Začíná další ročník Verizon IndyCar Series
Letos dostupný také divákům v Česku a na Slovensku.
Dlouhé čekání je u konce. Po téměř půl roce se o tomto víkendu opět rozburácí motory Honda a Chevrolet ve vozech IndyCar. Nový ročník amerického formulového šampionátu opět začne na okruhu v ulicích floridského St. Petersburgu. Na jaké novinky se v letošním ročníku můžeme těšit?
Největší změnu představuje vzhled samotných vozů. Sice se stále budeme dívat na monoposty Dallara DW-12, ale oproti loňsku se změní k nepoznání. Na scénu totiž konečně vstupují aerokity, balíčky aerodynamických prvků, které vizuálně vozy odliší. Ale dlouho odkládaná novinka nakonec nenaplnila očekávání INDYCAR. Ta si slibovala, že se do soutěže zapojí i nezávislí výrobci, jenže o dodávání aerokitů měli zájem jen dodavatelé motorů, Honda a Chevrolet. Své aerokity logicky uzpůsobili tak, aby co nejvíce využívaly charakteristik motorů. Na další výrobce tak zjevně můžeme zatím zapomenout.
Aerokit od Chevroletu.
Letošní sezóna bude kratší než ta loňská. Nikoliv kalendářně, první závod připadá na poslední březnový víkend a poslední podnik nás čeká na konci srpna, stejně jako vloni, ale těšit se můžeme pouze na 16 závodů během 15 závodních víkendů. V loňském ročníku se jelo 18 závodů, také v rámci 15 závodních víkendů. Z kalendáře zcela zmizel podnik v Houstonu, kde se vloni jely dva závody, a Toronto, kvůli konání Panamerických her přesunuté z druhé poloviny července na polovinu června, si ponechalo jediný závod. Do kalendáře se nově dostala Velká cena Louisiany na okruhu NOLA Motorsports Park nedaleko New Orleans. Na programu je už 12. dubna coby druhý letošní závod.
V loňské sezóně byly během všech tří pětisetmílových závodů udělovány dvojnásobné body. Letos je dvojnásobně bodována pouze pětistovka v Indianapolisu a také poslední závod sezóny. Ta vůbec poprvé v historii IndyCar Series pod hlavičkou IRL/INDYCAR nebude končit na oválu, ale na silničním okruhu v Sonomě. Ovál Auto Club Speedway v kalifornské Fontaně si již nepřál hostit finále sezóny a přesunul se z konce srpna na konec června. Další dlouhý ovál, v Pensylvánském Poconu, zase vyměnil víkend spojený s americkým Dnem nezávislosti za předposlední srpnový víkend.
Aerokit Hondy.
V zimě se udály i zajímavé přesuny na přestupovém trhu. Největší změnu představuje přeson Simona Pagenauda z týmu Sama Schmidta do stáje Rogera Penskeho. Pagenaud bojoval do posledního závodu se svými nyní stájovými kolegy Powerem a Castronevesem o mistrovský titul. Kvůli technickým problémům při posledním závodě se nakonec propadl na pátou příčku. Ale i tak má nyní Penske na výplatní pásce čtyři z pěti nejlepších pilotů loňské sezóny.
Pagenauda nahradil ve voze Schmidt Peterson Motorsports James Hinchcliffe odcházející od týmu Michaela Andrettiho. Kvůli sankcím proti ruskému bankovnictví nemohl u Schmidta a Petersona pokračovat ani Mikhail Aleshin, jehož nahradil James Jakes, po roce se vracející do IndyCar.
Velké plány měl před sezónou Michael Andretti. Nakonec z nich ale sešlo. Ve čtvrtém voze si původně představoval Justina Wilsona. Chtěl nasazovat také pátý vůz, v němž by se piloti střídali. Nakonec čtvrtý vůz prozatím padl úplně, v dalším voze byla potvrzena pouze Simona de Silvestro a jen na první závod letošní sezóny. Zatím jediný start má jistý také předloňský šampion Indy Lights Sage Karam. V neděli se představí v St. Petersburgu s týmem Chipa Ganassiho.
Stáj v zimě změnil také Jack Hawksworth. Vloni velmi nadějně se prezentující nováček opustil v zimě tým Bryana Herty a zamířil k A.J. Foytovi, který se konečně dohodl se sponzory na tom, že v nadcházející sezóně nasadí dva vozy.
Will Power vstoupí do sezóny jako obhájce titulu.
Do IndyCar zamířilo také několik nováčků. Loňský šampion Indy Lights nahradil u Herty odcházejícího Hawkswortha. Herta navíc v zimě vyplatil svého společníka Stevea Neweyho a stal se jediným majitelem stáje nesoucí jeho jméno. Bývalý pilot GP2 Stefano Coletti rozšířil řady týmu KV Racing Technology. Tým prozatím nepočítá se Sebastianem Saavedrou, který stáj reprezentoval v loňské sezóně. Prozatím na čtyři závody se do Indy Lights vrací Ital Francesco Dracone, proslulý mizernými výkony ve voze týmu Conquest Racing v roce 2011.
Z IndyCar odchází Mike Conway, který se ve voze střídal s Edem Carpenterem. Novým Carpenterovým substituentem se stal Ital Luca Filippi. Carpenterova stáj se po loňské sezóně spojila s týmem Sarah Fisher a Winka Hartmana, nově nese jméno CFH Racing a používá motory Chevrolet. Vedle dua Carpenter/Filippi bude druhý vůz pilotovat nadále Josef Newgarden.
To nejpříjemnější nakonec. Po dvouleté absenci se na závody IndyCar mohou těšit i diváci v České republice a na Slovensku. Všechny závody totiž odvysílá živě stanice Slovak Sport 1. Kdo by neměl možnost přenosy na slovenském sportovním kanále sledovat, může si je nově pustit přes ESPN player. Jeden závod však stojí 7 Euro. Měsíční předplatné 15 Euro a za možnost sledovat celou sezónu zaplatíte 80 Euro.