Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

První závod sezony patřil Hamiltonovi

První závod sezony patřil Hamiltonovi

Velká cena Austrálie - závod

Dobré ráno, začala sezona 2015! Sezóna velkého honu na Mercedes. Sezóna panování Lewise Hamiltona coby úřadujícího mistra světa. Sezóna obnovení hvězdného partnerství McLaren-Honda. Sezóna Daniela Ricciarda v roli lídra Red Bullu. Sezóna Sebastiana Vettela v kultovním Ferrari. Sezóna návratu Fernanda Alonsa do McLarenu. Sezóna, v níž může Williams potvrdit své místo mezi nejlepšími závodními týmy světa. Prostě sezóna 2015.

Kvalifikace nenechala žádný prostor pro pochybnosti o totožnosti letošních favoritů. Jsou jimi Lewis Hamilton a Nico Rosberg, jezdci Mercedesu, který přes zimu neztratil nic ze své rychlosti. Otázkou bylo už jen, kolik z této sprinterské rychlosti dokáže přenést také do dlouhého závodu. Za nimi jsme očekávali tvrdý boj Ferrari, Williamsu a Red Bullu. Nepříjemně včera své fanoušky překvapil McLaren, obsadil poslední dvě místa. Tým z Wokingu slibuje velký vzestup, jakmile lépe porozumí vozu a nové pohonné jednotce od Hondy. Manor se závodu nezúčastnil, jelikož se mu během víkendu vůbec nepodařilo nastartovat své vozy.

Z pole position dnes odstartoval Lewis Hamilton, vedle něj se postavil Nico Rosberg, třetí místo si v kvalifikaci vybojoval Felipe Massa následovaný Sebastianem Vettelem a Kimim Räikkönenem. Šestý měl odstartovat Valtteri Bottas, ten se však závodu nezúčastní kvůli silným bolestem zad. Na start se nepostavil ani Fernando Alonso, který se zotavuje z otřesu mozku a McLaren ho nahradil Kevinem Magnussenem.

Ani tím se však seznam "absentérů" neskončil. Cestu na startovní rošt nezvládly vozy Kevina Magnussena a Daniila Kvjata a do závodu nemohly odstartovat. Počet vozů na startu tedy klesl na 15.

První start sezóny byl pěkně divoký a doplatil na to Pastor Maldonado, který skončil v bariéře vedle startovní rovinky a na trať musel okamžitě vyjet safety car. Hamilton a Rosberg si své pozice uhlídali, ale za nimi došlo ke kontaktům Vettela s Räikkönenem, kvůli čemuž Fin projížděl zatáčku pomaleji a ostatní jezdci se mu museli vyhýbat, přičemž došlo ke kolizi Felipe Nasra a Maldonada. Na konci prvního kola závodu odstoupil i Maldonadův kolega Romain Grosjean.

Po stáhnutí bezpečnostního vozu začal Hamilton okamžitě zvyšovat svůj náskok před Rosbergem a oba se vzdalovali třetímu Felipe Massovi. Za Massou se držel Vettel a pátou příčku překvapivě obhajoval Felipe Nasr jezdící za Sauber. Za ním se vytvořil vláček složený z Ricciarda, Sainze a Räikkönena.

Sainzovi však brzy došel dech, pustil před sebe Räikkönena a začal za skupinkou mírně zaostávat. Španěl měl však na rozdíl od svých soupeřů nazutou trvanlivější středně tvrdou směs, zatímco ostatní jezdili na měkké. To mu dalo strategickou výhodu a mohl si dovolit čekat. Dalším v pořadí na střední tvrdé směsi byl až třináctý Sergio Pérez.

Rosberg začal svou ztrátu postupně stahovat, v 11. kole již ztrácel jenom 1.2 sekundy. Nasr nadále vzdoroval Ricciardovi i Räikkönenovi, kteří ani nejevili velkou snahu o předjíždění. Tohle dnes od jezdce Sauberu čekal málokdo. Mezi mercedesy a touto skupinkou si své tempo takticky drželi Massa s Vettelem, doufajíc ve výhodnější pozici před první zastávkou v boxech.

Ve 13. kole si Pérez jezdící ve voze Force India podal Jensona Buttona z McLarenu, zkušený Brit mu to však dokázal vrátit. Bojovalo se o dvanáctou pozici, souboj však nedopadl dobře. V 15. kole došlo k lehké kolizi a Pérez přišel o pár menších aerodynamických součástek a několik sekund času. Aby Räikkönen už nemusel více jezdit za Ricciardem a Nasrem, zamířil raději na konci 16. kola do boxové uličky. Po ne zcela bezproblémové zastávce z boxů odjel na další měkké sadě pneumatik.

