Nový miláček britského publika Tom Pryce je šampionem
Motorsport před 40 lety - 12.díl
Tradiční Race of Champions v Brands Hatchi značil 16. března první představení formule 1 roku 1975 na evropské půdě a nemistrovský podnik skončil naprosto dle představ britských fandů: Tom Pryce tam daroval značce Shadow první triumf ve formuli 1.
Obrovská naděje z Walesu dokázala již v kvalifikaci, jakým povedeným návrhem Southgateho Shadow DN5 je a zajel s ním za lehkého deště nejrychlejší čas. Závod byl výborně obsazen a za Prycem se seřadili Scheckter, Jarier, Ickx, Stommelen, Peterson, Donohue a Merzario. Dohromady stálo na staru 16 vozů F1 a 4 monoposty F5000, z nichž byl nejlepší Tom Belso na 11. místě.
Do závodu vyrazil Pryce na vlhkém asfaltu zle, proto se před něj posunili Scheckter s Ickxem. Jody, vítěz minulé GP, situace hned využil a Belgičanovi, který tři kola úspěšně blokoval Pryceho, o deste sekund ujel. Jakmile se Shadow ale dostal pořed Lotus, vydal se Pryce nezadržitelně na pronásledování lídra. Trať osychala a Pryce se 13 koly před cílem právě chystal odpálit první útok na Tyrrell před sebou, když se zadřel Scheckterův motor. V cíli měl šťastný vítěz náskok téměř půl minuty na druhého Watsona. Surtees Severního Ira se prosadil v pěkném souboji proti oběma Lotusům Petersona a Ickxe. O kolo zpět, jako pátý, dojel úřadující mistr světa Fittipaldi, přičemž představení týmu McLaren zavánělo přístupem „shrábneme startovné, ale nebudeme nic riskovat“: například v kvalifikaci byli „Fitti“ s Massem jen 14. a 17.! Šestý skončil Bob Evans na BRM. Nejlepším vozem F5000 v cíli byl Purleyův Chevron B30 jako 11. David dojel za mladým Nizozemcem Wunderinkem, debutujícím v F1 na starším Ensignu N174 a před Tony Trimmerem, který oprášil, přelakoval a přejmenoval Pryceho starý Token-F1 na Safir RF02.
V rámci bezvadné Biritish Airways/Daily Mail Race of Champions byl divákům nabídnut i první závod Evropského šampionátu F5000. Tato třída se roku 1975 těšíla velké oblibě a hned na začátek sezony se v Hatchi sešlo kvalitní startovní pole, kterému v tréninku vévodil Tom Belso na Lole T330 v barvách Radio Luxemburg. Za ním se kvalifikoval výborný David Purley na zcela novém Chevronu B30, před Vernem Schuppanem (Yip/Taylor-Lola) a Ianem Ashleyem na Lole T300 stáje Richarda Oatena. Startovní pole obsahovalo i další velká jména jako Teddy Pilette, Brian Redman, Brian McGuire, Guy Edwards, Peter Gethin, Damien Magee, Brett Lunger nebo Gordon Spice – opravdu zlaté časy F5000!
Závod měl jasného dominátora: Ian Ashley předvedl výborný start z druhé řady, do první zatáčky se nacpal jako první a od té doby vedl závod až do odmávnutí. Vlastním překvapením podniku bylo první představení nového vozu Davida Purleye. Jeho Chevron v barvách Lec a Southern Organs byl poháněn motorem Ford V6 (ostatní používali většinou zaběhlé Chevrolety) a byl tak nový, že trénink znamenal jeho první projížďku vůbec. Purley byl velmi konkurenceschopný a přesvědčen o tom, že by dojel lépe, než druhý, nebýt problému s brzdou. Díky nespolehlivosti některých rychlých strojů se z třetího místa radoval Damien Magee na starším Trojanu Jima Kellyho před Mickem Hillem, na bývalém Marchi 74A Micka Wildse.
V Brands Hatchi se jel i druhý závod mistrovství formule Atlantic, ve kterém se dokázal prosadit Tony Brise na voze Modus M1. Angličan, který se měl během sezony vyvinout v nejslibnějšího juniora země a na kterého čekal vedle senzačního debutu ve formuli 1 i osudný let v Hillově soukromé Cessně, vyhrál před Jimem Crawfordem a Cydem Williamsem. Vítěz prvního závodu, Richard Morgan dojel po nehodě s Crawfordem jen šestý – bez přídě vozu.
Druhý podnik seriálu USAC vyhrál na jednomílovém oválu v Phoenixu, Arizoně tovární jezdec McLarenu, Johnny Rutherford. Jezdec z Texasu musel o triumf v „Bricklin 150“ po celý závod bojovat s Gordonem Johncockem na Eagle Pata Patricka (nový Wildcat zůstal v garáži). Třetí, ale o celé kolo nazpět skončil AJ Foyt, kterému se nepodařilo jeho Gilmore-Coyote na krátký ovál patřičně vyladit.
Nizozemská hvězda cestovních vozů, Toine Hezemans koupil od Lorda Hesketha March 731, se kterým James Hunt roku 1973 a 1974 několikrát šokoval konkurenci F1. Hezemans ale neplánoval vstup do Grand Prix. Do vozu chtěl zabudovat dle Purleyova příkladu 3,4litr Ford-Cosworth a vrhnout se na F5000.
Jak vysoko měla vystoupit hvězda mladého vítěze Race of Champions Toma Pryce.. ?
Vyhrál úvod Evropského šampionátu F5000: Ian Ashley.
David Purley a jeho nový Chevron-Ford formule 5000 se o víkend v Brands Hatchi ukázali v nejlepším světle. Zde jede před Merzariem v závodě Šampionů.