Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Newey má čtyři náhradníky

Newey má čtyři náhradníky

Nahradit živou legendu není jednoduché.

Během minulého roku Red Bull oznámil, že Adrian Newey, jeho technický ředitel a designérská hvězda, už nechce trávit tolik času prací pro tým F1 a začne "hledat další výzvy". Ještě nevíme, čemu všemu se chce tato živá legenda v příštích letech věnovat, ale mimo jiné navrhne závodní jachtu pro tým Bena Ainslieho. Šéf Red Bull Racingu však opakovaně upozorňuje, že o Neweyho úplně nepřišel.

"V podstatě během posledních měsíců loňského roku převzala odpovědnost skupina vedoucích techniků. Vede ji Rob Marshall a Adrian je členem této skupiny,“ vysvětlil Christian Horner. "Svou práci v týmu F1 kombinuje s prací pro Red Bull Advanced Technologies, ale vášeň pro Formuli 1 neztratil. Svůj čas dělí zhruba 50:50 a zúčastní se přibližně poloviny závodů. Nadále je důležitou součástí týmu, patří do té skupiny, ale pár lidí zároveň dostalo šanci postoupit výš. Pro tým je to dobré, Adrian zůstal s námi a působí jako mentor celé skupiny a lidé na nižších pozicích dostali možnost růst."

Technické oddělení tedy nyní vede Rob Marshall, o část Neweyho povinností a odpovědnosti se však dělí s dalšími třemi členy skupiny vedoucích techniků.

"My čtyři - já, Dan Fallows (šéf aerodynamického oddělení), Pierre Wach (šéf výkonnosti) a Paul Monaghan (vedoucí inženýr vozu) společně vyplníme prostor, který Adrian uvolnil," řekl Marshall. "Adrian je ale samozřejmě nadále s námi, aby nás usměrňoval a radil. Pravidelně komunikujeme tváří v tvář. Jen málo věcí nemůže ani chvíli počkat, abychom je mohli společně prodiskutovat. Setkáváme se každý druhý nebo třetí den, takže vše jde hladce."

Newey svůj odchod z postu technického ředitele odůvodnil tím, že mu příliš mnoho pravidel, omezení a zákazů sepsaných v technických předpisech F1 nedáva prostor pro kreativitu a už je příliš těžké přijít s něčím novým nebo alespoň zásadně jiným. Všechny vozy se podle něj budou brzy podobat jako vejce vejci a o rozdíl v rychlosti se postará spíš pohonná jednotka než aerodynamika. Podle Christiana Hornera by se ale ještě Newey mohl vrátit, kdyby ho zaujala změna technických předpisů plánovaná pro sezónu 2017.

"Kdoví? Na takové úvahy je ještě brzy, ale motivaci neztratil. Pokud budou nové předpisy otevřeněji a lákavější, možná dostane chuť opět pracovat naplno. Nyní je jeho kariéra i život ve fázi, ve které se těší na nové výzvy, ale srdcem je to stále závodník, miluje Formuli 1 a je extrémně soutěživý."

Red Bullu se nepodařilo přechod do éry správně načasovat a dříve než se Newey rozhodl stáhnout do role poradce, získal McLaren jeho šéfa aerodynamického oddělení Petera Prodromoua.

"Je mi líto že Petr odešel," přiznal Newey. "Pracovali jsme bok po boku už od mého přestupu do McLarenu a věřím, že jsme měli dobré vztahy. Jeho odchod mě ale nepřekvapil. Peter chtěl v rámci týmu pár věcí, které jsme mu nemohli dát a tak šel jinam. To patří k motorsportu. A jestli nás to ovlivnilo? Tak bych to neřekl. Máme Dana Fallowse, nového šéfa aerodynamického oddělení, který je jiný ale stejně dobrý. Jsme lidé a Dan má jiné silné a slabé stránky jako Petr, ale nemyslím, že by se to na týmu nějak výrazněji podepsalo."