300: Vyhraná bitva v Talladeze
Desátý závod letošního Sprint Cupu a další jméno do Chase For the Cup
O tom, jaká Talladega je nás přesvědčila série Nationwide. Jako obvykle závod nižší série předcházel té hlavní a rozhodně bylo nač se koukat. Finální tlačenice do konce dokonce způsobila hned několika vozům takové přehřátí, že jezdecké pole spíše vypadalo jako fontánky v pohybu. Závod nakonec vyhrál Elliot Sadler.
Jak je Dega nevyzpytatelná nás dále přesvědčila i samotná kvalifikace na závod Aaron´s 400. Pole Position ukořistil poprvé v rámci Sprint Cupu Brian Scott z týmu Richarda Childresse. Druhou pozici vybojoval Paul Menard - také ve voze Chevrolet. Druhou linii obsadili pánové Almendinger a Mears - mimo jiné také ve vozech Chevrolet. Pátou startovní příčku ukořistil se svou trojkou Austin Dillon. Dominance vozů Chevrolet byla přerušena až Fordem na desáté startovní pozici, tu si pro sebe urval Carl Edwards.
Naštěstí nám letos počasí přálo, minulý rok se totiž kvůli nepřízni počasí nemohla odjet ani jedna kvalifikace. Startovní listina tak musela být sestavena podle výsledků v tréninku. Pro úplnost připomenu, že okruh v Alabamě je 2,66 míle dlouhý Quad-ovál s klopením v zatáčkách až 33 stupňů. Jezdci si odkrouží 188 kol, čili 500,08 míle.
Minulý rok se v květnovém závodě radoval David Ragan, který do tohoto závodu odstartuje až z třicáté deváté pozice. Na podzim minulého roku zde zazářil Jamie McMurray.
A jaké jsou statistické šance na výhru? Ano i zde zmíníme nejúspěšnější jezdce, ačkoli jak již bylo zmíněno - Talladega je jedna velká loterie. Tato statistika vychází z let 2005-2013. Nejlépe si vedl (poměrně překvapivě) Ricky Stenhouse Jr. za ním Matt Kenseth, Dale Earnhardt Jr., Jeff Burton nebo také Kurt Busch. Nejvíce výher vůbec utržil Dale Earnhardt Sr., a to rovnou deset. Z aktivních jezdců je nejúspěšnější Jeff Gordon s šesti výhrami. Tabulku nejúspěšnějšího týmu potom vede Richard Childress s dvanácti výhrami, následován týmem Hendrick Motorsports s jedenácti výhrami. A pro úplnost - nejvíce výher v rámci značek drží s přehledem Chevrolet - 38, druhý Ford na něj ztrácí sedmnáct výher.
Před startem se několik vozů muselo přesunout na chvost jezdeckého pole. Mezi nimi například i Kasey Kahne, Kyle Busch nebo Jamie McMurray.
Po startu se pánové první linie - Menard a Scott drželi side by side. Jako rychlejší se ukázal Menard a ujal se na několik kol vedení. V sedmém kole se na pozici Leadera probojovala Danica Patrick. Kroužení na čele jezdeckého pole si přitom splnila teprve po třetí v kariéře (v rámci Sprint Cupu).
Už ve třináctém kole jsme se dočkali první žluté fáze a také první kolize. Brad Keselowski se snažil dostat do vedení, středem se mu nakonec podařilo předjet i Danicu Patrick, když potom Keselowski sjel do spodní stopy, aby se zařadil před Danicu, došlo ke kontaktu a Keselowski vyletěl z trati v dlouhém smyku. Následně se ještě vrátil na trať kde se mu jen tak tak stihl vyhnut Trevor Bayne.
Do čela závodu se tak pod žlutou vlajkou navrátil Paul Menard. Zpět k závodění jsme se dostali v osmnáctém kole, o pozici Leadera sváděl souboj Kenseth a Menard. Ve dvacátém druhém kole se vedení ujal Joey Logano, ve stejném kole se na trať konečně vrátil Brad Keselowski, opravy na jeho voze se protáhly a on tak kroužil s šestikolovou ztrátou.
