Do 99. ročníku 500 mil Indy odstartuje z pole Dixon
99th Indianapolis 500 – Kvalifikace
Scott Dixon si podruhé v kariéře připsal pole position pro závod 500 mil Indianapolis. Novozélanďan vyhrál chaotickou kvalifikaci plnou změn na poslední chvíli. V dopoledním tréninku totiž ošklivě havaroval vítěz posledních dvou kvalifikací v Indy Ed Carpenter. Jeho karambol připomínal letecké vložky Castronevese a Newgardena z předešlých dní. INDYCAR tak na poslední chvíli sáhla k některým změnám v povolených komponentech aerokitů a omezila výkon motoru.
Výsledky tréninku, v němž Ed Carpenter havaroval, najdete ZDE
Jezdci tak náhle přišly o navýšený výkon turba, který měl zajistit kvalifikační rychlosti blížící se traťovému rekordu Arieho Luendyka. Místo jedné z nejrychlejších kvalifikací za poslední roky, jsme viděli piloty jezdit podobné časy jako v roce 2012, kdy si současné monoposty odbývaly premiéru.
To krom omezení výkonu motoru zajistila INDYCAR také nařízením, že vozy musí kvalifikaci absolvovat ve stejném aerodynamickém nastavení, jaké použijí týmy v závodě. Mechanici tak museli u vozů zvýšit přítlak. Vzhledem k tomu, že změny přišly na poslední chvíli, bylo nutné kvalifikaci posunout a změnit formát.
Zcela zrušen byl rozstřel o pole position. Jezdci nyní dostali jeden pokus k tomu, aby zajeli čtyři po sobě jdoucí letmá měřená kola. Ten, komu se to povede nejlépe, tedy konkrétně Dixon, získává automaticky pole position. Nikdo nemůže svůj čas odvolat a pokusit se vůz znovu kvalifikovat. Ale INDYCAR zrušila udělování štědrých bodových prémií za kvalifikaci.
Místo jisté neměli jen jezdci kvalifikovaní do poslední řady. Ty o možnost startu mohl během závěrečných minut jezdci, kteří se do závodu nekvalifikovali, ať již proto, že svoje měřené kolo nedokončili, nebo proto, že byli pomalejší než kvalifikovaná třiatřicítka. Ale to se týkalo jen šampiona z roku 1996 Buddyho Laziera. Naopak bez problémů se z ranní nehody oklepal Ed Carpenter a kvalifikoval se jako 12.
Ten ani nadvakrát nedokázal překonat nikoho z trojlístku Hawksworth – Coletti – Clauson. Ti navíc pro jistotu své časy odvolali a zajeli nové kvalifikační pokusy. Ve všech případech rychlejší, než odvolaný čas. Příští týden se tak mohou těšit na Last Row Party, Lazier a jeho rodinný tým mohou začít balit.
Jezdce už čeká jen hodinový trénink v pátek a pak to již v neděli po 18. hodině našeho času vypukne.
p.
|
Jezdec | Tým |
M
|
Čas
|
Rychlost
|
Odstup
|
1.
|
S.Dixon | Chip Ganassi Racing |
C
|
02:38.7579
|
226.760
|
|
2.
|
W.Power | Team Penske |
C
|
02:39.0458
|
226.350
|
+ 0.288
|
3.
|
S.Pagenaud | Team Penske |
C
|
02:39.1900
|
226.145
|
+ 0.432
|
4.
|
T.Kanaan | Chip Ganassi Racing |
C
|
02:39.6428
|
225.503
|
+ 0.885
|
5.
|
H.Castroneves | Team Penske |
C
|
02:39.6439
|
225.502
|
+ 0.886
|
6.
|
J.Wilson | Andretti Autosport |
H
|
02:39.8022
|
225.279
|
+ 1.044
|
7.
|
S.Bourdais | KV Racing Technology |
C
|
02:39.8626
|
225.193
|
+ 1.105
|
8.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
H
|
02:39.8659
|
225.189
|
+ 1.108
|
9.
|
J.Newgarden | CFH Racing |
C
|
02:39.8670
|
225.187
|
+ 1.109
|
10.
|
JR Hildebrand | CFH Racing |
C
|
02:39.9297
|
225.099
|
+ 1.172
|
11.
|
C.Muňoz | Andretti Autosport |
H
|
02:39.9703
|
225.042
|
+ 1.212
|
12.
|
E.Carpenter | CFH Racing |
C
|
02:40.0830
|
224.883
|
+ 1.325
|
13.
|
O.Servia | RLL Racing |
H
|
02:40.1585
|
224.777
|
+ 1.401
|
14.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
C
|
02:40.1828
|
224.743
|
+ 1.425
|
15.
|
J.P.Montoya | Team Penske |
C
|
02:40.2446
|
224.657
|
+ 1.487
|
16.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
H
|
02:40.3041
|
224.573
|
+ 1.546
|
17.
|
G.Rahal | RLL Racing |
H
|
02:40.5064
|
224.290
|
+ 1.748
|
18.
|
C.Huertas | Dale Coyne Racing |
H
|
02:40.5473
|
224.233
|
+ 1.789
|
19.
|
S.de Silvestro | Andretti Autosport |
H
|
02:40.8304
|
223.838
|
+ 2.072
|
20.
|
J.Jakes | Schmidt Peterson |
H
|
02:40.8651
|
223.790
|
+ 2.107
|
21.
|
T.Vautier | Dale Coyne Racing |
H
|
02:40.8960
|
223.747
|
+ 2.138
|
22.
|
A.Tagliani | A.J. Foyt Enterprises |
H
|
02:40.9140
|
223.722
|
+ 2.156
|
23.
|
S.Karam | Chip Ganassi Racing |
C
|
02:41.0051
|
223.595
|
+ 2.247
|
24.
|
J.Hinchcliffe | Schmidt Peterson |
H
|
02:41.0602
|
223.519
|
+ 2.302
|
25.
|
C.Daly | Schmidt Peterson |
H
|
02:41.0865
|
223.482
|
+ 2.329
|
26.
|
T.Bell | Dreyer & Reinbold |
C
|
02:41.1119
|
223.447
|
+ 2.354
|
27.
|
T.Sato | A.J. Foyt Enterprises |
H
|
02:41.2718
|
223.226
|
+ 2.514
|
28.
|
P.Mann | Dale Coyne Racing |
H
|
02:41.3600
|
223.104
|
+ 2.602
|
29.
|
G.Chaves | Bryan Herta Autosport |
H
|
02:41.4958
|
222.916
|
+ 2.738
|
30.
|
S.Saavedra | Chip Ganassi Racing |
C
|
02:41.5086
|
222.898
|
+ 2.751
|
31.
|
J.Hawksworth | A.J. Foyt Enterprises |
H
|
02:40.9022
|
223.738
|
+ 2.144
|
32.
|
S.Coletti | KV Racing Technology |
C
|
02:42.1617
|
222.001
|
+ 3.404
|
33.
|
B.Clauson | Jonathan Byrd's |
C
|
02:42.6328
|
221.358
|
+ 3.875
|
34.
|
B.Lazier | Lazier Partners |
C
|
02:43.5225
|
220.153
|
+ 4.765
|