Kdo se směje naposled,...
Vrchol sezóny Sprint Cupu v Homesteadu, Miami.
Homestead-Miami Speedway hostí již pravidelně poslední závod sezóny. Právě zde se rozhoduje o šampionovi, právě zde se odehrávají ty poslední bitvy.
Historie závodění na tomto 2,4 kilometru dlouhém okruhu přitom není tak dlouhá, první závod se zde odjel v roce 1999. Vítězem se stal Tony Stewart.
Jezdci na okruhu během závodu Ford Ecoboost 400 odkrouží celkem 267 kol, přepočteno na ujetou vzdálenost 644,5 kilometrů. Klopení oválu je na rovinkách pouhé tři stupně, v zatáčkách potom v rozmezí od 18 do 20 stupňů.
Nejvíce úspěchů během závěrečných bojů nasbíral na tomto okruhu zmíněný Tony Stewart nebo také Greg Biffle, pánové zde vyhráli již třikrát.
Kdo má šanci vyhrát titul?
Před závodem se samozřejmě rozjelo mnoho spekulací, mnoho odhadů, dohadů o tom, kdo má na to vyhrát závěrečný závod, potažmo šampionát, kdo si to zaslouží a kdo je vlastně ve finále neoprávněně.
Terčem kritiky se stal Ryan Newman, vše proto, že právě on je jediný ze čtyřky uchazečů o titul, který během sezóny ani jednou nevyhrál. Může tedy dojít k situaci, kdy se šampionem stane někdo, kdo na kontě za celou sezónu nemá jediné vítězství.
S jednou výhrou se do posledního boje probojoval Denny Hamlin. Ten byl ve čtyřce jezdců tím nejneutrálnějším. Zástupy fanoušků se hrnuly k Joey Loganovi. Ten letos vyhrál nejvíckrát z uchazečů o titul - pětkrát a po celou sezónu se stabilně držel na čele tabulky průběžného pořadí.
Největším favoritem byl ovšem bezesporu Kevin Harvick. Velmi dobře si vedl v minulé sezóně a i letos dokázal svou čtyřku párkrát dostat na Victory Lane (celkem symbolicky čtyřikrát).
Pole Position do závodu získal Jeff Gordon, který se i přes fantastickou sezónu nedokázal probojovat do velkého finále. Gordon si první startovní místo vyjel s časem 180,75 mph a mohl tak oslavit třetí Pole sezóny a historicky první v Homesteadu.
Druhým nejrychlejším mužem během kvalifikace byl Kurt Busch. Třetí a čtvrtou příčku obsadili Kenseth a Keselowski a až na páté pozici startoval první uchazeč o titul - Kevin Harvick.
Denny Hamlin a Joey Logano se ještě stihli kvalifikovat v první desítce vozů. Hamlin osmý a Logano devátý. Hamlin zde v Homesteadu vyhrál už dvakrát. V roce 2009 a dokonce minulý rok, pamatuje si ještě jak pokořit Homestead? O dost hůře se kvalifikoval Newman, který se do závodu vypravil nakonec až z dvacáté první pozice.
Po modlitbě a snad nejlépe zazpívané americké hymně v letošní sezóně, k nahození motorů vyzval ředitel společnosti Ford. Právě Ford je pravidelným sponzorem posledního závodu sezóny od roku 2002.
Vozy se vydaly na trať, aby odkroužily hrstku zaváděcích kol, během nichž dostali jezdci do sluchátek poslední rady a povzbuzení nejen od velitelů posádek, ale i od majitelů týmů.
Po startu se vedení ujal Gordon. Harvick se probojoval na třetí příčku a Logano propadl na jedenáctou, když došlo na první brzké přerušení (desáté kolo). Traťoví komisaři nechali vyvěsit žluté vlajky pro nepořádek na přední rovince. Následovaly zastávky u mechaniků, na strategie bylo ještě hodně brzy, takže všichni měnili čtyři kola. Z uličky vyjela první pětka následovně: 41, 24, 4, 20 a 11.
Ve čtrnáctém kole došlo na restart a do čela závodu se probojoval poprvé Harvick. Ryan Newman se z dvacáté první příčky posunul na sedmnáctou, ve dvacátém třetím kole už to byla patnáctá.
