Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Přiklepnutí velké ceny překvapilo také Jeongam

Přiklepnutí velké ceny překvapilo také Jeongam

Organizátoři o ničem nevědí.

Formule 1 zavítala do Jižní Koreje poprvé v roce 2010, ale nedokázala si získat srdce místního obyvatelstva, okruh vzdálený 400 kilometrů od Soulu trpěl prázdnými tribunami a organizátoři se po 4 ztrátových letech s nejrychlejšími vozy na světě potichu rozloučili. V brzký návrat do kalendáře věřil málokdo, a když FIA předevčírem zveřejnila kalendář sezóny 2015, překvapila nejen fanoušky, ale i všechny sportovní novináře. Ale co je opravdu zvláštní, překvapení zůstali i bývalí organizátoři Velké ceny Koreje.

"FIA to prostě oznámila, ale nám nikdo nic neřekl. Přitom jsme již ozřejmili naši těžkou situaci a problémy spojené s organizací velké ceny v roce 2015."

O vlastní velkou cenu má zájem mnoho zemí, jak je tedy možné, že Korejci jednu dostali, i když o ni nemají zájem? Vysvětlení se nabízejí přinejmenším dvě.

První možností je, že Bernie Ecclestone se už dohodl s někým jiným na zorganizování městského závodu přímo v ulicích Soulu, přičemž závod by se měl atmosférou co nejvíce podobat na ziskovou Velkou cenu Singapuru. Pokud by se i závod nepodařilo zorganizovat již v roce 2015, Ecclestone už na něj alespoň upozornil a usnadnil organizátorům hledání sponzora a vyjednávání s místními politiky.

Podle jiné teorie se Ecclestone zařazením 21. velké ceny snaží oklamat pravidla FIA a pomoci atraktivitě šampionátu. Pravidla totiž říkají, že v roce 2015 bude moci každý jezdec použít pouze 4 pohonné jednotky, a to i přes zařazení dvacátého závodu, který se pojede v Mexiku. Připomeňme si, že letos se jelo pouze 19 závodů, jezdci měli k dispozici 5 pohonných jednotek a ke konci sezóny se to penalizacemi za použití 6. a dokonce 7. pohonné jednotky jen hemžilo. Šestou PU musel využít i Sebastian Vettel, kvůli čemuž předem vzdal kvalifikaci na závod v USA. Podobný krok zvažoval i Fernando Alonso, ale ten se nakonec rozhodl dojet sezónu se starými motory se sníženým výkonem.

Ze statistik vyplývá, že pohonné jednotky Mercedesu letos nebyly jen nejvýkonnější, ale také nejspolehlivější. A zatímco Mercedes bude pravděpodobně svůj úspěšný koncept pouze vylepšovat, Ferrari a Renault se pustily do velkých změn a zřejmě i napodobování PU Mercedesu a na pilování spolehlivosti jim nezbývá čas. Nejhorší na tom je asi Honda, která do šampionátu vstupuje se zcela novou jednotkou, která ještě během posezónních testů v Abú Zabí nedokázala za dva dny absolvovat ani 5 kol.

Pes tedy prý může být zakopaný v tom, že při 21 závodech pravidla povolují použití pěti PU. Otázkou je, zda by mohlo k oklamání tohoto pravidla stačit pouze formální zařazení 21. závodu, který by "na poslední chvíli" z kalendáře opět vypadl.