Joey Logano si držel pozici Leadera, dorážel na něj Denny Hamlin. Danica Patrick kroužila na šestém místě, následně se propadla až na dvacátou sedmou pozici, kvůli problémům s přehřátím. Do popředí se probojoval i Johsnon nebo Kyle Busch. Nikdo ale neměl na Joeye Logana. Ten v Taladeze dojel nejlépe zatím třetí.
Ztrátu kola nebo více měly vozy #1 a #2. V padesátém kole se po druhé mávalo žlutými vlajkami. Příčina - nepořádek na trati. Free Pass pro McMurraye. Svou zastávku u mechaniků zvládl nejrychleji Kyle Busch, druhý vyjel Joey Logano, Matt Kenseth, Jimmie Johnson a Greg Biffle. Pět vozů se rozhodlo nevyužít možnosti zastavit a zůstali na trati. Mezi nimi i David Gilliland nebo Casey Mears. David Ragan a Landon Cassil měli zase trochu komplikovanější výjezd ze svého stání, protože je blokovali jezdci před nimi. Neúmyslně, ale i tak to pro tyto jezdce byl značný propad.
Restartovalo se v padesátém pátém kole, Logano a Kyle Bush side by side. Dvě kola od restartu se vedení ujal Greg Biffle, který v Talladeze dokázal dojet nejlépe čtvrtý. Na rozdíl ale od Logana, Biffle stále hledá vstupenku do letošního Chase For the Cup. Logano si svou účast pojistil již dvěma výhrami. O několik kol později bitvu o prvenství sváděl Biffle a Johnson. Ale Biffle si svou pozici nakonec udržel.
V osmdesátém druhém kole se do problémů kvůli přehřátému motoru dostal Tony Stewart. Naštěstí ale nijak neovlivnil klidný průběh závodu a především kroužení Biffla, který ve vedení odkroužil již dvacet pět kol.
Devadesáté první kolo se neslo v zahájení zastávek u mechaniků za plného závodního tempa. A po sedmi kolech, kdy se celé jezdecké pole vystřídalo u svých mechaniků, jsme na čele závodu stále pozorovali žlutou šestnáctku. Druhý kroužil Kenseth a třetí Kyle Busch.
Sto šesté kolo a další, třetí přerušení. Opět se jednalo o nepořádek na trati, tudíž žádné velké vzrušení. Následovaly zastávky, při nichž došlo pouze k doplnění paliva. Kurt Busch byl penalizován za příliš vysokou rychlost na Pit Road.
Restart proběhl ve stojedenáctém kole. Z první řady restartovali Earnhardt Jr. a Kenseth. Earnhardt se následně na několik kol stal Leaderem.
Další přerušení přišlo až ve stotřicátém sedmém kole. Příčinou byla tolik očekávaná Big One, i když asi ne v takových rozměrech, jak by si někteří masakruchtivý přáli. Brad Keselowski při přejíždění ze stopy do stopy ztratil kontrolu nad svým vozem. Spekulovalo se i o tom, že možná došlo ke kontaktu mezi ním a Trevorem Baynem. Keselowski následně zamířil k horní lemující zdi a strhl sebou další vozy. Celkem bylo do nehody zahrnuto dvanáct vozů. Mimo jiné i Kenseth, Whitt, Gordon, Scott, Stewart nebo Menard.
Padesát kol před cílem jsme tak zavítali na Pit Road. Nejrychlejší byl Biffle, Ambrose a Harvick. Při zastávkách byly uděleny hned čtyři penalizace. Za příliš mnoho mužů před zídkou byly penalizovány týmy Kyla Busche, Paula Menarda a Matta Kensetha. Příliš rychlý byl pro změnu Truex Jr.
