Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Salaquardův vítězný návrat

Salaquardův vítězný návrat

ESET Cup v Oscherslebenu - vytrvalostní závod

První start po téměř dvouleté pauze a hned triumf. Filip Salaquarda si při úvodním vytrvalostním závodě letošní sezony ESET Cupu v německém Oscherslebenu dojel pro vítězství. Prvenství připadlo českému jezdci poté, co byla po skončení závodu penalizována posádka polské stáje Good Speed Racing ve složení Piotr Wira a Daan Pijl.

Hlavním favoritem byl Salaquarda již před závodem. Někdejší česká formulová naděje, která má na svém kontě také zkušenosti ze seriálů ADAC GT Masters nebo Blancpain GT Series, si totiž při kvalifikaci nejlépe poradila s osychající tratí a vybojovala pole position. Cesta za vítězstvím v hodinu dlouhém závodě ale nebyla žádnou procházkou růžovým sadem. Salaquarda se totiž musel vypořádat s náporem soupeřů.

První vážné hrozbě musel čelit po celý první úsek. Po startu sice udržel vedení, na druhé místo se ale posunul Neil Verhagen. Dvaadvacetiletý Američan, který je juniorem značky BMW a jehož hlavním programem bude letos účinkování ve vytrvalostních závodech GT World Challenge Europe, doplnil v Německu Gregora Zsiga v posádce stáje Trevor Racing. Hned od začátku ukazoval své kvality a Salaquardu pořádně proháněl. Jelikož ale Oschersleben nabízí jen omezené možnosti pro předjíždění a český jezdec se nedopustil žádné chyby, neměl Verhagen šanci převzít vedení.

Neil Verhagen dal Filipu Salaquardovi zabrat. Foto: ESET Cup


Těsně před koncem první poloviny závodem zamávala nehoda posádky ve složení Andrej Lah a Matej Kosič s vozem Mercedes-AMG GT4. Po ní se na trať vydal zpomalovací vůz. Když pak byl závod restartován, ihned zamířil do boxů Piotr Wira a nechal se vystřídat Daanem Pijlem. A tato strategie se Good Speed Racingu vyplatila, tedy alespoň minimálně zpočátku to tak vypadalo. Posádka polského týmu se totiž po zastávkách v boxech ujala s  velkým náskokem vedení. Prvn místo poté udržel Pijl až do cíle.

Z vítězství se ale Good Speed Racing nakonec neradoval. Ukázalo se totiž, že tým při střídání jezdců nestrávil u mechaniků povinné dvě minuty. To znamenalo trest 78 sekund a pád na druhé místo. Z vítězství se tak radoval Salaquarda, pro kterého šlo o první start od října 2021. Tehdy závodil v Monze při vytrvalostním závodě italského šampionátu pro GT vozy.

Stupně vítězů zkompletoval Libor Milota. Loňský celkový vítěz ESET Cupu obsadil třetí příčku. Posádka stáje Trevor Racing ztratila pozice při zastávce v boxech a Verhagen s Zsigem tak byli klasifikováni až jako čtvrtí.
Libor Milota zahájil sezonu třetím místem. Foto: ESET Cup


Součástí startovního pole ale nebyly pouze vozy třídy GT3. Zatímco v kategorii GT4 si připsal vítězství Bastian Hein s BMW M4 GT4, v kategorii GTX byla nejlepší posádka stáje RTR projects ve složení Petr Lisa a Pavel Sovička s KTM X-Bow GTX. V GTC triumfoval Petr Brecka a třída TCX pro vozy TCR skončila vítězstvím jezdců týmu Aditis Radima Adámka a Bartosze Groszka. Česko-polská dvojice byla v TCX jediným účastníkem a na cestě za triumfem ji tak neohrozil ani výlet mimo trať v první polovině závodu.

Andrej Lah a Matej Kosič nebyli jedinými, kdo neviděl šachovnicovou vlajku. Po havárii totiž skončil závod předčasně i pro slovenského matadora Mira Konopku, který nastoupil s vozem Lamborghini Huracán GT3. Do cíle nedojel ani Antonín Herbeck s Pagani Zondou GR.

V akci jsme vůbec neviděli celkového vítěze ESET Cupu z roku 2020 Daniela Skalického. Jezdec stáje Duck Racing sice zajel v kvalifikaci pátý čas, kvůli problémům s motorem ale do závodu nakonec nenastoupil. Jeho návrat po dvouleté pauze se tak odkládá.

Výsledky vytrvalostního závodu ESET Cupu v Oscherslebenu: 1. Filip Salaquarda (Česká republika, ISR Racing, Audi R8 LMS GT3) 41 kol, 2. Piotr Wira - Daan Pijl (Polsko - Nizozemsko, Good Speed Racing, Mercedes AMG GT3) +26,930, 3. Libor Milota (Česká republika, Mercedes AMG GT3, GT2 Motorsport) +1 kolo... 6. Petr Lisa - Pavel Sovička (oba Česká republika, RTR projects, KTM X-Bow GTX) +3 kola, 7. Petr Brecka (Česká republika, GT Sports Technology, Porsche 911 GT3 Cup) +4 kola, 9. Radim Adámek - Bartosz Groszek (Česká republika - Polsko, Aditis Racing, Audi RS3 LMS TCR 2021) +7 kol, DNF Antonín Herbeck (Česká republika, Rock Robots, Pagani Zonda GR), DNS Daniel Skalický (Česká republika, Duck Racing, Audi R8 LMS Ultra GT3).

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: ESET Cup