Novinky

  • 14.04.2025 Bad Hülkenberg byl diskvalifikován z VC Bahrajnu kvůli sedřené spodní desce

  • 13.04.2025 Bad Russell a Antonelli přišli o 1 místo na startu VC Bahrajnu

  • 07.04.2025 Bad Japonec Šigeaki Hattori, účastník Indy 500, zahynul při dopravní nehodě ve věku 61 let.

Facebook Instagram

Audi R8 LMS (2016)

Audi R8 LMS (2016)

Druhá generace úspěšného vozu GT3.

Lehčí, bezpečnější a s propracovanější aerodynamikou. Tak lze stručně charakterizovat nástupce prodejně i sportovně úspěšného Audi R8 LMS.

První vydání si od zahájení prodeje v roce 2009 vybralo více než sto třicet zájemců (včetně varianty ultra nabízené od roku 2012). Jestliže se závodní speciál u první generace er osmičky objevil bezmála tři roky po uvedení sériové verze na trh, nyní došlo ke společnému představení na autosalonu v Ženevě.

Již u předchozí generace se Audi pyšnilo 54% dílů sdílených se silniční předlohou. I přes mírný pokles na polovinu je tomu tak i u druhého vydání, jehož výroba probíhá společně v novém komplexu v průmyslové zóně Böllinger Höfe u Heilbronnu. Upravené anebo zcela nové součásti (například ramena zavěšení) byly použity pouze z důvodu vyhovění připravovaným předpisům s platností od roku 2016 anebo k zajištění odolnosti při zátěži v závodech.

Základem vozu je tradiční rám ASF (Audi Space Frame), který je vyroben z hliníku doplněného díly z uhlíkových vláken. Celek spolu s ocelovou ochrannou klecí váží 252 kilogramů, což je asi o tři desítky kilogramů méně než u předchůdce. Přitom torzní tuhost rámu vzrostla o 39%. Toho se podařilo docílit přepracováním přední části a zadními deformačními zónami z karbonu, takže nová R8 dokáže splnit náročnější požadavky kladené na prototypy mj. Audi R18 e-tron.

V otázce bezpečnosti se konstruktéři inspirovali také v DTM při návrhu speciálního otvoru pro záchranáře, který se nachází ve střeše. V případě nehody slouží zdravotnickému personálu k šetrnějšímu sejmutí přilby z hlavy závodníka, aby se omezilo riziko poranění páteře.

Pohonnou jednotkou je opět atmosférický vidlicový desetiválec o objemu 5,2 litru. Přestože výrobce uvádí dosažení stejného maximálního výkonu jako u civilní varianty (až 430 kW/585 koní, dle použitého omezovače sání), nachází se tato hodnota mezi slabším (397 kW) a výkonnějším modelem plus (449 kW). V závodním tempu má motor bez generální opravy vydržet okolo dvaceti tisíc kilometrů.

Zatímco motoru se změny příliš netýkaly, šestistupňová převodovka je zcela nová. Je lehčí s rychlejší změnou rychlostních stupňů pádly pod volantem.

Zvětšením předního chladiče byla zvýšena jeho účinnost o deset procent. Vyšší teploty bude lépe snášet nejen pohonná jednotka, ale také závodník. Účinnější ventilace kokpitu dosahuje například při rychlosti 200 km/h asi 250 litrů za vteřinu. K zajištění pohodlí pilota pro podání vrcholných výkonů slouží posuvné pedály anebo nastavitelný sloupek řízení.

Rychlejším a bystřejším mozkem novinky je závodní varianta elektroniky Bosch Motronic MS6.4 zahrnující ovládání motoru, trakční kontroly a převodovky. Řídící jednotka také nahradila pojistkovou skříň.

Protože byla u předchozí verze nejvíce kritizována aerodynamika věnovali konstruktéři této problematice náležitou pozornost. Výsledkem je menší zadní křídlo bez nárůstu odporu vzduchu. Oproti předchůdci s odděleným ústím difuzoru je tento aerodynamický prvek součástí spodku vozidla.

Navzdory řadě nových doplňků a vylepšení poklesla hmotnost na 1 225 kg, což je o rovných 25 kilogramů méně. Nový reprezentant ingolstadtského výrobce narostl do délky 4 583 mm (R8 LMS ultra: 4 470mm) a šířky 1 997 mm (1 984 mm). Výška je nyní pouze 1 171 mm (1 195 mm).

Ještě než se první zákazníci dočkají koncem tohoto roku prvních exemplářů, má Audi v plánu minimálně dva ostré testy v náročných závodech. Poprvé se nové Audi R8 LMS představí při 24 hodinovém závodě na Nordschleife (16. - 17. května), následně v 24 hodin ve Spa koncem července.

Autor fotografií: Audi AG

 

Audi R8 LMS model 2016
Audi R8 LMS model 2016