FIA řeší problémy automobilového sportu
Dostaví se s projektem Praga-R1-Endurance-Cup revitalizace českého okruhového sportu?
Světový automobilový svaz FIA se čas od času dokáže konkrétně postavit problémům automobilového sportu a v posledních letech se mu několikrát podařilo dobře zareagovat (viz obroda evropského šampionátu F3, nebo celoevropské zavedení formule 4). Teď se páni v Paříži vrhli na „problémovou zónu“ střední Evropy FIA-CEZ. Autokluby členských států této sekce se dohodli na zesílené podpoře divize D5. S cílem snížit náklady, byly motory sportovních speciálů, které tato divize zahrnuje, omezeny na maximální objem 2000ccm a ostatní pravidla na příští tři roky zamražena. Do D5 tedy od letoška zapadají vozy tříd CN a E2SC do 2000ccm, oblíbené Radicaly SR3/SR4/SR5 a modely Praga R1.
Český výrobce Praga na tento vývoj ihned reagoval a s autokluby uzavřel smlouvu o podpoře okruhového závodění. Praga právě dokončuje stavbu deseti nových sportovních prototypů série R1, které může díky kooperaci s FIA nabídnout za zvýhodněnou cenu 89.900 Euro (téměř 30.000 Euro výhodněji, než je katalogová cena). Také technicky chce Praga potencionelním zákazníkům přijít vstříc a zvýšila konkurenceschopnost svého R1 novým motorovým kitem s větším výkonem 250k. Karbonový Praga R1 by se tak měl soupeřům přinejmenším vyrovnat jak výkonem, tak i cenou, přičemž si zachová svou výhodu nejnižších provozních nákladů.
Manažér Praga-R1-Endurance-Cupu, eso Le Mans a bývalý testman F1 Jan Charouz připravil se svou organizací účastníkům zajímavý kalendář: začátkem května bude sezona zahájena na Hungaroringu, o stejný měsíc bude pokračovat na Red Bull Ringu, v polovině června se pojede v Poznani a začátkem srpna doma v Mostě. Koncem srpna se pohár představí na Slovakiaringu a sezonu zakončí v polovině září finále v Brně. Závody se uskuteční v rámci podniků FIA-CEZ, přičemž každý víkend nabídne jezdcům dva druhy soutěží: Sprint Cup na 2 x 25 minut, nebo hodinový Endurance Cup s doplněním paliva a výměnou jezdců. Pro budoucí borce Le Mans je především zajímavé, že Charouz prvním třem konečného hodnocení Endurance Cupu nabízí test s vozem třídy LMP2. Pokud koncept této třídy vyjde, tak se postará nejen o větší startovní pole - mohl by pomoci i mladým talentům vydat se dle vzoru úspěšného Charouze směrem La Sarthe.