Zelené vítězství u zeleného stolu?
Průběh závodu BES v Monze slovem i obrazem.
Minulý víkend proběhl na okruhu v italské Monze úvodní podnik vytrvalostní Blancpain Endurance Series. Výsledky po skončení závodu zveřejněné Zde byly následně zpochybněny diskvalifikací vítězného vozu. Protože se tým odvolal proti trestu za nevyhovující část tankovací soustavy, oficiální výsledky stále nejsou potvrzeny.
V samostatném článku ještě nebudou chybět doplňující momentky z celého víkendu se zaměřením na premiéru dvou nových modelů.
Z původně plánovaných šesti desítek účastníků nedokázal pouze francouzský Sport Garage obsadit jeden ze svých dvou vozů ferrari. Konečnou verzi startovní listiny naleznete Zde. Do závodu nakonec nenastoupil ještě vůz č. 74 z týmu ISR, důvod je na fotografii níže.
Závěr třetí části kvalifikace poznamenala nehoda Fabia Onidiho. Pilot týmu ISR narazil do bariéry v šikaně Ascari. Po stížnostech na bolesti putoval na další vyšetření, při nichž rentgen prokázal zlomeninu dvou žeber.
Celý víkend se vyznačoval slunečným anebo polojasným počasím se stoupající tendencí teplot. V neděli se teplota vzduchu vyšplhala na 24 °C, na asfaltu ukazoval teploměr hodnotu 33 °C.
Ze startovního roštu se vydalo 56 vozů do zaváděcího kola. Z boxů je následoval Gardel (č. 14, PAM, Emil Frey) s jediným jaguárem a Koebolt s audi (č. 4, PAM, WRT). Do úzkého hrdla šikany Rettifilo se převážná většina vozů dokázala vměstnat bez větších potíží. K první kolizi však došlo již v zatáčce Grande, přičemž se do ní zapletla trojice vozů bmw.
Nejlépe dopadl pouze se širším výjezdem Modell (č. 79, PAM, Ecurie Ecosse). Náraz zadní částí do bariéry s následným defektem levé zadní pneumatiky si vyžádal minutovou návštěvu boxů u Machitskeho (č. 78, PAM, Team Russia). Nejhůře dopadl Dermont (č. 12, PAM, TDS), který se z kačírku u táhlé pravé zatáčky dostal až s pomocí komisařů.
Dermont krátce po vysvobození z únikové zóny.
Po jednom ostrém kole tak následoval výjezd bezpečnostního vozidla, který po italské dráze vodil celé pole pouze jedno kolo. Následný start proběhl bez větších komplikací a na dráze na dlouhou dobu přišel čas pro závodění narušované pouze občasnými a lokálními žlutými fázemi.
Na čele si navyšoval odstup Kaffer (č. 66, PAM, Black Pearl, Ferrari), který se snažil vybudovat náskok pro svého amatérského kolegu. Vůz předával Parrowovi po půlhodině se čtyřmi vteřinami náskoku na Babiniho (č. 19, PRO, Grasser, Lamborghini Huracán). Italský jezdec se v tu dobu dokázal propracovat na druhou příčku přes Salikhova (č. 333, PAM, Rinaldi, Ferrari), který jeho tlaku odolával šest kol.
Ačkoliv do závodu startoval v týmu ISR nejzkušenější člen posádky, Marco Bonanomi, po dosažení 15. příčky se již postupně propadal pořadím dolu.
Ve 14. kole se odehrál na cílové rovince jeden z nejpůsobivějších soubojů. V tu chvíli dvacátý Bonanomi (č. 75, PRO, ISR, Audi) se zprava dostal pod tlak Engela (č. 18, PAM, Black Falcon, Mercedes), který se postupně snažil propracovat podél pravého boku Italova audi. Bonanomi zaměstnaný tímto soubojem ponechal dostatek místa na levé straně, kudy se lehce protáhl Plowman (č. 73, PRO, MRS, Nissan). Italský pilot alespoň uhájil svoji pozici vůči dotěrnému Engelovi, který se naopak po neúspěšném útoku stal cílem pro další jezdce číhající za jeho mercedesem.
V té době již byl Ital prošetřován za porušení startovní procedury. Spolu s ním si ze stejného důvodu vysloužili pozornost komisařů také Engel (č. 18, PAM, Black Falcon, Mercedes) a Venturini (č. 63, PRO, Grasser, Lamborghini Huracán).
Zisk čtyř až osmi míst přišel hříšníky draho, přestože bylo o jejich trestu průjezdu boxy (trvajícího až půl minuty) rozhodnuto až čtyřicet minut po startu. Nejprve si jej v 25. kole odpykal Bonanomi (propad z 18. pozice na 34.) a Venturini (z 21. na 35.). Nejlépe dopadl paradoxně nejhorší z provinilců Engel, jenž se odhodlal k k odpykání trestu až o další tři kola později (z 25. na 30.).
