Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Také Pirelli se obává úbytku předjížděcích manévrů

Také Pirelli se obává úbytku předjížděcích manévrů

Méně chaosu, méně akce.

Web Motorsport si s Paulem Hemberym  popovídal o vyhlídkách na nadcházející sezónu. Sportovní ředitel Pirelli se obává, že nové pneumatiky přispějí k úbytku předjížděcích manévrů.

"Myslím, že jezdci si to užijí. Taková rychlost, to musí být fantastické. Bude to pro ně i fyzická výzva, jakou už dlouho neměli. Ale jestli uvidíme předjížděcí manévry, to už bude záležet od vozů. Pokud budou podobně rychlé, mohou vzniknout příležitosti. Ale pokud ne, tak to bude procesí."

Rychlá degradace pneumatik otevírala možnosti experimentování se strategií zastávek v boxech a závody často dramatizovali jezdci, kteří se potřebovali na nových pneumatikách probíjet přes soupeře na pneumatikách v podstatně horším stavu. Jezdci si ale stěžovali, že své vozy mohou naplno využívat pouze v kvalifikacích a v závodě je každé kolo kompromisem, což není zas tak velká zábava. Pirelli proto na začátku nového kontraktu, trvajícího od tohoto roku do roku 2019, dostalo za úkol vyrobit pneumatiku s vlastnostmi, jaké měly pneumatiky F1 před deseti lety. Není to ale úplně stejná výzva, jelikož vozy nyní budou kvůli jejich rozměrům, použitým materiálům a hybridní pohonné jednotce mnohem těžší, za 10 let přibraly více než 100 kilogramů a do nádrží se jim vejde dalších 105 kilogramů paliva.

"Dá se říci, že budou opakem loňských (pneumatik), ale to od nás chtěl sport. O něco nás požádali před sezónou 2011 (první sezónou po odchodu Bridgestonu) a teď nás žádají o něco jiného. My jsme nerozhodli, jen se snažíme dodat to, o co jsme byli požádáni. Všechno má své plusy a minusy. Po pěti, šesti závodech už budeme vědět, jak to dopadlo. Zda jsme udělali správně, nebo to je omyl."

Důležitou otázkou je, zda jízdu jednoho vozu těsně za druhým umožní aerodynamika. Na straně pneumatik by se měla situace zlepšit. Rychlá degradace se dosahovala citlivostí směsí na teplo. Když se pak vůz dostal za jiný vůz a pneumatiky byly chlazeny menším množstvím vzduchu, rychle docházelo k přehřívání. To by se už dít nemělo.

"Šest let bylo naším úkolem vytvářet výzvu pro týmy a jezdce, aby museli bojovat s přehříváním a degradací. Teď jsme byli požádáni, abychom to upravili na nižší úroveň, takže jezdci v pozici, ze které už dá útočit, budou mot být agresivnější a přitom nemusí dojít k přehřátí pneumatik."

Pirelli se v posledních letech, více či méně úspěšně, pokoušelo o efekt "pádu z útesu". Když se pneumatiky jednou přehřály a přišly o přilnavost, už se to nemělo dát vrátit zpět. I tohle se změní.

"Můžete ji (teplotu pneumatik) napravit, ale ještě jsme to neviděli na skutečném voze (sezóny 2017). Chceme to tak a v testech to tak fungovalo, takže jsme přesvědčeni, že máme správný směr. Ale nebyli jsme až příliš konzervativní? To zjistíme až s novými vozy."