Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Tříhodinový maratón na 500km a velký karambol.

Tříhodinový maratón na 500km a velký karambol.

Sandown Raceway (29/38)

Letošní ročník V8 Supercars dospěl do části sezóny, kdy přišel čas na tzv. Pirtek Endurance Cup - neboli pohár vypsaný uprostřed sezóny, který se skládá ze tří vytrvalostních závodů. První zastávka byla ve znamení 500km podívané na trati Sandown Raceway nedaleko srdce Melbourne.

Šedesáté výročí prvního vytrvalostního podniku na SR bylo oslaveno hned během pátečního dne, kdy byly na programu první tréninky závodních osmiválců i doplňkových sérií. Ty samozřejmě nemohly chybět a během celého víkendu se diváci dočkali tradičních soubojů z řad Touring Car Masters, V8 Utes nebo austrálské mutace Porsche Carrera Cupu.

: více o trati

Oblíbené osmiválce se díky vyjímečnosti vytrvalostního podniku, dočkaly hned čtyř měřených tréninků a zcela odlišné kvalifikace. Vše bylo přizpůsobeno faktu, že jednotlivé posádky se nyní skládaly ze dvou jezdců. Tím nejvíce sledovaným byl samozřejmě Jamie Whincup a jeho co-driver Paul Dumbrell. Důvod byl jasný. Jamie Whincup se během předcházejícího dění sezóny dókazal dostat zpět do vedení průběžného pořadí. Tento veterán totiž letos úspěšně útočí na čtvrtý titul v řadě - což se v minulosti povedlo jen Ianu Geogheganovi (1966-1969). Co více: kdyby Jamie Whincup letos získal titul, stal by se rekordmanem v dané statistice. V rámci austrálských cestovních vozů se v minulosti ještě nikomu nepodařilo získat více jak pět titulů.

Whincup se před startem na SR těšil 135 bodovému náskoku na druhého Marka Winterbottoma, který na rozdíl od Jamieho s devíti vavříny, letos vyhrál pouze 4x. V posledních čtyřech závodech se navíc Markovi nepodařilo umístit v první desítce. Bodově se tedy musí spíše ohlížet za dotírajícím Craigam Lowndesem, který na zatím druhého Winterbottoma ztrácí 78 bodů.

: výsledky prvního kvalifikačního závodu
: výsledky druhého kvalifikačního závodu

Už tréninky i samotná kvalifikace nastínila, že se nastolený trend bude pohybovat udaným směrem. Tedy Jamie bude sbírat body dál a naopak Mark jich během cesty za slavou tolik nepotká. Jak Jamie, tak i jeho co-driver Paul Dumbrell vyhráli své části tréninků. První část kvalifikace, která patřila výhradně nemistrovským jezdcům, spadla do klína Paulu Dumbrellovi. Ta druhá, které se naopak zúčastnily hvězdy austrálského motorsportu, se nakonec stala vítěznou pro Jamieho Whincupu, pro kterého to bylo letošní sedmé pole-position.




Závod byl vypsán na 161 kol. Povinné byly 4 zastávky v boxech a co-driver každého týmu musel odjet minimálně 54 kol. Jednotlivé pit-stopy byly naplánovány cca na každých 42 kol. Na Sandown Raceway se přišlo podívat ideální počasí, vše mohlo začít.

Po zhasnutí červených světel se kupředu vydali co-driveři téměř všech týmů. V první zatáčce své kvality potvrdil Paul Dumbrel, který v minulém roce (společně s Jamiem Whincupem) tento závod vyhrál. Osvědčená alchymie se opět vyplatila a duo Whincup/Dumbrell se ujalo vedení hned po startu. Naopak první metry závodu se vůbec nepovedly Stevenovi Owenovi, který svůj Ford sdílel se druhým mužem průběžného pořadí, Markem Winterbottomem. Owen se záhy propadl až na sedmé místo.

Po několika kolech se některé posádky rozhodly pro odlišnou taktiku boxových zastávek. Bez vyjímky však šlo i týmy ze druhé poloviny závodního pole. V samotném konci tento rozdílný pohled na věc neměl vliv na pořadí jezdců v první desítce.

Hned ve druhém kole si cestu k sobě našli pánové Andrew Jones (Jason Bright) a Oliver Gavin (Nick Percat). Z Jonesova vozu následně odpadl kapotáž z pravých dvěří. Vůbec duo Bright/Jones mělo problémy po celé délce závodu. Oba pánové se několikrát dostali mimo trať. Jejich poslepovaný speciál nakonec zaparkovali v garáži.

Jezdcům nejvíce dělal problémy průjezd esíčkem na konci protilehlé rovinky. Z maximální rychlosti až 260km/h se první zákrutou vozy řítily rychlostí okolo 160km/h. Předjížděcí manévry zde byly více než na srdce. Více jezdců se tedy pochopitelně dopustilo mírného zkrácení obou šikan.

