Frank Williams dá v Barceloně šanci Tony Brisemu
Motorsport před 40 lety - 17.díl
Čtvrtým podnikem mistrovství světa značek byla Trofeo Filippo Caraccilo na 1000 km v Monze. Závod byl opět velkým soubojem Alfy Romeo s Renaultem. Také tentokrát se mohli z vítězství tešit rudí, žlutá Alpina-Renault ale Alfu tentokrát pozlobila mnohem více, než před týdny v Dijonu. Jean-Pierre Jabouille a Gerard Larrousse dokonce sahali po vítězství: začátkem závodu vedli, než je stála menší nehoda, a z toho vyplývající měkká pneumatika, mnoho času. Později Francouze z boje o vítězství vyřadil problém s dmychadlem. Povolili tedy v tempu a přesto skončili třetí. Z čistého vítězství se tedy mohli znovu těšit Arturo Merzario a Jacques Laffite. Týmoví kolegové ze stáje F1 Franka Williamse odvedli v Alfě Romeo 33TT12 bezchybnou práci a dovedli vůz připravený týmem Williho Kauhsena do cíle po 174 kolech jako první. Ze druhého místa se – stejně tak jako v Dijonu – mohli těšit Reinhold Joest a Mario Casoni na spolehlivém Porsche 908/4 turbo. Malou senzací bylo pěkné vystoupení dámského týmu Renaultu: Lella Lombardiová a Marie-Claude Beaumontová skončili celkově čtvrté a vyhrály třídu dvoulitrů.
V sedmdesátých letech prosperující jih afrického kontinentu si mohl i nadále dovolit něco, co nedokázaly ani vedoucí země západní Evropy: národní mistrovství Formule 1 Jižní Afriky bylo v plném proudu. Prní závod, Cape South Easter Trophy, se konal již začátkem února a vyhrál jej sériový mistr Dave Charlton (Lucky Strike McLaren M23) před Guy Tumnerem (Gunston-Lotus 72) a Roy Klomfassem (Lexington-Chevron). Poté se šampionát ale začal vyvíjet ve prospěch Iana Schecktera (Lexington-Tyrrell 007). Starší bratr Jodyho vyhrál v polovině března na okruhu ve Welcomu před Tunmerem a Mikem Domingem (Brabham BT33) – ovšem jen díky Charltonově smůle: Dave byl dvě kola před koncem ve vedení, když mu došel benzín a musel rychle dotankovat. V cíli byl nakonec třetí – i tato pozice mu ale byla odňata, protože při tankování nevypnul motor a nevystoupil! O týden později se v Pietermaritzburgu odehrál závod, který pozorovatelé označovali jako „nejfajnovější závod který se v jejich zemi kdy jel“: Scheckter se po startu ujal vedení před Eddie Keizanem (Gunston-Lotus). Charlton se musel vzpamatovat ze špatného startu, brzy ale předjel Keizana a společně dotáhli vedoucího Schecktera. O vítězi rozhodl nekonečný duel mezi Scheckterem a Charlonem, ve kterém se o tři desetiny prosadil vůz Tyrrell.
Novinky z formule 1:
Frank Williams dlouho přemýšlel, kterému Italovi „prodá“ druhý kokpit jeho vozu F1 pro Španělskou velkou cenu. Ve hře byli Giorgio Pianta, Maurizio Flammini a Giancarlo Martini. Nakonec se ale rozhodl dát šanci britskému talentu: vůz Jacquese Laffita směl v Barceloně řídit Tony Brise, který dokázal přesvědčit v mistrovství F-Atlantic a i při Williamsově testu v Goodwoodu.
Změnu hlásil i tým Embassy-Hill: Graham Hill se rozhodl, že ve Španělsku opustí kokpit ve prospěch Francouze Francoise Migaulta. V tomto případě těžko hrála otázka talentu roli...
Podivné zprávy začaly kolovat kolem úspěšného týmu Hesketh: mladému Lordovi Alexandrovi zdánlivě začal docházet finanční dech a jeho manažer Bubbles Horsley údajně zařal hledat komerční sponzory. Krokem tímto směrem byl i „pronájem“ druhého tvárního vozu Torstenovi Palmovi. Švéd Hesketh testoval v Silverstone a s podporou sponzora Polar plánoval starty od velké ceny Monaka.
Odvážný plán oznámil Mike Keegan, bohatý otec budoucího jezdce F1, Ruperta Keegana. Majiteli letecké společnosti BAF patřil mimo jiné i výrobce závodních vozů Hawke a ten měl pro Keegana vyrobit vůz formule 1. Jeho konstruktérem byl 23letý mladík, který již postavil několik úspěšných vozů formule Ford Adrian Reynard.
Bernie Ecclestone si chtěl zahrát na skauta talentů: mladý Ir Damien Magee od něj dostal smlouvu vývojového jezdce Brabhamu-F1. „Jsme to my výrobci, kdo se musí postarat o podporu mladých britských talentů – a Damien nutně potřebuje vůz hodný jeho talentu,“ prsil se Ecclestone. Zároveň ovšem ujasnil, že pro Mageeho není v jednom z továrních Martini-Brabhamů místa.
Pole MS značek se valí na Ascariho zatáčku v pořadí Merzario, Larrousse, Mass, Brambilla, Jarier, Mueller a Pescarolo.
Start Jihoafrické Série F1 na okruhu Roy Hesketh v Pietermaritzburgu: Scheckter, Charlton, Tunmer, Keizan a Martin.
Na Tonyho Brisea čekal senzační debut ve formuli 1 na Williamsu v Barceloně.