Problémy Pirelli, nová šance pro Michelin?
Pirelli ztrácí důvěru týmů, může odejít za Red Bullem.
BBC informuje o ztrátě důvěry FIA a některých týmů v schopnost Pirelli dodávat špičkové pneumatiky.
Pirelli je v roli monopolního dodavatele pneumatik od roku 2011 a za tu dobu se stihlo vícekrát dostat do křížku se šéfy největších týmů i jejich jezdci. Jeden rok byly pneumatiky příliš měkké a v některých závodech musely týmy sáhnout až ke čtyřem výměnám pneumatik během jednoho závodu, v jiné sezoně způsobila změna konstrukce dlouhou sérii defektů, která vyvrcholila blamáží před britskými diváky.
Letošek není jiný. Ve VC Belgie opět vybuchovaly pneumatiky a jako protiopatření si Pirelli vyžádalo právo rozhodovat o minimálním tlaku v pneumatikách. V Suzuce pak týmy musely tlak ve svých pneumatikách v porovnání s minulým rokem povinně zvýšit až o 2PSI, což jim způsobilo nemalé problémy s jejich přehříváním.
V současnosti přitom probíhá vyjednávání o smlouvě na dodávání pneumatik v letech 2017 až 2019. FIA už vyjádřila důvěru Pirelli i konkurenčnímu Michelinu a nyní je na Berniem Ecclestonovi, aby s jednou ze společností uzavřel kontrakt. FIA však prý v poslední době ztrácí důvěru ve schopnosti Pirelli a znepokojeny mají být i týmy, které dosud italskou společnost plně podporovaly.
BBC nepíše, které velké týmy podle její zdrojů přecházejí na stranu Michelinu, ale slovní přestřelka mezi Ferrari a Pirelli po VC Belgie vzájemným vztahům jistě nepomohla.
Autosport ve stejnou dobu zveřejňuje rozhovor s Paulem Hemberym, podle něhož Pirelli možná odejde i samo. Vůbec se mu totiž nelíbí vize F1 bez Red Bullu, který zatím neúspěšně hledá dodavatele motorů.
"Ano, v takovém případě bychom pořádně zvážili možnost odchodu," řekl sportovní šéf Pirelli. "Když přijdete o dva takto kvalitní týmy, musíte si dělat starosti. Nemyslím, že by je v dohledné době někdo nahradil, a to i navzdory příchodu týmu Haas F1. Vím, že mnozí lidé řeknou, že týmy přicházejí a zase odcházejí, ale musíme brát v úvahu velké investice Red Bullu, bez nichž bude podle nás sport mnohem slabší.
Obdivujeme jejich práci v tomto sportu a jejich program pro mladé jezdce, který už do F1 přivedl Sebastiana Vettela a čtyři talentované současné jezdce týmů Red Bullu. Také cestují mimo okruhy F1 a investují do propagace v nových lokalitách. Předvádějí své vozy v ulicích měst, kam se F1 jinak nedostane. Z našeho úhlu pohledu by to byla obrovská ztráta."
F1 chce od roku 2017 zahájit novou kapitolu s novými hezčími a rychlejšími vozy, motory s výkonem kolem 1000 koní a širokými zadními pneumatikami poskytujícími více mechanické přilnavosti. Pokud tedy F1 chce změnit své požadavky na výdrž a přilnavost pneumatik, tak se musí rozhodnout během příštích měsíců, aby jeden z výrobců mohl včas začít s vývojem a testováním.