Po restartu zbývalo do cíle čtyřicet pět kol. V Lead Lap kroužilo třicet šest vozů. Na čele Greg Biffle následován Ambrosem a Harvickem. Leaderem se stihl ještě na pár kol stát Earhardt Jr., pár okamžiků na to se opět rozsvítila oranžová světla a páté přerušení bylo na světě.
V dýmovnici proměnil svůj vůz David Gilliland, který oddělal motor a následně posypal trať částmi motoru. Lucky Dog získal opět Jamie McMurray. Následovaly zastávky u mechaniků. Nejlépe se vše podařilo týmu #88. Postupně za ním vyjeli Truex, Kyle Busch, Allmendinger. Biffle, Harvick, Larson a Vickers nezajeli na Pit Road, a zůstali na trati.
Po restartu se vedení ujal Vickers. Pokořit se jej snažil Biffle a Hamlin. Dvacet sedm kol před cílem se Hamlin ujal vedení. Na trati se s blížícím koncem houfoval nebezpečný trojřad a díky přejíždění ze stopy do stopy jsme se kolikrát stali svědky i čtyř-řadu.
Dvacet čtyři kol do konce závodu. Leaderem se stává Allgaier, který vede horní řadu, střední vede Hamlin a spodní Vickers. Právě Vickers se o několik kol později dostává do čela závodu.
Osmnáct kol před cílem máme opět nového Leadera - Kevin Harvick, muž, který má svůj postup do Chase For the Cup pojištěný již dvěma výhrami. Druhý krouží Hamlin a třetí Biffle. Jezdci utvořili na trati dvojřad.
A nebyla by to ta pravá Dega kdyby v posledních kolech nedošlo na žluté vlajky. Sto sedmdesáté páté kolo, šestá žlutá fáze a rozplynutí snu Jimmiho Johnsona na vstupenku do Chase. Zklamání jako takové dolehlo i na jeho šéfa Chada Knause. Právě Johnson zavinil druhou velkou nehodu. Ztratil kontrolu nad svou čtyřicet osmičkou, narazil do Stenhouse a potom už se nabalily další vozy. Mezi nimi i Logano, kterému se do té doby poměrně dařilo. Celkem bylo do nehody zapleteno sedm vozů.
Někteří jezdci využili zastavit u mechaniků. A opět se rozdávaly penalizace. Tentokrát měl příliš mnoho mužů před zídkou Kenseth. Johnson se musel na Pit Road podívat dokonce dvakrát, jeho vůz totiž potřeboval četné úpravy a Joey Logano opustil vůz rovnou, takže bylo jasné, že pro něj Race Day skončil.
Restartovalo se osm kol před cílem. O první místo se dohadoval Hamlin se Stewartem. Ale už po dvou kolech se opět mávalo žlutými vlajkami. Podle všeho se pneumatika na voze Carla Edwardse prostě zula a tak se devadesát devítka dostala do smyku. Edwards už s tím nemohl nic dělat. Následně se do Crash Party přidal i Burton nebo Stenhouse.
Edwards se svým vozem, kterému amputoval zadek, zajel rovnou do garáže. Jiní zajeli ke svým mechanikům, ti opatřili vozům četné polepy, aby vyspravili poničené plechy.
Restart vyšel na rovná dvě kola před cílem. Hodně se hovořilo o možném G-W-C. Z první řady restartoval Hamlin a Harvick. V posledním kole vedoucího Hamlina pronásledoval Biffle, třetí kroužil Bowyer. Jak to dopadlo?
Denny Hamlin tak oslavil svůj jubilejní třístý start nejlépe, jak mohl - výhrou. Sice se závod dojel pod kombinací vlajek, takže finální bitva se nekonala, ale radost týmu Dennyho Hamlina nebyla o nic menší.
Stěžovat si tak rozhodně mohl Greg Biffle, který kroužil druhý a co víme, třeba by v posledním kole dokázal Hamlina předjet.
Gratulace Dennymu hamlinovi k postupu do Chase For the Cup!
Výsledky závodu naleznete zdeZDE.
Pořadí v šampionátu naleznete zdeZDE.