Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Klasik 1000km de Spa nenabídl mimo nepříjemného děště mnoho

Klasik 1000km de Spa nenabídl mimo nepříjemného děště mnoho

Motorsport před 40 lety - 19.díl

K pátému podniku MS značek ve Spa Francorchamps nepřijel začátkem května 1975 ani transportér Renaultu, ani žlutočervený náklaďák Georga Loose. Absence těchto týmů znamenala, že obě Alfy Romeo stáje WKRT neměly de facto vážného soupeře. Francouzi Jabouille a Larrousse dali přednost startu ve formuli 2, Loos do Arden nevzal svůj Gulf-Ford, protože Jochen Mass odmítl na vražedné trati startovat (tak, jak to udělalo i několik dalších jezdců). Starý okruh byl sice poněkud odostřen šikanou před Malmedy, pověstným Masta Kinkem se ale pořád ještě jezdilo rychlostí nad 200 km/h a průměr nejrychljších se pohyboval kolem 250km/h! Každý pilot tedy musel rozhodnout sám pro sebe, zda čerpá tolik uspokojení z perfektního kola, že mu to umožní zažehnat pomyšlení na latentní nebezpečí.

Problémy s motivací neměli především jezdci Williho Kauhsena (tedy až na jednu výjimku). Němec světu poprvé prezentoval komerčního sponzora (Campari) a pro kokpit jeho jedničky se mu podařilo angažovat vedle Artura Merzaria domácí suprehvězdu Jackyho Ickxe (Laffite také startoval ve formuli 2). Z třílitrů nastoupily v Belgii již jen dvě Porsche Reinhola Joesta, jediný 908-turbo Dr. Dannesburgera a osamocený Ligier. Nejrychlejší kvalifikace byl Derek Bell (WKRT-Alfa) - na papíře tedy bylo všechno jasné.

V den závodu pršelo a pořadatel se rozhodl zkrátit distanci podniku na 750km. K radosti publika si Pescarolo a Ickx od prvního metru závodu rozdali duel na ostří nože. Po dvou hodinách začalo silněji pršet a většina pole vyměnila intermediates za pneu do deště – ne tak vybičovaný Ickx. Belgičan kalkuloval s tím, že liják poleví a zůstal na trati s nevhodným obutím. Jeho kalkulace vyšla a mohl později předat vůz Merzariovi s velkým náskokem. Arturo ale nebyl schopen – nebo nechtěl - držet podobné tempo. Během jeho stintu ho sesterský vůz s Pescarolem s lehkostí dohnal a rozhodně mu ujel. Jednalo se o Artovu odplatu za Ickxovy akce v Barceloně..? Derek Bell a Henri Pescarolo tedy slavili první vítězství sezony, na třetím místě dojel s pěti koly ztráty překvapivě BMW CSL Siegfreda Mullera a Alaina Peltiera. Cesťák v poli prototypů těžil především ze silného lijavce uprostřed závodu, kdy byl Peltier schopen díky váze vozu jezdit stejné časy, jako vedoucí Alfy. Profitoval ale i z technických problémů ostatních třílitrů, které strávily mnoho času v boxech – většinou díky vlhké elektrice. Další pozice obsadily vesměs Porsche Carrera třídy GT.

Většina pozorovatelů považovala tento podnik za poslední na původním okruhu Spa-Francorchamps. Bezpečnostní Anti-Spa-lobby příliš zesílila...

Jakým směrem (co do charakteru okruhů) se motorsport vyvíjel, si mohli vyzkoušet jezdci formule 2 při nemistrovském Grand Prix de Magny Cours. Moderní autodrom z roku 1961 neměl se Spa jistě mnoho společného, přilákal ale zajimavé pole devatenácti účastníků. Nepřekvapilo, že nejrychlejším kvalifikace byl Jacques Laffite: továrna Tica Martiniho se nacházela v areálu okruhu. Za ním se kvalifikovali Leclere na továrním Marchi, Brambilla na stejném voze Rona Dennise, druhý tovární elf-March Tambaye, Serblin na starším typu 742 a Depailler, který se do F2 vrátil na pronajmutém voze od Briana Hentona.

Start vyšel nejlépe tovární dvojici Leclere-Tambay a zdálo se, že si smolař sezony Michel Leclere konečně jede pro vítězství. Kolega Tampbay „zakopl“ při předjíždění o kolo o Brambillu a Laffite ztratil mnoho času v boxech kvůli problému zapalování. Leclere ale znovu neuspěl: k poločasu závodu se mu rozbil BMW za zády a vítězství tak padlo do klína Jabouillemu na elfu2. Depailler dojel dobrý druhý před Serblinem, Rebaquem, Binderem a Siegristem.

Za katastrofálních podmínek se konala Velká cena Japonska roku 1975 ve Fuji. Hostující evropští jezdci Brian Henton a Peter Gethin se nestačili divit: kvalifikace se konala za silného deště a v den závodu se přidala i mlha. Prvních dvacet kol byla viditelnost ještě přijatelná a Henton bojoval o vedení s Hasemim (oba na Marchi-BMW 742). Pak ale mlha zhoustla tak, že údajně ani diváci nemohli vozy vidět. Závod ale nebyl přerušen a japonští Kamikadze jeli naplno dál, zatímco Henton pokračoval jen „krokem“. Masahiro Hasemi vyhrál před Noritake Takaharou. Na místech za Hentonem skončili Nagamatsu a Fušida.

Ian Scheckter vyhrál i čtvrtý závod Jihoafrického mistrovství formule 1. Tentokrát se jeho Lexington-Tyrrell prosadil na okruhu Brandkop nedaleko Bloemfontainu. Druhý dojel Charlton (McLaren), který vyřadil srážkou v šikaně Keizana (Lotus). Třetí skončil nejlepší z vozů F2, Chevron B25 Tonyho Martina.


Start příliš malého pole ve Spa: obě Alfy Romeo a za nimi dlouho nic...

Byl ve Spa bez šance: příliš těžký Ligier posádky Migault/Lafosse.

 

 

 Měl i v Magny Cours smůlu: Michel Leclere na továrním Marchi-BMW 751.