V první desítce se držel i Johnson, Earnhardt Jr. a Keselowski. Pánové, kteří některým hodně chyběli v poslední bitvě o titul.
Ve dvacátém šestém kole se do vedení vrátil Gordon, druhý kroužil Harvick, třetí Hamlin a čtvrtý Logano. Ryan Newman se prokousal na čtrnáctou příčku. Po padesátce odkroužených kol se pořadí příliš nezměnilo, Gordon stále vedl (na čele už strávil přes čtyřicet kol), následován Loganem, který na něj ztrácel přes tři vteřiny. Newman pokořil jedenáctou pozici.
V padesátém devátém kole došlo na druhé přerušení. Brett Moffitt se dostal do problémů na zadní rovince. Po restartu se nádherným manévrem na čelo závodu dostal Joey Logano, ale jeho sláva netrvala dlouho a předjel ho Denny Hamlin. V případě, že by závod nakonec vyhrál někdo, kdo nebojuje o titul, hrál by roli každý bod, a tak i jedno jediné kolo strávené ve vedení by nakonec mohlo rozhodnout, kdo se stane letošním šampionem.
V šedesátém šestém kole se sesadit Hamlina z vedení pokoušel Gordon, to se mu nakonec podařilo a jeho počet kol strávených ve vedení se zaokrouhlil na padesátku.
Ještě nebylo odkrouženo sedmdesát kol a do první desítky zavítal Newman. První kroužil opět Hamlin, následován Gordonem, Loganem, Harvickem, Johnsonem a Kahnem. V první desítce také kroužil Bowyer, Kyle Busch nebo Earnhardt Jr.
V osmdesátém sedmém kole se po třetí mávalo žlutými vlajkami. Přerušení opět zapříčinil Brett Moffitt, tentokrát si karambol naplánoval do druhé zatáčky. Následovaly opět zastávky u mechaniků, všichni jezdci z čela závodu možnosti zajet si pro nové pneumatiky využili. První boxovou uličku opustil Gordon následován Hamlinem a Harvickem. Newman restartoval sedmý.
Po stovce odkroužených kol jsme na čele závodu stále sledovali Jeffa Gordona, druhý kroužil Harvick, třetí Hamlin, pátý Logano a stále sedmý Newman. Závod probíhal poklidně. Ve sto sedmnáctém kole přišlo čtvrté přerušení, do druhé zatáčky se nevešel Alex Bowman.
Při následujících zastávkách zazářili mechanici Kevina Harvicka, pánové provedli výměnu čtyř kol za neuvěřitelných 11,8 vteřiny. Harvick restartoval společně s Gordonem z první řady. Po chvíli přetahování byl rychlejší přece jenom Gordon a pokračoval v sérii kol ve vedení. V ten moment jich už měl na kontě sto pět.
Harvick o sobě ale dával vědět a tak se téměř v polovině závodu vrátil do vedení. Gordon na něj ztrácel přes dvě vteřiny. Bez ztráty kola kroužilo na trati pouhých dvacet tři vozů. Do první pětky se konečně probojoval Ryan Newman. Všichni uchazeči tak kroužili na čele závodu. První Harvick, třetí Logano, čtvrtý Hamlin a pátý Newman. Harvick si připsal do kolonky kol ve vedení dvacet kol a stále ještě měl šanci pokořit Gordona a získat bonusové body za nejvíce kol strávených ve vedení.
Po odkroužení sto padesáti kol už měl Harvick v čele závodu odkrouženo čtyřicet kol. Posledním jezdcem bez ztráty kola byla Danica Patrick, která kroužila na dvacáté druhé příčce. Páté přerušení způsobil AJ Allmendinger, který se opřel o lemující zeď ve třetí a čtvrté zatáčce. Po restartu se na čelo vyhoupl Hamlin a připsal si třetí kolo na čele závodu. Vzápětí se ale závod musel opět přerušit. S lemující zdí se seznamoval Greg Biffle. Jeho šestnáctka došla značné újmě a tento "mistr na trati" už věděl, že toho moc nesvede, i jeho dosavadní výkon během závodu nenaznačoval tomu, že by si chtěl v Homesteadu připsat čtvrtou výhru a stát se tak naprostým rekordmanem v počtu výher.
