Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Do 99. ročníku 500 mil Indy odstartuje z pole Dixon

Do 99. ročníku 500 mil Indy odstartuje z pole Dixon

99th Indianapolis 500 – Kvalifikace

Scott Dixon si podruhé v kariéře připsal pole position pro závod 500 mil Indianapolis. Novozélanďan vyhrál chaotickou kvalifikaci plnou změn na poslední chvíli. V dopoledním tréninku totiž ošklivě havaroval vítěz posledních dvou kvalifikací v Indy Ed Carpenter. Jeho karambol připomínal letecké vložky Castronevese a Newgardena z předešlých dní. INDYCAR tak na poslední chvíli sáhla k některým změnám v povolených komponentech aerokitů a omezila výkon motoru.

Výsledky tréninku, v němž Ed Carpenter havaroval, najdete ZDE

Jezdci tak náhle přišly o navýšený výkon turba, který měl zajistit kvalifikační rychlosti blížící se traťovému rekordu Arieho Luendyka. Místo jedné z nejrychlejších kvalifikací za poslední roky, jsme viděli piloty jezdit podobné časy jako v roce 2012, kdy si současné monoposty odbývaly premiéru.

To krom omezení výkonu motoru zajistila INDYCAR také nařízením, že vozy musí kvalifikaci absolvovat ve stejném aerodynamickém nastavení, jaké použijí týmy v závodě. Mechanici tak museli u vozů zvýšit přítlak. Vzhledem k tomu, že změny přišly na poslední chvíli, bylo nutné kvalifikaci posunout a změnit formát.

Zcela zrušen byl rozstřel o pole position. Jezdci nyní dostali jeden pokus k tomu, aby zajeli čtyři po sobě jdoucí letmá měřená kola. Ten, komu se to povede nejlépe, tedy konkrétně Dixon, získává automaticky pole position. Nikdo nemůže svůj čas odvolat a pokusit se vůz znovu kvalifikovat. Ale INDYCAR zrušila udělování štědrých bodových prémií za kvalifikaci.

Místo jisté neměli jen jezdci kvalifikovaní do poslední řady. Ty o možnost startu mohl během závěrečných minut jezdci, kteří se do závodu nekvalifikovali, ať již proto, že svoje měřené kolo nedokončili, nebo proto, že byli pomalejší než kvalifikovaná třiatřicítka. Ale to se týkalo jen šampiona z roku 1996 Buddyho Laziera. Naopak bez problémů se z ranní nehody oklepal Ed Carpenter a kvalifikoval se jako 12.

Ten ani nadvakrát nedokázal překonat nikoho z trojlístku Hawksworth – Coletti – Clauson. Ti navíc pro jistotu své časy odvolali a zajeli nové kvalifikační pokusy. Ve všech případech rychlejší, než odvolaný čas. Příští týden se tak mohou těšit na Last Row Party, Lazier a jeho rodinný tým mohou začít balit.

Jezdce už čeká jen hodinový trénink v pátek a pak to již v neděli po 18. hodině našeho času vypukne.

p.
 Jezdec  Tým
M
Čas
Rychlost
Odstup
1.
 S.Dixon  Chip Ganassi Racing
C
02:38.7579
226.760
 
2.
 W.Power  Team Penske
C
02:39.0458
226.350
+ 0.288
3.
 S.Pagenaud  Team Penske
C
02:39.1900
226.145
+ 0.432
4.
 T.Kanaan  Chip Ganassi Racing
C
02:39.6428
225.503
+ 0.885
5.
 H.Castroneves  Team Penske
C
02:39.6439
225.502
+ 0.886
6.
 J.Wilson  Andretti Autosport
H
02:39.8022
225.279
+ 1.044
7.
 S.Bourdais  KV Racing Technology
C
02:39.8626
225.193
+ 1.105
8.
 M.Andretti  Andretti Autosport
H
02:39.8659
225.189
+ 1.108
9.
 J.Newgarden  CFH Racing
C
02:39.8670
225.187
+ 1.109
10.
 JR Hildebrand  CFH Racing
C
02:39.9297
225.099
+ 1.172
11.
 C.Muňoz  Andretti Autosport
H
02:39.9703
225.042
+ 1.212
12.
 E.Carpenter  CFH Racing
C
02:40.0830
224.883
+ 1.325
13.
 O.Servia  RLL Racing
H
02:40.1585
224.777
+ 1.401
14.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
C
02:40.1828
224.743
+ 1.425
15.
 J.P.Montoya  Team Penske
C
02:40.2446
224.657
+ 1.487
16.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
H
02:40.3041
224.573
+ 1.546
17.
 G.Rahal RLL Racing
H
02:40.5064
224.290
+ 1.748
18.
 C.Huertas  Dale Coyne Racing
H
02:40.5473
224.233
+ 1.789
19.
 S.de Silvestro  Andretti Autosport
H
02:40.8304
223.838
+ 2.072
20.
 J.Jakes  Schmidt Peterson
H
02:40.8651
223.790
+ 2.107
21.
 T.Vautier  Dale Coyne Racing
H
02:40.8960
223.747
+ 2.138
22.
 A.Tagliani  A.J. Foyt Enterprises
H
02:40.9140
223.722
+ 2.156
23.
 S.Karam  Chip Ganassi Racing
C
02:41.0051
223.595
+ 2.247
24.
 J.Hinchcliffe  Schmidt Peterson
H
02:41.0602
223.519
+ 2.302
25.
 C.Daly  Schmidt Peterson
H
02:41.0865
223.482
+ 2.329
26.
 T.Bell  Dreyer & Reinbold
C
02:41.1119
223.447
+ 2.354
27.
 T.Sato  A.J. Foyt Enterprises
H
02:41.2718
223.226
+ 2.514
28.
 P.Mann  Dale Coyne Racing
H
02:41.3600
223.104
+ 2.602
29.
 G.Chaves  Bryan Herta Autosport
H
02:41.4958
222.916
+ 2.738
30.
 S.Saavedra  Chip Ganassi Racing
C
02:41.5086
222.898
+ 2.751
31.
 J.Hawksworth  A.J. Foyt Enterprises
H
02:40.9022
223.738
+ 2.144
32.
 S.Coletti  KV Racing Technology
C
02:42.1617
222.001
+ 3.404
33.
 B.Clauson  Jonathan Byrd's
C
02:42.6328
221.358
+ 3.875
34.
 B.Lazier  Lazier Partners
C
02:43.5225
220.153
+ 4.765