Speciál DTM 2015
Vše co potřebujete vědět před začátkem nové sezony.
Prestižní závodní série DTM odstartuje už tuto sobotu do svého prvního letošního závodu. Proč ne tradičně v neděli? Odpověď na tuto otázku stejně jako souhrn všeho podstatného k nadcházející sezoně, která se ponese ve znamení velkých změn, najdete v našem speciálu.
Dlouho hledal promotér série (ITR) spolu s automobilkami cestu, jak nahradit kritizovaná pravidla a zároveň zvýšit atraktivitu závodů německého mistrovství. O nadcházejícím víkendu bude možné poprvé hodnotit, do jaké míry byl úspěšný. Ještě před tím se však podíváme, jaké novinky 29. ročník přináší.
(Foto: Mercedes)
Technika
Aktuální technické předpisy prakticky zakazují vývoj vozů po jejich homologaci, která u strojů Audi a BMW proběhla po třetím závodě loňské sezony. Mercedesu byla po všeobecném konsensu udělena výjimka a mohl na svém C-Coupé pracovat až do předposledního závodu v Zandvoortu. Na startu letošního prvního závodu v Hockenheimu se tedy vozy objeví v podstatě ve stejné podobě, v jaké se s tradičním dějištěm prologu i epilogu loučily.
Významnější změnou prošel pouze unifikovaný systém DRS, který by měl jezdcům ještě více pomáhat v předjíždění. Namísto původních 16 se bude zadní křídlo sklápět o 18 stupňů. Aktivační vzdálenost za soupeřem byla ze dvou sekund snížena na jednu, nicméně během jednoho kola bude možné DRS využít celkem třikrát.
Do historických archivů byly odkutáleny měkké pneumatiky (tzv. option), jejichž použití regulovala kontroverzní a jezdci často kritizovaná pravidla. K dispozici bude nyní pouze jedna specifikace suchých gum. Jihokorejská firma Hankook zůstává i nadále dodavatelem obutí pro celé startovní pole, které se tento rok rozroste o jeden vůz. Mercedes totiž konečně dostál svým závazkům a stejně jako jeho konkurenti nasadí osm aut – letos pod označením C63.
V první zatáčce tak bude nejtěsněji v novodobé historii série, která se počítá od roku 2000. Čtyřiadvacet a více vozů na startu měly závody DTM naposledy v polovině devadesátých let.
Formát závodů
Částečným návratem k historickému odkazu je i nový závodní formát. Motivací ke změně však nebyla nostalgie, nýbrž snaha nabídnout více soubojů a napětí. Namísto jednoho závodu limitovaného ujetím vzdáleností 160 kilometrů se během víkendu pojedou závody dva – první kratší (na 40 minut + jedno kolo) v sobotu s fakultativní zastávkou v boxech a druhý delší (na 60 minut + jedno kolo) v neděli s povinnou zastávkou v boxech.
S navýšením počtu závodů jde ruku v ruce i kvalifikační formát. Před každým závodem tak proběhne dvacetiminutová kvalifikace. Pro všechny závodní i kvalifikační jízdy budou mít jezdci k dispozici pouze čtyři sady pneumatik, na celý víkend pak sedm sad.
Bodový příděl bude navzdory rozdílné délce pro oba závody totožný. Používat by se měl i nadále stávající systém rozdělování bodů, tj. odměněno bude prvních deset jezdců v cíli podle klíče 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1.
Schéma závodního víkendu:
Den | Jízda |
Doba
|
Pátek | roll out |
15 min. / 5 min. pauza / 15 min.
|
volný trénink 1 |
45 min.
|
|
Sobota | volný trénink 2 |
45 min.
|
kvalifikace na 1. závod |
20 min.
|
|
1. závod |
40 min. + 1 kolo
|
|
Neděle | warm up |
15 min.
|
kvalifikace na 2. závod |
20 min.
|
|
2. závod |
60 min. + 1 kolo
|
Kalendář
Po absenci Hungaroringu bude sezona 2015 čítat pouze devět závodních víkendů. Vzhledem k situaci kolem Velké ceny Německa však pořadatelé zvažují, že by DTM pro svůj závod na Nürburgringu převzala 19. červenec původně vyhrazený pro formuli 1.
