátku závodu mu údajně před vozem přeběhla černá kočka. Co dodat … z kočky se nakonec vyklubala veverka.
V postupové bublině se nyní ocitá šestnáctý Greg Biffle a sedmnáctý Clint Bowyer. Mezi oběma bojovníky je nyní rozestup 23 bodů - tedy 23 míst rozdílu na konci závodu v Richmondu. Pokud by však Clint Bowyer či Kyle Larson ve Virginii vyhrál, byla by to jiná pohádka.
: výsledky závodu
: průběžné pořadí
: facebook/NASCAR CZ
Další závod je naplánován na noc ze soboty na neděli.