V 24. kole byli diváci svědky první výměny jezdců. Šlo o posádku David Reynolds a Dean Canto. Byla to zároveň jediná dvojice, kde závod odstartoval regulérní jezdec šampionátu V8SC, tedy David Reynolds.




Průjezdem 40.kola se situace na trati - po prvních zastávkách v boxech - dostala do původního pořadí. Ve vedení byl Paul Dumbrell (Jamie Whincup), druhý kroužil Greg Murphy (James Courtney) a třetí byl Steve Richards (Craig Lowndes). Steve Owen (Mark Winterbottom) byl až na místě 12.

Vzpomínané zkracování v jednotlivých zpomalovacích pasáží tratě, vyústilo v první žlutou fázi. Traťoví komisaři musel poupravit kužely připevněné a následně jezdci odstraněné z obrubníků v jednotlivých zatáčkách. Jezdci zajeli ke svým mechanikům. Velkou smůlu měl Alexander Premat (Scott McLaughlin), který jednoduše řečeno neměl kudy vyjet ze svého boxového stání. Během žluté fáze se na pit-lane naráz nahrnulo téměř 25 vozů. Boxová ulička na trati Sandown Raceway nepatří mězi nejširší. Kromě toho týmy, které čítají více jak jeden vůz, musí své boxové stání navzájem sdílet. Vytvořit problém bylo tedy velmi jednoduché.




Po restartu se v pořadi defacto nic nezměnilo. Vedení si stále držel Paul Dumbrell. (Whincup) Zaním se pak seřadili pánové Webb (Van Gisbergen), Murphy (Courtney), Canto (Reynolds) a Richards (Lowndes).

Osmdesáté kolo pak bylo ve znamení výměň dalších posádek. Vše víceméně odstartoval Steve Owen (Winterbottom), který při výjezdu z poslední zatáčky udělal chybu a ze sedmého místa se propadl na místo 15. Na řadu přišel okamžitý vjezd na pit-lane a plánovaná výměna jezdců. V následujícím kole se k podobnému tahu uchýlily i ostatní posádky. Ke slovu se tedy dostal James Courtney, Jamie Whincup, Gart Tander i Craig Lowndes - jezdci, kteří se prali o první čtyří místa.

Následovalo klidné kroužení bez větších problémů. Do menší šlamastiky se přecijenom dostal Todd Kelly, kterého údajně do začínající pit-wall natlačil Lee Holdsworth.

Poslední boxové zastávky přišly na řadu ve 120. kole. Druhý kroužící James Courntey se mírně přibližoval k vedoucímu Jamiemu Whincupovi. Rozdíl téměř 10 sekund se postupně smrsknul na rozdíl sedmisekundový. Jamie Whincup začal mírně šetřit palivo. Čím méně paliva bude spáleno, tím méně bude tankováno. Jamie tak ušetří nějaký čas přímo na pit-lane.

Druhá žlutá fáze byla na programu v 134. kole. Právě na konci tolik vzpomínané nejdelší rovinky, se do velkých problémů dostal Lee Holdsworth. Těsně před nájezdem do velmi rychlého esíčka, se jeho vůz dostal mimo kontrolu a v téměř 200km/h narazil do ochraných bariér. Lee byl naštěstí v pořádku.




Následující restart se opět nejlépe povedl posádce s číslem 1. A to díky faktu, že za Whincupem byli další tři pomalejší jezdci. Teprve čtvrtý v pořadí restartoval (druhý) James Courtney. Menší šťuchanice v dalších dvou kolech vyčistila situaci, ovšem Jamie už byl nenávratně pryč.

Jamie Whincup a Paul Dumbrell předvedli více jak tři hodiny trvající bezchybnou jízdu. Jejich úspěch měl dobré základy z tréninků i samotné kvalifikace. Whincup si dojel pro své 59. vítězství kariéry. Titul s pořadovým číslem šest se tímto výrazně přiblížil.

: výsledky 29. závodu

Za vítězství ve vytrvalostním podniku se bere rovných 300 bodů. Mark Winterbottom, který byl klasifikován na 10. místě, bodů získal 156. Výměna na druhém místě průběžného pořadí se stala realitou.

: průběžné pořadí po 29ti odjetých závodech
: výsledky odjetých závodů sezóny 2014

Jamie Whincup má nyní 2325 bodů. Druhý Craig Lowndes ztrácí 273 bodů. Mark Winterbottom se propadl na třetí místo (-279b.) Čtvrtý je nyní Shane Van Gisbergen (-343 b.) a pátý James Courtney (-361 b.), který se po závodě na trati Sandown Raceway dostal před Fabiana Coultharda (-469 b.).

Další závod je naplánován na 12. října. A půjde o závod všech závodů.

Na trati Mount Panorama se totiž pojede tradiční “tisícovka”.