Alternativně by se tento termín mohl přidat k již existujícímu kalendáři a v pohoří Eifel by se stejně jako v Hockenheimu jelo dvakrát, čímž by se počet podniků zaokrouhlil na deset.
Další myšlenkou, se kterou vedení série koketuje, je posunutí sobotních závodů na pozdní odpoledne až večer. Týkalo by se to však pouze akcí pořádaných během letní pauzy Bundesligy, jelikož tento čas je na německé televizi ARD, se kterou má DTM exkluzivní smlouvu, vyhrazen právě fotbalu.
Již v předchozích letech se sobotní kvalifikace u vybraných podniků odehrávala ve večerních hodinách a nutno dodat, že tento krok má své nesporné kouzlo. Více jej však ocení diváci přímo na okruhu než ti v obývacím pokoji.
p.
|
Termín | Země |
Okruh
|
1.
|
30.4.-3.5.2015 | Německo |
Hockenheimring
|
2.
|
29.-31.5.2015 | Německo |
Lausitzring
|
3.
|
26.-28.6.2015 | Německo |
Norisring
|
4.
|
10.-12.7.2015 | Holandsko |
Zandvoort
|
5.
|
31.7.-2.8.2015 | Rakousko |
Spielberg
|
6.
|
28.-30.8.2015 | Rusko |
Moscow Raceway
|
7.
|
11.-13.9.2015 | Německo |
Motorsport Arena Oschersleben
|
8.
|
25.-27.9.2015 | Německo |
Nürburgring
|
9.
|
16.-18.10.2015 | Německo |
Hockenheimring
|
(Foto: Audi)
Jezdecké sestavy
Kádrům všech tří automobilek dominuje kontinuita. Za připomínku stojí, že po Wittmannově loňském titulu je jezdecké pole z jedné třetiny tvořeno šampiony DTM, což je věc naprosto jedinečná a to nejen v rámci této série.
Celkem pět titulů mají na svém kontě jezdci Audi - zásluhou Mattiase Ekströma (2004, 2007), Tima Scheidera (2008, 2009) a Mikea Rockenfellera (2013). Není tedy divu, že automobilka osvědčenou sestavu neměnila.
BMW si ponechalo většinu svých jezdců a rozloučilo se pouze s Joeym Handem. Nevýrazného Američana nahradil nováček Tom Blomqvist, který se kromě zkušeností z nižších formulových sérií může pochlubit tím, že má za otce legendárního Stiga. V bavorském oktetu letos pojedou dva bývalí (Bruno Spengler z roku 2012 a Martin Tomczyk z 2011) a jeden úřadující mistr (Marco Wittmann).
Největší perzonální a organizační změny se odehrály v táboře Mercedesu. Tovární tým HWA si po nepovedeném začátku loňského ročníku prošel restrukturalizací a pro letošek stříbrné šípy přivítaly do své rodiny novou akvizici v podobě týmu ART. Renomovaná francouzská ekipa se bude starat o vozy bývalého šampiona Garyho Paffetta (2005) a nově příchozího Lucase Auera.
Vitalij Petrov se svým loňským angažmá vyloženě protrápil a proto nepřekvapilo, že jej Stuttgartští nahradili Maximilianem Götzem, který značku doposud reprezentoval v závodech vozů kategorie GT3. Mercedes v DTM aktuálně zaměstnává pouze dva mistry - druhým mužem, jenž v minulosti zvednul nad hlavu mistrovský pohár, je loňský navrátilec ze světa velkých cen Paul di Resta.
