Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Nový miláček britského publika Tom Pryce je šampionem

Nový miláček britského publika Tom Pryce je šampionem

Motorsport před 40 lety - 12.díl

Tradiční Race of Champions v Brands Hatchi značil 16. března první představení formule 1 roku 1975 na evropské půdě a nemistrovský podnik skončil naprosto dle představ britských fandů: Tom Pryce tam daroval značce Shadow první triumf ve formuli 1.

Obrovská naděje z Walesu dokázala již v kvalifikaci, jakým povedeným návrhem Southgateho Shadow DN5 je a zajel s ním za lehkého deště nejrychlejší čas. Závod byl výborně obsazen a za Prycem se seřadili Scheckter, Jarier, Ickx, Stommelen, Peterson, Donohue a Merzario. Dohromady stálo na staru 16 vozů F1 a 4 monoposty F5000, z nichž byl nejlepší Tom Belso na 11. místě.

Do závodu vyrazil Pryce na vlhkém asfaltu zle, proto se před něj posunili Scheckter s Ickxem. Jody, vítěz minulé GP, situace hned využil a Belgičanovi, který tři kola úspěšně blokoval Pryceho, o deste sekund ujel. Jakmile se Shadow ale dostal pořed Lotus, vydal se Pryce nezadržitelně na pronásledování lídra. Trať osychala a Pryce se 13 koly před cílem právě chystal odpálit první útok na Tyrrell před sebou, když se zadřel Scheckterův motor. V cíli měl šťastný vítěz náskok téměř půl minuty na druhého Watsona. Surtees Severního Ira se prosadil v pěkném souboji proti oběma Lotusům Petersona a Ickxe. O kolo zpět, jako pátý, dojel úřadující mistr světa Fittipaldi, přičemž představení týmu McLaren zavánělo přístupem „shrábneme startovné, ale nebudeme nic riskovat“: například v kvalifikaci byli „Fitti“ s Massem jen 14. a 17.! Šestý skončil Bob Evans na BRM. Nejlepším vozem F5000 v cíli byl Purleyův Chevron B30 jako 11. David dojel za mladým Nizozemcem Wunderinkem, debutujícím v F1 na starším Ensignu N174 a před Tony Trimmerem, který oprášil, přelakoval a přejmenoval Pryceho starý Token-F1 na Safir RF02.

V rámci bezvadné Biritish Airways/Daily Mail Race of Champions byl divákům nabídnut i první závod Evropského šampionátu F5000. Tato třída se roku 1975 těšíla velké oblibě a hned na začátek sezony se v Hatchi sešlo kvalitní startovní pole, kterému v tréninku vévodil Tom Belso na Lole T330 v barvách Radio Luxemburg. Za ním se kvalifikoval výborný David Purley na zcela novém Chevronu B30, před Vernem Schuppanem (Yip/Taylor-Lola) a Ianem Ashleyem na Lole T300 stáje Richarda Oatena. Startovní pole obsahovalo i další velká jména jako Teddy Pilette, Brian Redman, Brian McGuire, Guy Edwards, Peter Gethin, Damien Magee, Brett Lunger nebo Gordon Spice – opravdu zlaté časy F5000!
Závod měl jasného dominátora: Ian Ashley předvedl výborný start z druhé řady, do první zatáčky se nacpal jako první a od té doby vedl závod až do odmávnutí. Vlastním překvapením podniku bylo první představení nového vozu Davida Purleye. Jeho Chevron v barvách Lec a Southern Organs byl poháněn motorem Ford V6 (ostatní používali většinou zaběhlé Chevrolety) a byl tak nový, že trénink znamenal jeho první projížďku vůbec. Purley byl velmi konkurenceschopný a přesvědčen o tom, že by dojel lépe, než druhý, nebýt problému s brzdou. Díky nespolehlivosti některých rychlých strojů se z třetího místa radoval Damien Magee na starším Trojanu Jima Kellyho před Mickem Hillem, na bývalém Marchi 74A Micka Wildse.

V Brands Hatchi se jel i druhý závod mistrovství formule Atlantic, ve kterém se dokázal prosadit Tony Brise na voze Modus M1. Angličan, který se měl během sezony vyvinout v nejslibnějšího juniora země a na kterého čekal vedle senzačního debutu ve formuli 1 i osudný let v Hillově soukromé Cessně, vyhrál před Jimem Crawfordem a Cydem Williamsem. Vítěz prvního závodu, Richard Morgan dojel po nehodě s Crawfordem jen šestý – bez přídě vozu.

Druhý podnik seriálu USAC vyhrál na jednomílovém oválu v Phoenixu, Arizoně tovární jezdec McLarenu, Johnny Rutherford. Jezdec z Texasu musel o triumf v „Bricklin 150“ po celý závod bojovat s Gordonem Johncockem na Eagle Pata Patricka (nový Wildcat zůstal v garáži). Třetí, ale o celé kolo nazpět skončil AJ Foyt, kterému se nepodařilo jeho Gilmore-Coyote na krátký ovál patřičně vyladit.

Nizozemská hvězda cestovních vozů, Toine Hezemans koupil od Lorda Hesketha March 731, se kterým James Hunt roku 1973 a 1974 několikrát šokoval konkurenci F1. Hezemans ale neplánoval vstup do Grand Prix. Do vozu chtěl zabudovat dle Purleyova příkladu 3,4litr Ford-Cosworth a vrhnout se na F5000.

Jak vysoko měla vystoupit hvězda mladého vítěze Race of Champions Toma Pryce.. ?

Vyhrál úvod Evropského šampionátu F5000: Ian Ashley.

David Purley a jeho nový Chevron-Ford formule 5000 se o víkend v Brands Hatchi ukázali v nejlepším světle. Zde jede před Merzariem v závodě Šampionů.