Nad tratí se začal objevovat nádherný západ slunce, do konce závodu zbývalo něco málo přes sto kol, když došlo k restartu. Jezdci se snažili probojovat dopředu a tak se nebáli tvořit i trojřad. Hamlin se ujal vedení a druhý Logano na něj slušně dotahoval až do okamžiku, kdy došlo k nepatrnému kontaktu se zdí a Logano se ihned propadl z druhého na čtvrté místo. Hamlin odkroužil ve vedení 22 kol.
Sedmé přerušení vyvolal Marcos Ambrose, který políbil zeď na zadní rovince. Strategie u mechaniků byla stejná na všech frontách, čtyři pneu. První dokázal opustit Pit Road Jeff Gordon následován Hamlinem a Harvickem. Hned o pět míst se propadl Joey Logano a byl najednou posledním z velké čtyřky. Newman restartoval osmý.
Do konce závodu zbývalo šedesát devět kol a na trati začínalo být těsno, do nepatrného karambolu se dostal Logano a Kenseth, naštěstí se ale nestalo nic vážného. Po dvoustovce odkroužených kol bylo jasné, že bonusové body za nejvíce kol strávených ve vedení si připíše Jeff Gordon, který se stále nacházel na čele závodu a jeho ambice směřovaly k výhře. Druhý kroužil Hamlin, třetí Harvick. Pánové si určitě velmi dobře uvědomovali výhodu jejich současného postavení. Newman kroužil šestý a Logano osmý. Logano tedy stále poslední z uchazečů o titul, ale fakt, že se dokázal probojovat na osmé místo ze třetí desítky vozů ukazoval, že Joey boj o titul rozhodně ještě nevzdal.
Osmé přerušení bylo kvůli nepořádku ve třetí zatáčce. Strategie v boxech se opět nelišily a drama se odehrálo při výjezdu, kdy velmi těsně opustili Pit Road Gordon a Hamlin. I když byl Gordon rychlejší, vedení se nakonec ujal Hamlin. Harvick kroužil třetí, Logano se vyhoupl na šesté místo a Newman se propadl až na dvanáctou pozici.
Padesát kol před cílem se do první pětky, přesněji až na čtvrté místo probojoval Keselowski a až nebezpečně se tedy přiblížil k Jeffu Gordonovi, jak se Gordon cítil, když spatřil Keselowskeho ve zpětném zrcátku můžeme jenom hádat, nic příjemného to ale asi nebylo. Aby toho nebylo málo vše zkomplikovalo již deváté přerušení. Jestli minulý odjezd od mechaniků byl dramatický, teď to bylo ještě lepší, vedle sebe téměř nastejno vyjely hned tři vozy - Gordon, Hamlin a Harvick.
Další propad prožíval tým Joeye Logana, jejich zastávka trvala příliš dlouho a Logano se propadl až na dvanáctou pozici. Po restartu se čelo závodu příliš nezměnilo stále vedl Gordon následován Hamlinem a Keselowskim.
Desátá žlutá fáze byla vyhlášena po show AJ Allmendingera, ten předvedl parádní smyk se spoustou jisker v první zatáčce. Dvacet devět kol před cílem byla už otázka strategie opravdu horká. Všichni nakonec zvolili shodně výměnu čtyř kol. Při výjezdu se potom prvních pět míst vůbec nezměnilo. Na čele závodu se tak držel Gordon, Hamlin, Harvick, Keselowski a Johnson. Mechanici na sebe byli náležitě hrdí.
Dvacet pět kol před cílem nebyl trojřad na trati nic neobvyklého. Nejblíže k titulu měl Harvick, který kroužil třetí. Na prvním místě se držel stále Gordon pronásledován Keselowskim. První trojka se trochu odtrhla od zbytku jezdeckého pole. Jedenácté přerušení tento (pro některé týmy) problém vyřešilo. Nepořádek ve druhé zatáčce rozhodně zkazil radost ujíždějícímu Gordonovi a především Harvickovi. Ostatní tři jezdci - Hamlin, Newman a Logano tak dostali šanci dostat se na čelo závodu.