Novinkou 29. ročníku je pro jezdce možnost volby vlastního startovní čísla. Jednička zůstala vyhrazena pro obhájce titulu, další čísla si již závodníci vybrali dle libosti (viz. níže).
č.
|
Jezdec | Značka - Tým |
Vůz
|
1
|
M.Wittmann | BMW - RMG |
BMW M4 DTM
|
36
|
M.Martin | BMW - RMG |
BMW M4 DTM
|
5
|
M.Ekström | Audi - Abt Sportsline |
Audi RS 5 DTM
|
17
|
M.Molina | Audi - Abt Sportsline |
Audi RS 5 DTM
|
99
|
M.Rockenfeller | Audi - Phoenix |
Audi RS 5 DTM
|
10
|
T.Scheider | Audi - Phoenix |
Audi RS 5 DTM
|
8
|
C.Vietoris | Mercedes – HWA |
Mercedes-AMG C 63 DTM
|
3
|
P.di Resta | Mercedes – HWA |
Mercedes-AMG C 63 DTM
|
48
|
E.Mortara | Audi - Abt |
Audi RS 5 DTM
|
27
|
A.Tambay | Audi - Abt |
Audi RS 5 DTM
|
77
|
M.Tomczyk | BMW - Schnitzer |
BMW M4 DTM
|
13
|
A.Felix da Costa | BMW - Schnitzer |
BMW M4 DTM
|
94
|
P.Wehrlein | Mercedes – HWA |
Mercedes-AMG C 63 DTM
|
6
|
R.Wickens | Mercedes – HWA |
Mercedes-AMG C 63 DTM
|
53
|
J.Green | Audi - Rosberg |
Audi RS 5 DTM
|
51
|
N.Müller | Audi - Rosberg |
Audi RS 5 DTM
|
7
|
B.Spengler | BMW - MTEK |
BMW M4 DTM
|
16
|
T.Glock | BMW - MTEK |
BMW M4 DTM
|
18
|
A.Farfus | BMW - RBM |
BMW M4 DTM
|
31
|
T.Blomqvist | BMW - RBM |
BMW M4 DTM
|
12
|
D.Juncadella | Mercedes – Mücke |
Mercedes-AMG C 63 DTM
|
84
|
M.Götz | Mercedes – Mücke |
Mercedes-AMG C 63 DTM
|
2
|
G.Paffett | Mercedes – ART |
Mercedes-AMG C 63 DTM
|
22
|
L.Auer | Mercedes – ART |
Mercedes-AMG C 63 DTM
|
Předsezonní testy
Skutečnost, že automobilky nemohou svůj soutěžní materiál přes zimu měnit, znamenala, že soustředily své úsilí na vyladění nastavení vozů. První společnou prověrku absolvovaly týmy začátkem března v portugalském Portimau.
Sérii oficiálních testů pod hlavičkou ITR však otevřely až tři dny v Estorilu, kde jezdce i inženýry potrápilo počasí. Kvůli silnému větru se obtížně hodnotily účinky změn v nastavení vozu a déšť navíc značně omezil program druhého dne.
Zatímco v bývalém dějišti velkých cen formule 1 patřily k nejrychlejším vozy Audi, v Oscherslebenu, kde oficiální příprava na novou sezonu vyvrcholila, převzalo pomyslné otěže BMW.
Bavorští byli během testů ITR s celkovým počtem 12 067 odjetých kilometrů nejpilnější. Audi přišlo v Oscherslebenu o část drahocenného času opravami poškození způsobeného agresivní jízdou přes tamní obrubníky. Celkem pak vozy z Ingolstadtu/Neuburgu najely 11 382 km. Ani stříbrným šípům se nevyhnuly technické problémy. Z trojice výrobců Mercedes odjel nejméně (9 895 km), ovšem opakování debaklu z úvodu loňské sezony si nepřipouští.
Soutěžní karty však budou odkryty až v sobotu během první letošní kvalifikace.