Testů WEC v Le Castelletu se zúčastnily Porsche, Toyota a Audi
Nissan se testu nezúčastnil a do dění zasáhne až v červnu v Le Mans.
Dva týdny před prvním závodem v Silverstone absolvovali účastníci FIA World Endurance Championshipu velký společný test ("Prologue") v Le Castelletu. Rychlými časy se do role favorita parádní třídy LMP1 protlačily tovární prototypy Porsche 919. Konkurenční Toyoty a Audiny se musí spolehnout především na svou spolehlivost a zásobu zkušeností, zatímco se čtvrtý velký výrobce, Nissan, testu nezúčastnil a do dění zasáhne až v červnu v Le Mans.
Testu se zúčastnilo celkem 30 posádek. Z toho 7 třídy LMP1, 11 třídy LMP2 a zbytek tvořily vozy GT, kde proti sobě s více, či méně skrytou tovární podporou nastoupí výrobci Ferrari, Porsche, Aston Martin a Chevrolet.
V první čtyřhodinové session v pátek dopoledne potvrdil svou rychlost tovární jezdec Porsche, Marc Lieb. Němec zajel na aerodynamicky vylepšeném a především silnějším Hybridu 919 čas 1m39,292s, čímž byl o šest desetin rychlejší, než nejrychlejší jezdec Toyoty, Anthony Davidson. Nejlepší čas vozů Audi R18 si zapsal Andre Lotterer, byl ovšem o celou sekundu pomalejší, než třetí Mark Webber na druhém Porsche 919.
Málo nového ve třídě GT: dominátor minulé sezony, zkušený Gianmaria Bruni obsadil první místo na továrně podpořeném Ferrari 458 týmu AF Corse, na záda mu ovšem dýchal Porsche 911 RSR stejně tak továrně podpořeného týmu Manthey s Patricken Piletem v kokpitu. Jezdecky možná poněkud slaběji obsazené Astony Martin, se ovšem dokázaly prosadit v sobotu.
Odpoledne se vozy z Zuffenhausenu prosadily ještě výrazněji. Lieb "našel" na jihofrancouzské trati 1,3 sekundy a byl znovu nejrychlejší, tentokrát před kolegou Webberem. Také Benoit Treluyer (Audi) dokázal zlepšit Liebův dopolední čas a obsadil v časové tabulce třetí místo před značkovým kolegou Duvalem, ještě před oběma vozy Toyota TS040 druhé generace.
Nejrychlejší čas dvoudenních zkoušek si o pozdní odpoledne připsal Švýcar Neel Jani, samozřejmě také na Porsche 919. Začátkem "nočního testu" v pátek večer, ještě než se zcela zatmělo, simuloval bývalý junior Red Bullu kvalifikační pokus časem 1m37,220s, který v sobotu již nikdo neměl překonat. Za ním se časově seřadili týmoví kolegové Lieb a Dumas, kterým se také podařilo prolomit hranici 68 sekund na kolo. "Ano, náš kvalifikační set-up je skutečně vynikající, nemyslím ale, že máme oproti konkurenci takový náskok i v nastavení pro závod," snažil se Jani zmírnit nadšení ohledně zjevně dominantní formy značky Porsche. Nedá se ovšem přehlédnou, že velké zimní zbrojení značek zrychlilo vozy WEC v průměru o 2 sekundy na kolo.
10.000 nadšených diváků se v sobotu stalo svědky dalších výborných časů jezdců Porsche. Trať ovšem poněkud zpomalila a týmy se více soustředily na různé aerodynamické nastavení pro první závod na pomalejším okruhu v Silverstone. Z nejrychlejšího kola se tentokrát mohl těšit Timo Bernhard, jehož dopolední čas 1m39,157s byl o dvě desetiny rychlejší, než nejlepší kolo odpoledního stintu, kterého dosáhl Jani.
Zdá se, že Porsche, tedy značka jejíž jméno je od sedmdesátých let synonymem pro úspěch v tomto odvětví automobilových závodů, po minulém "učebním roce" dohnalo odstup na konkurenci. Toyota, úřadující mistr světa, se v Le Castelletu nehnala za nejlepšími časy a hledala především nastavení na nastávající maratony. Japonci tedy zcela neodkryli své karty. Druhá německá značka, která v poslední dekádě "bez boje" (čti kvůli chybějící tovární konkurenci) ve vytrvalostních závodech kráčela od úspěchu k úspěchu, se bude roku 2015 muset hodně namáhat, aby - napříč vylepšenému R18 - znovu dosáhla na stupně vítězů. Zklamáním bylo, že se dychtivě očekávaný nováček Nissan po prvních soukromých testech svého vozu LMP1 s motorem vepředu rozhodl pro návrat k rýsovacím prknům a bude při prvních dvou závodech sezony chybět.
Roku 2015 bude WEC za formulí 1 bez diskuze druhým nejdůležitějším a co do techniky, tak i do jezdeckých sestav nejkvalitnějším silničním šampionátem světa. Drahokam tohoto mistrovství, 24h du Mans, konečně znovu dostane status, kterého si zaslouží. Zda WEC v dohlednu dokonce ohrozí i postavení Ecclestoneova impéria? Těžko. Chybí ji k tomu především více klasických podniků a schopná televizní společnost, která by byla sto, nabídnout divákovi přeci jen "težko stravitelné šestohodinovky" v chutné formě odborného souhrnu. Eurosport zde bohužel léta potvrzuje, že není tím správným partnerem...
Týmy LMP1:
č. 1 - Toyota Racing - Davidson/Buemi/Nakajima
č. 2 - Toyota Racing - Wurz/Sarrazin/Conway
č. 4 - Team byKolles - Trummer/Kaffer/Liuzzi
č. 7 - Audi Sport Team Joest - Fässler/Lotterer/Treluyer
č. 8 - Audi Sport Team Joest - Di Grassi/Duval/Jarvis
č. 12 - Rebellion Racing - Heidfeld/Prost/Beche
č. 13 - Rebellion Racing - Abt/Kraihamer/Imperatori
č. 17 - Porsche Team - Bernhard/Webber/Hartley
č. 18 - Porsche Team - Dumas/Jani/Lieb
č. 22 - Nissan Nismo - Pla/Krumm/Tincknell
č. 23 - Nissan Nismo - Chilton/Gene/Mardenborough
(V Le Mans nasadí továrny i třetí vůz)
Kalendář WEC roku 2015
12.04. 6h of Silverstone
02.05. 6h de Spa Francorchamps
14.06. 24h du Mans
30.08. 6h von Nürburgring
19.09. 6h of the Americas
11.10. 6h of Fuji
01.11. 6h of Shanghai
21.11. 6h of Bahrain