Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

FIA upravila omezení radiokomunikace

FIA upravila omezení radiokomunikace

Některé týmy by byly v nevýhodě.

Pouze pár hodin před prvním tréninkem na Velkou cenu Singapuru se změnilo nařízení FIA ohledně radiokomunikace mezi týmem a jezdcem. První verze nařízení zakazovala jezdce informovat nejen o tom, kde na trati ztrácejí čas a zaostávají za týmovým kolegou či jinými soupeři, ale zakázané mělo být i informování o nastaveních vozu, pohonné jednotky, převodovky a dalších věcí. Týmy a někteří jezdci však měli obavy o bezpečnost a vyjednávali se zástupci FIA a hlavně Charliem Whitingem o odložení či změně nařízení. Ředitel závodů F1 se nakonec nechal obměkčit a nová verze pokynů již neobsahuje zákaz komunikace týkající se nastavení. Inženýři tak například nesmějí jezdce upozornit, že ztrácí v zatáčce číslo 5, ale mohou mu poradit, aby například změnil rozložení brzdné síly mezi přední a zadní kola.

Z této části měl obavy Felipe Massa, ale například i jeho týmový kolega, Valtteri Bottas: "V minulém závodě se mi začaly přehřívat zadní brzdy a tým mi poradil, abych změnil nastavení a více brzdné síly přesunul dopředu. Kdyby mě na to tým neupozornil, pravděpodobně bych závod nedokončil."

Charlie Whiting však sám upozornil, že o změnu se postaral "různý hardware" jednotlivých týmů a ne obavy o bezpečnost.

"Měli jsme pocit, že by se pravidlo mělo týkat i nastavení, ale když jsme se na to podívali detailněji, zjistili jsme, že by se některé týmy dostaly do vážné nevýhody," řekl dnes Whiting. "Ne kvůli jejich know-how nebo schopnosti rychle zareagovat na změny, ale kvůli různému hardwaru."

Různým hardwarem Whiting označil volanty. McLaren před touto sezónou vyvinul volant s velkým displejem, který také prodává některým týmům, ale Red Bull, Force India, Lotus i Williams zůstali u vlastních volantů s malým displejem. Red Bull už sice avizoval, že je připraven od Velké ceny USA nasadit nový volant, ale například Williams uvedl, že nový hardware a software nebude mít dřív než příští rok. A jelikož na malý displej se nevejde tolik informací jako na velký displej, souhlasil Whiting s odkladem účinnosti druhé poloviny nařízení. Ta by však měla opět platit od začátku sezóny 2015.