Soumrak malých konstruktérů?
Šéf Force Indie potvrzuje záměr zavést zákaznické vozy.
Na čtvrtečním setkání Strategické skupiny F1 odsouhlasilo 6 týmů, FIA a FOM několik změn, které by měly zlepšit show a zároveň zrychlit monoposty, aby se opět zvětšila mezera mezi královnou motorsportu a ostatními sériemi. Zástupce šéfa týmu Force India v pátek potvrdil, že kromě toho se začalo i s připravováním půdy pro zavedení zákaznických vozů. Nelíbí se mu, že všechny ostatní návrhy na šetření byly zamítnuty a tým s nedostatkem financí tak asi dostane pouze jednu možnost - vzdát se konstruování vlastních vozů.
"V podstatě je to už zcela jasné, nezůstaly žádné šedé zóny," řekl Bob Fernley. "Nepřijde žádná snaha o regulaci nákladů, nebude se řešit nespravedlivé rozdělování příjmů sportu a nic se neudělá ani s cenou motorů. Menším týmům byl vlastně poslán odkaz, že buď najdou způsob jak přežít pod současnými pravidly, nebo přejdou k zákaznickým vozům, nebo mohou odejít."
Šéf týmu Mercedes připravované kroky označil za způsob, jak zajistit přežití malých týmů.
"Potřebujeme najít způsob, jak by malé týmy mohly přežít. Chceme ukončit situaci, v níž každý z nich utrácí víc než vydělá," řekl Toto Wolff. "Týmy Strategické skupiny jsou připraveny nabídnout tovární specifikaci vozu ostatním týmům i potencionálním novým účastníkům."
Force India patří k týmům, které na tom nejsou finančně nejlépe. Na její vozech pracuje mnohem méně lidí než na vozech Mercedesu nebo Ferrari a v zimě měla vážný problém s cash-flow, což se projevilo zpožděním příprav nového vozu, který pak promeškal většinu zimních testů. Ani Fernley ještě neví, jestli indický tým po přijetí nových pravidel zůstane konstruktérem, nebo přejde na zákaznické vozy.
"S neustálým růstem nákladů je ten problém, že je kvůli němu opravdu těžké být konkurenceschopným konstruktérem. To je problém, protože je rozdíl mezi soutěžením a účastí. Nejsme přesvědčeni, že zákaznické vozy jsou dobrým nápadem, ale věci se ubírají tímto směrem. Budeme se tomu muset přizpůsobit tak, abychom zůstali konstruktérem, nebo můžeme časem přejít k zákaznickým vozům."
Malý tým jako Manor bude asi rád, pokud si bude mot za rozumnou cenu koupit konkurenceschopné vozy. Problémem tohoto systému však může být ohrožení "střední třídy", tedy úspěšných netovárních týmů. Jak bude moct uspět středně velký konstruktér, pokud malé týmy začnou jezdit s vozy Mercedesu, Ferrari, Red Bullu a McLarenu? V posledních letech můžeme za takové týmy označit Williams a Lotus a obě stáje by asi raději zůstaly konstruktéry, než přijaly status druholigových týmů. V nejbližších dnech můžeme očekávat oficiální stanoviska obou týmů a možná také Sauberu.