Krátce po odpykání trestu se vpřed probíjející Bonanomi utkal v kontaktním souboji s Hauptem (č. 21, PRO, Black Falcon, Mercedes). Němec následně skončil po smyku v únikové zóně šikany Rettifilo, prozatím v části se zpevněným povrchem. Návrat na dráhu se mu však příliš nevyvedl, neboť se přesunul na druhou stranu do části s kačírkem. Odsud se dostával na dráhu o poznání pracněji.
Mezitím začaly první plánované zastávky pro většinu soutěžících. V porovnání se situací před dvěma roky, kdy při podobném počtu účastníků docházelo k mnoha chaotickým situacím, probíhaly nyní zastávky bez větších komplikací. Přesto první návštěva boxů byla zároveň poslední pro amatérskou posádku týmu Delahaye (č. 28, Porsche), když Viron po převzetí vozu od Bordeta nedojel ani na konec uličky.
Nepříliš zdařilé vystoupení Valdena Brita Filha (č. 77, PRO, Team Brazil), který nadvakrát poničil přední část svého bmw. Nejprve čtvrthodiny po vystřídání oznamovalo průjezd Brazilcova vozu rachocení uvolněné podlahy, později došlo k dalšímu poškození u vstupů vzduchu.
Jestliže byl před výměnami Reip neúspěšný ve své snaze zdolat Abrila, po zastávkách se Chiyo (č. 23, PRO, GT Academy, Nissan) dokázal dostat přes bentley pilotované nyní Primatem (č. 84, PRO, HTP). Koncem 37. kola se takto v nájezdu do Parabolicy posunul na sedmou příčku.
O dvě místa výše se odehrával souboj Frijnse (č. 1, PRO, WRT, Audi) s Griffinem (č. 51, PAM, AF Corse, Ferrari). Pilot ferrari nedokázal využít váhání mladého Holanďana při zdolávání provozu na dráze k jeho předjetí. K němu se odhodlal až v okamžiku volnější dráhy a posunul se na čtvrtou příčku.
Vydařenější představení nového audi zajistili soupeři z belgického WRT. Stejný model v barvách německého týmu Phoenix dokázal s Belgičany držet krok pouze s Haasem za volantem. Střídající Mamerow měl v Parabolice kontakt s Bottemannem (č. 4, PAM, WRT Audi), při němž poškodil vůz. Při střídání s Winkelhockem mechanici nahradili chybějící světlo. Zmar završila dvojice penalizací za nedodržení rychlosti v boxech pro Mamerowa a Winkelhocka!
Poslední zatáčka se stala osudnou obou mclarenům týmu Attempto. Nejprve zde Sardarov (č. 78, PAM, Team Russia, BMW) vystrčil Thurnera (č. 55, PRO), jemuž následně začaly šlehat z výfuku plameny. Kupodivu oheň nenapáchal na voze větší škody, takže britský pilot pokračoval se ztrátou v závodě.
Pro druhý vůz německé stáje pilotovaný Valorim (č. 54, PAM) však Parabolica představovala konec účinkování v závodě. Při brzdění před zatáčkou se vůz stočil do svodidel, od nichž se odrazil. Poničený vůz však nasměroval do bariéry na druhé straně také bentley pilotované Parisym (č. 84, PRO, HTP), které se ocitlo v dráze neovladatelného vraku.
Pro francouzského pilota náhlé a nečekané zakončení závodu.
Valoriho vůz doputoval hluboko do kačírku u poslední zatáčky okruhu.
Na dráhu zamířil bezpečnostní vůz, jemuž se snažil konkurovat Konstantinou (č. 56, AM, Attempto, Porsche). Řecký amatér si spletl význam dodatkových tabulek a jízdou maximální rychlostí 80 km/h donutil i pole seřazené za bezpečnostním vozidlem zařadit se do vláčku za svým vozem. Nesetkal se s pochopením u komisařů, takže později si musel odpykat trest.
Jeho následovník Julian (č. 100, PAM, Dragon Speed) za volantem ferrari si včas uvědomil svoji chybu, takže se obešel bez trestu.
Uklízení trosek z obou vozů zabralo komisařům více jak čtvrthodiny.
Půl hodiny před vypršením časového limitu se začalo opět závodit. Zatímco Mul (č. 19, PRO, Grasser, Lamborghini Huracán) si pohlídal své vedení, Salikhov (č. 333, PAM, Rinaldi, Ferrari) musel hájit svoji druhou příčku vůči Bonacinimu (č. 11, PAM, Kessel, Ferrari). Naděje na slibný výsledek navzdory neúspěšnému postupu zhatily technické potíže a výrazné zpomalení červeného ferrari.
Kromě prvních dvou míst se v souboji o poslední příčku ještě utkal Vanthoor (č. 1, PRO, WRT, Audi) s Cameronem (č. 51, PAM, AF Corse, Ferrari), který zdolal méně zdatného Brita.
V současné době visí otazník nad vítězem závodu. Bude jím zelené lamborghini týmu Grasser….
….anebo zelené ferrari stáje Rinaldi? Rozhodne se u zeleného stolu.