Pirelli tlačí na rychlé přijetí nových pravidel
Může se vrátit válka pneumatikárů?
Pirelli vyzývá vůdčí osobnosti Formule 1 k urychlení rozhovorů o změnách technických předpisů pro sezónu 2017. Část padoku je nadšená myšlenkou, že by se F1 mohla vrátit k motorům s výkonem 1000 koní, širokým zadním pneumatikám a zároveň výrazně změnit vzhled monopostů. Nám fanouškům se může zdát rok 2017 ještě velmi vzdálený, ale Pirelli bude muset čekat, dokud týmy připraví první koncepty, poskytnou první data a až pak se pustí do projektu zcela nových pneumatik. Italský výrobce by navíc rád začal dodávat větší, 18 palcové pneumatiky a jeho kontrakt platí jen do konce sezóny 2016. Pokud tedy mají přijít velké změny, třeba o nich rozhodnout co nejdříve.
"Rádi bychom už věděli, co se bude dít v roce 2017. Pokud se máme zapojit do výběrového řízení, budeme potřebovat v první řadě vědět, do čeho se to vlastně hlásíme a o jakém druhu sportu je vlastně řeč," řekl Paul Hembery, sportovní ředitel Pirelli.
"F1 má několik velmi dobrých vlastností a pak také vlastnosti, o kterých by se dalo říci, že potřebují změnu k lepšímu. Má to (velké změny pravidel) velký vliv na objem vynaložené práce a my bychom rádi věděli, jak budeme moci udělat ověřovací testy. Pokud by se nic nezměnilo, testovali bychom až v Jerezu, čtyři týdny před Melbourne. Chceme však testovat již v říjnu nebo listopadu (roku předcházejícího velkým změnám).
Vždy jsme říkali, že se rádi zapojíme do věcí dobrých pro tenhle sport. Jsme tady, abychom jim dali to, co chtějí. Kdyby chtěli závody bez zastávek v boxech a pneumatiky by museli vydržet celou délku závodu, neměli bychom s tím problém. Přizpůsobíme se potřebám sportu."
Ochota přizpůsobit se změnám je však podmíněna dostatkem času a možností včas otestovat pneumatiky na trati. To je při současných pravidlech omezujících testování nových vozů F1 problémem a důvodem neshod mezi FIA, týmy a Pirelli. Pokud změny nebudou odsouhlaseny včas, Pirelli by mohlo ze sportu odejít.
"Není možné předstoupit před představenstvo a nic nevědět o změnách, které jsou již možná na obzoru. Pokud nevíte, jaké změny vás čekají, jak máte učinit rozhodnutí týkající se takové hromady peněz?"
Někteří fanoušci rádi vzpomínají na "válku pneumatikářů", kterou jsme měli v F1 naposledy možnost vidět během let 2001 až 2006, kdy soupeřily Bridgestone a Michelin. Toto soupeření však vyžadovalo další náklady na testování, a pokud některý z výrobců pneumatik výrazně zaostal za svým soupeřem, jeho týmy byly ve velké nevýhodě. Podle Hemberyho proto nikdo o návratu k více dodavatelům neuvažuje a příští rok bude FIA opět hledat monopolního dodavatele.
"Konkurence nebude a týmy ji ani nechtějí," řekl rozhodně Hembery. "Nikdo by tím nic nezískal a nakonec by jeden z dodavatelů beztak odešel."