Následující zastávky u mechaniků se staly osudné týmu 22. Komplikace s přezutím levé strany vozu byly takové, že Logano se při restartu nakonec zařadil až na dvacáté první místo. Opět. Ford Joeye Logana během výměny kol na levé straně spadl z heveru a to značně zkomplikovalo práci mechanikům, kteří kola přezouvají a i práce s vyndáváním heveru stála drahocenný čas.
Joey Logano se vztekal vně svého vozu, jeho sny o titulu se pomalu rozplývaly a mechanikům jako by se zhroutil svět.
Oproti tomu se na trati rozhodl zůstat Gordon a především Denny Hamlin. Strategie konečně došla své rozdílnosti. Po restartu se na čelo dokázal vyhoupnout Hamlin, počet kol strávených ve vedení se změnil na číslo 43, Kevin Harvick měl na svém kontě kol 46.
Jezdci, kteří bojovali o titul se vesměs dokázali vyhýbat nehodám a konfliktům, vše jim kazili spíše ostatní jezdci. Dvanácté přerušení způsobili pánové Blake Koch a JJ Yeley. Ti se dostali do konfliktu ve čtvrté zatáčce. Závod měl slušně nakročeno k tomu pokořit rekordní počet žlutých fází. Dosavadní nejvyšší číslo přerušení je čtrnáct.
K mechanikům zajel Gordon a překvapivě opět Logano. Restart z první řady absolvoval Hamlin a Newman. Harvick byl dokonce šestý a Logano až dvacátý šestý. Do konce závodu zbývalo deset kol. Třetí kroužil Keselowski, mnoho diváků tajilo dech, zda-li se Keselowski pokusí o nějaký svůj dravý manévr, k ničemu takovému naštěstí nedošlo a Keselowski jen dělal čest Fordu, protože v ten moment byl právě jeho Ford jediný v první patnáctce vozů.
Devět kol před cílem se až na druhé místo, hned za Hamlina probojoval Harvick. Třetí kroužil Newman. O jedno kolo později už Harvick dokázal Hamlina předjet a i přes zprávy, že někde na trati je snad hořící vůz, závod nebyl přerušen a kroužení pokračovalo. Sedm kol před koncem si na druhého Hamlina dokonce vyskakoval Newman. Pouhých šest kol před cílem došlo na třinácté přerušení. Nervozita a napětí ve vzduchu by se dalo krájet a exportovat do celého světa.
Závod se restartoval pouhá tři kola před cílem. V první řadě Harvick a Newman, v druhé Hamlin a Keselowski. Bylo jasné, že Logano už příliš zasahovat nebude a že se rozhodne mezi třemi jmény.
Harvick a Newman bok po boku svedli poslední bitvu. Hamlin při restartu ztratil a propadl se až na sedmé místo. Harvick nebo Newman? Harvick se ujal vedení a i přesto, že Newman málem prošlápl podlahu svého vozu nedokázal Harvicka předjet.
Pod šachovnicovou vlajkou tak projel první Harvick, šampion pro rok 2014.
Kevin Harvick tak po třinácti letech ve Sprint Cupu získává poprvé titul šampiona. Za tu dobu dokázal vyhrát dvacet osm závodů z toho právě pět letos. Emoce, které vířily kolem Harvicka byly nepopsatelné. Neuvěřitelná radost, ale také úleva. Veškerý stres, který jezdce poslední dny sužoval najednou opadl.
Sezóna, která se lišila od předchozích kvůli zcela novému formátu Chase for the Cup je za námi. Každý, ať si na její průběh a funkčnost nového systému udělá názor sám. Rozhodně tento systém přinesl do NASCAR spoustu nového a to v dobrém i špatném slova smyslu.
ZÁVĚREČNÉ POŘADÍ V ŠAMPIONÁTU
VÝSLEDKY ZÁVODU
Navštivte jediný fungující český web o NASCAR! Těšíme se na Vás na www.nascar-live.eu, téměř denně novinky, zajímavosti a informace ze závodního světa NASCAR.
"Lajkněte" také náš Facebook NASCAR-LIVE. EU a mějte informace každý den na dosah ruky!