Ve 20. kole už byl rozdíl mezi Hamiltonem a Rosbergem opět na úrovni 2.5 sekundy.

Většina jezdců zvolila jednozastávkovou strategii. Mezi prvními se v boxech ukázali Massa, Hülkenberg a Ricciardo, všichni si nechali nazout středně tvrdé pneumatiky. Brazilec se vrátil na šesté místo, Ricciardo na desáté.

Vettelovi se vyplatila pozdější zastávka v boxech a na trať se vrátil před Massou. Piloti Mercedesu absolvovali zastávky mezi posledními a na pořadí to nic nezměnilo. Problém nastal při zastávce Carlose Sainze, který po ní klesl až na poslední místo. Diváky v této fázi bavil hlavně Kimi Räikkönen, který se na měkkých pneumatikách proplétal polem pomalejších jezdců. V 27. kole se vrátil na 5. místo a před sebou měl dvojici Vettel/Massa.

Ve 30. kole bylo pořadí následující: Hamilton, Rosberg, Vettel, Massa, Räikkönen, Verstappen, Nasr, Ricciardo, Hülkenberg a na 10. místě jezdící Marcus Ericsson. Verstappen však musel o pár kol na první zastávku v boxech a klesl na osmou příčku. Nejspíš by ho čekalo bodované umístění, ale krátce po zastávce musel ze závodu odstoupit, pravděpodobně kvůli poruše pohonné jednotky. V závodě tak už zůstalo pouze 12 jezdců. Na nebodovaných příčkách jezdili pouze Sainz a Button.

Rozdíl mezi prvním Hamiltonem a druhým Rosbergem opět klesl na vteřinu a půl, Vettel se držel 4 sekundy před Massou.

V 37. kole začal Sainz dorážet na Péreze, měl velký zájem o jeho bodované 10. místo. Jeho Renaultem poháněný vůz však ani po otevření DRS na startovní rovince nebyl tak rychlý jako Pérez, který si užíval výhodu výkonného motoru Mercedes. Souboj ukončila až Pérezova zastávka v boxech. Další bojující dvojici vytvořili Nasr a Ricciardo.

Ve 40. kole absolvoval poslední zastávku Kimi Räikkönen a připravoval se na další honičku, hned po výjezdu z boxů však musel ze závodu odstoupit. Na vině byla špatně uchycena pneumatika. V závodě zůstalo 11 vozů, na nebodovaném 11. místě jezdil Pérez, který měl však novější pneumatiky než desátý Button. Mexičan Buttona předjel ve 44. kole.

V 45. kole zastavil u mechaniků Marcus Ericsson a klesl na 9. místo, o kolo později zastavil také Hülkenberg, ale ten si své 7. místo udržel. Ricciardo nadále nemohoucně trčel za Nasrem. Vpředu to na žádný souboj nevypadalo, takže se kamery zaměřily na Ericssona, který díky novým pneumatikám rychle doháněl Carlose Sainze. V 55. kole už byl nalepený na zadním křídle sauberu a číhal na vhodnou příležitost k předjetí. Švéd vycítil příležitost o kolo později v zatáčce číslo 13 a nováčka elegantně odsunul na devátou příčku.

Lewis Hamilton vyhrál Velkou cenu Austrálie po bezchybném výkonu, druhému Nicu Rosbergovi nedal absolutně žádnou šanci. Sebastian Vettel dojel do cíle s půl minutovou ztrátou, nicméně šťastný, že se udržel před Felipe Massou. Páté místo překvapivě patří dalšímu Brazilci, Felipe Nasrovi, který se téměř celý závod bránil před Danielem Ricciardem. Závod dokončilo pouze 11 vozů, bez bodu zůstal poslední Button.

  Jezdec Tým Odstup
1 Lewis Hamilton Mercedes 1h31m54.067s
2 Nico Rosberg Mercedes 1.360s
3 Sebastian Vettel Ferrari 34.523s
4 Felipe Massa Williams 38.196s
5 Felipe Nasr Sauber 1m35.149s
6 Daniel Ricciardo Red Bull 1 kolo
7 Nico Hülkenberg Force India 1 kolo
8 Marcus Ericsson Sauber 1 kolo
9 Carlos Sainz Toro Rosso 1 kolo
10 Sergio Perez Force India 1 kolo
11 Jenson Button McLaren 2 kola
- Kimi Raikkönen Ferrari  
- Max Verstappen Toro Rosso  
- Kevin Magnussen McLaren  
- Valtteri Bottas Williams  
- Daniil Kvjat Red Bull  
- Romain Grosjean Lotus  
- Pastor Maldonado Lotus  
- Will Stevens Marussia  
- Roberto Merhi Marussia