Audi R8 LMS (2016)
Druhá generace úspěšného vozu GT3.
Lehčí, bezpečnější a s propracovanější aerodynamikou. Tak lze stručně charakterizovat nástupce prodejně i sportovně úspěšného Audi R8 LMS.
První vydání si od zahájení prodeje v roce 2009 vybralo více než sto třicet zájemců (včetně varianty ultra nabízené od roku 2012). Jestliže se závodní speciál u první generace er osmičky objevil bezmála tři roky po uvedení sériové verze na trh, nyní došlo ke společnému představení na autosalonu v Ženevě.
Již u předchozí generace se Audi pyšnilo 54% dílů sdílených se silniční předlohou. I přes mírný pokles na polovinu je tomu tak i u druhého vydání, jehož výroba probíhá společně v novém komplexu v průmyslové zóně Böllinger Höfe u Heilbronnu. Upravené anebo zcela nové součásti (například ramena zavěšení) byly použity pouze z důvodu vyhovění připravovaným předpisům s platností od roku 2016 anebo k zajištění odolnosti při zátěži v závodech.
Základem vozu je tradiční rám ASF (Audi Space Frame), který je vyroben z hliníku doplněného díly z uhlíkových vláken. Celek spolu s ocelovou ochrannou klecí váží 252 kilogramů, což je asi o tři desítky kilogramů méně než u předchůdce. Přitom torzní tuhost rámu vzrostla o 39%. Toho se podařilo docílit přepracováním přední části a zadními deformačními zónami z karbonu, takže nová R8 dokáže splnit náročnější požadavky kladené na prototypy mj. Audi R18 e-tron.
V otázce bezpečnosti se konstruktéři inspirovali také v DTM při návrhu speciálního otvoru pro záchranáře, který se nachází ve střeše. V případě nehody slouží zdravotnickému personálu k šetrnějšímu sejmutí přilby z hlavy závodníka, aby se omezilo riziko poranění páteře.
Pohonnou jednotkou je opět atmosférický vidlicový desetiválec o objemu 5,2 litru. Přestože výrobce uvádí dosažení stejného maximálního výkonu jako u civilní varianty (až 430 kW/585 koní, dle použitého omezovače sání), nachází se tato hodnota mezi slabším (397 kW) a výkonnějším modelem plus (449 kW). V závodním tempu má motor bez generální opravy vydržet okolo dvaceti tisíc kilometrů.
Zatímco motoru se změny příliš netýkaly, šestistupňová převodovka je zcela nová. Je lehčí s rychlejší změnou rychlostních stupňů pádly pod volantem.
Zvětšením předního chladiče byla zvýšena jeho účinnost o deset procent. Vyšší teploty bude lépe snášet nejen pohonná jednotka, ale také závodník. Účinnější ventilace kokpitu dosahuje například při rychlosti 200 km/h asi 250 litrů za vteřinu. K zajištění pohodlí pilota pro podání vrcholných výkonů slouží posuvné pedály anebo nastavitelný sloupek řízení.
Rychlejším a bystřejším mozkem novinky je závodní varianta elektroniky Bosch Motronic MS6.4 zahrnující ovládání motoru, trakční kontroly a převodovky. Řídící jednotka také nahradila pojistkovou skříň.
Protože byla u předchozí verze nejvíce kritizována aerodynamika věnovali konstruktéři této problematice náležitou pozornost. Výsledkem je menší zadní křídlo bez nárůstu odporu vzduchu. Oproti předchůdci s odděleným ústím difuzoru je tento aerodynamický prvek součástí spodku vozidla.
Navzdory řadě nových doplňků a vylepšení poklesla hmotnost na 1 225 kg, což je o rovných 25 kilogramů méně. Nový reprezentant ingolstadtského výrobce narostl do délky 4 583 mm (R8 LMS ultra: 4 470mm) a šířky 1 997 mm (1 984 mm). Výška je nyní pouze 1 171 mm (1 195 mm).
Ještě než se první zákazníci dočkají koncem tohoto roku prvních exemplářů, má Audi v plánu minimálně dva ostré testy v náročných závodech. Poprvé se nové Audi R8 LMS představí při 24 hodinovém závodě na Nordschleife (16. - 17. května), následně v 24 hodin ve Spa koncem července.
Autor fotografií: Audi AG