Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Jak se Sainz dostal do Williamsu?

Jak se Sainz dostal do Williamsu?

Přestupový kolotoč nejspíše už brzy zastaví.

Včera byl umístěn centrální dílek přestupové skládačky a zbytek by už do sebe mohl zapadnout docela rychle. Přestup Carlose Sainze je něco, na co se čekalo od začátku roku a v průběhu měsíců byl spojován se šesti různými stájemi. Proč nakonec zakotví u Williamsu?

Sainz se dozvěděl, že příští rok přijde o místo, ještě před začátkem letošní sezony. Lewis Hamilton se rozhodl opustit Mercedes a od příštího roku závodit za Ferrari. Jen pár dní předtím Ferrari oznámilo setrvání Charlese Leclerca, takže Sainz při představování letošního červeného monopostu věděl, že do dalšího si už nesedne. Smlouvy s oběma jezdci měl také McLaren, ale nabízela se zřejmá příležitost nahradit Hamiltona u Mercedesu. Mercedes měl už jistého George Russella, avšak i ambici ulovit úřadujícího šampiona Maxe Verstappena, jelikož se Red Bull ponořil do politických bojů a jednoho času to vypadalo, že je nevyhnutelný odchod Christiana Hornera nebo Helmuta Marka.

Zatímco Sainz čekal, měl v záloze Sauber a prý byl v kontaktu i s Aston Martinem, jelikož Fernando Alonso zvažoval ukončení kariéry. Sainz však o sedačku v Astonu, budoucím továrním týmu Hondy, moc nebojoval a Alonso se rozhodl, že chce pokračovat. A Lance Stroll je synem majitele týmu, takže u Astonu měli vymalováno měsíce předtím, než byl Sainz ochoten se rozhodnout. Netrvalo dlouho a z tábora Sauberu, budoucího továrního týmu Audi, začalo být slyšet, že z pozice ceny útěchy pro Sainze také není spokojený. Nedávno oznámil získání Nica Hülkenberga z Haasu, čímž nejspíše dostal Sainze pod tlak. Tady se do hry dostal Williams, který už měl jistého Alexandra Alebona, ale nebyl vůbec spokojen s Loganem Sargeantem a byl ochoten čekat, ale zase ne donekonečna a na víceletou smlouvu, ne na jednoletou, vyčkávací, o které se psalo.

A teprve teď, na začátku letní přestávky, je čekání konec, ačkoli ještě je třeba zmínit, že do boje o Sainze se v poslední chvíli zapojil také Flavio Briatore, staronové velké zvíře u Alpinu, který si z hašteřivé dvojice Esteban Ocon a Pierre Gasly nechal druhého jmenovaného a Ocona přenechal Haasu, který vedle něj posadí juniora Ferrari, Olivera Bearmana. Naděje na místo u Red Bullu se Sainzovi definitivně rozplynula minulý týden. Majitelé stáje se dohodli s Helmutem Markem, že jeho již běžící kontrakt bude dodržen. A jelikož klauzule ve Verstappenově smlouvě se týká Marka, zůstává i on. Navíc už je potvrzeno i setrvání Sergia Péreze, navzdory tvrdé Markové kritice, ale tohle si nejspíše Horner rozhodl sám. Je ale třeba zmínit, že kvůli výkonnostní klauzuli má Pérez stejně jistotu pouze do konce roku.

U Red Bullu tedy teď místo není a ačkoli by stále dával smysl Sainzův přestup do Mercedesu, Toto Wolff je čím dál více posedlý mladíkem Kimim Antonellim a Mercedes zůstal v Belgii déle a mechanici půjdou na dovolenou později, aby se Antonelli předvedl v jednom ze starších vozů. Zdá se hodně pravděpodobné, že podpis jeho smlouvy bude oznámen ještě během letní přestávky, aby se tým i mladík vyhnuli přespřílišnému zájmu médií. Jako Sainzovy možnosti tedy zůstaly Sauber/Audi, Alpine a Williams. Williams z této trojice může vypadat na první pohled nejméně lákavě, vždyť je to tým bez tovární podpory a ještě předloni skončil mezi konstruktéry suverénně poslední.

Vowles má kapitální úlovek, vítěze tří velkých cen. Stabilita, evidentní progres a motor od Mercedesu určitě nechyběly na seznamu výhod Williamsu. Foto: Williams

Alpine je hodně ponořený do chaosu a ani neví, zda zůstane továrním týmem, ale nejspíše ne. Audi má solidní reputaci a Sainzův otec s ním na začátku letošního roku zvítězil v Dakaru. Avšak zatímco Audi může být v budoucnu skvělou volbou i pro mladšího Sainze, příští dva-tři roky mohou být pro Němce bolestivé. Aktuálně je Sauber poslední a pomalý vůz nevěstí nic dobrého ani pro příští sezonu, stejně jako šokující propuštění Andreasa Seidla i Olivera Hoffmanna. V roce 2026 bude do nového vozu osazen motor Audi, první motor Audi pro F1. Vzpomeňme na příchod Hondy a jak se s jejími motory trápili Alonso i Jenson Button. Odstraňování dětských nemocí se překlopilo do sbírání mistrovských titulů, avšak ty už sbírá Verstappen, ne Button a ne Alonso. Z tohoto úhlu pohledu už dává smysl, že si Sainz vybral Williams dokonce i přesto, že pravděpodobně přijde o peníze, které si mohl přivydělat stranou v reklamách na vozy Audi nebo Alpinu.

S vyřešenou situací u Red Bullu a s Júkim Cunodou se RB už musí rozhodnout pouze mezi Danielem Ricciardem a Liamem Lawsonem, avšak Australan nejspíše už teď táhne za kratší provaz. Ještě by mohl zůstat u Red Bullu čekat jako testovací jezdec, zda Pérez pouze náhodou přece jen nebude vyhozen na konci roku nebo začátku příštího. Zbývají možná celkem dobrá místa u Sauberu/Audi a továrního/netovárního Alpinu. O Kevina Magnussena vytlačeného z Haasu ani Logana Sargeanta, zdá se, nikdo nejeví zájem, což ponechává dobré šance Valtterimu Bottasovi a Kuan-jü Čouovi. Sauber má k dispozici loňského šampiona F2, Théa Pourchaira a Alpine Jacka Doohana, syna pětinásobného šampiona kubatury 500 MS motocyklů.

Zdroj: Motorsport, FORMULE.cz, úvodní foto: Ferrari