Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Eurocare tlačí na zákaz alkoholové reklamy v F1

Eurocare tlačí na zákaz alkoholové reklamy v F1

Martini, Johnny Walker i Smirnoff v ohrožení.

European Alcohol Policy Alliance (Eurocare) si vzala na mušku Formuli 1 a nepožaduje toho od ní málo. Vzhledem k potřebě propagovat bezpečnost na silnicích a odloučit alkohol od motorismu by prý FIA měla zakázat jakoukoliv alkoholovou reklamu ve svých sériích. Hlavní pozornost je samozřejmě věnována nejsledovanější z nich - Formuli 1. Výrobci alkoholických nápojů přitom patří k nejvýznamnějším sponzorům některých týmů. Nejvíce by na zákaz doplatil Williams jezdící v barvách Martini, odchod Johnny Walkera a Smirnoffu by ale hodně zabolel i McLaren a Force Indii.

Jako reakci na první žádosti sepsal Jean Todt, prezident Mezinárodní Automobilové Federace, prohlášení: "Rád bych připomněl, že FIA se v této oblasti angažuje prostřednictvím "Kampaně za bezpečnost na silnicích". Tento program je mou prioritou již od zvolení v roce 2009 a jeho součástí je samozřejmě i část týkající se prevence a trestání jízdy pod vlivem alkoholu."

To však Eurocare nestačí a Todt dostal odpověď v podobě listu od generální tajemnice, Mariann Skar: "Vidíme rozpor mezi Kampaní FIA za bezpečnost na silnicích a vaší neochotou přijmout jakékoli kroky proti alkoholové reklamě ve Formuli 1. Uvádíte, že FIA nemá žádné slovo v řízení komerčních práv šampionátu, protože byly licencována promotérovi. FIA však přesto má zodpovědnost i jako akcionář Formule 1 i jako orgán, který se stará o pravidla tohoto sportu.

FIA nedávno získala 1% podíl v F1, jehož hodnota je odhadována na 120 milionů USD. Z toho vyplývá, že se nadále podílíte na obchodních otázkách šampionátu a je na vás, abyste v této otázce něco udělali.

Evropská komise odhaduje, že v Evropské unii se alkohol podílí na 25 procentech všech smrtelných autonehod. Zároveň se hromadí stále více důkazů o negativní roli alkoholové reklamy ve sportu i jejím vlivu na mladé lidi. Nejsou dodržovány ani základní zásady a alkoholové společnosti využívají sponzorství a sociální média k podpoře jejich značek způsoby, při kterých se nedbá o dostatečné varování před nebezpečím plynoucím z jízdy pod vlivem alkoholu. Některé z nich dokonce podporují riskantní jízdu.

Čerstvým příkladem je nedávná reklamní kampaň Johnny Walkera nazvaná "Driving master class", jejíž součástí byl i jezdec F1. Doufám, že souhlasíte s tím, že takový druh propagace je zcela nevhodný. Za takových okolností by FIA měla přijmout důležitý politický závazek a z motorsportu odstranit veškerou alkoholovou reklamu."

 

Skar v dopise dále připomněla spolupráci FIA při prosazování zákazu tabákové reklamy a navrhla podobný postup. Dosavadní pokusy v oblasti propagace striktního oddělování alkoholických nápojů a řízení vozidla v silničním provozu označila za nedůvěryhodné. Jean Todt bude jistě vystaven tlaku i ze strany některých členů Světové rady motorsportu, ale pokud si vzpomeneme na proces přijetí zákazu tabákové reklamy, přišel až spolu s obecným zákazem schváleným Evropským parlamentem a některými dalšími mimoevropskými parlamenty.