Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Force India: Zákaznické vozy jsou trojským koněm

Force India: Zákaznické vozy jsou trojským koněm

Probíhá boj o vládu nad Formulí 1?

Téma zákaznických vozů je po necelém roce opět aktuální a šéfové čtyř velkých týmů už dokonce zadali svým podřízeným úlohu, sestavit odhad nákladů. Návrh na změnu pravidel chce podat Strategická skupina F1, v níž spolu se zástupci FIA a FOM zasedají právě zástupci pěti velkých týmů plus zástupce týmu Force India, loni nejúspěšnějšího týmu "zbytku světa".

Spor o zákaznické vozy se s přestávkami táhne již dlouhá léta a zamlouvá se zejména velkým týmům. Ty by mohly své vozy prodávat malým týmům, které by tak zase ušetřily desítky milionů eur. Proti jsou tradičně středně velké týmy. O jejich vozy by nebyl velký zájem a zároveň by se najednou ocitly v konkurenci dalších vozů Ferrari, Mercedesu, McLarenu nebo Red Bullu a "levné" týmy se zákaznickými auty by začaly lov na jejich sponzory.

Není divu, že zástupce šéfa týmu Force India vidí zákaznické týmy jako trojského koně, pomocí kterého silné týmy změní tvář F1 podle svých představ a upevní svou moc.

"Já bych to zařadil do kategorie nebezpečných řeckých dárků," řekl Bob Fernley. "Jsem přesvědčen, že jde o pokus továrních týmů navždy převzít kontrolu na Formulí 1 jak po stránce moci, tak po finanční stránce. Nezávislé týmy se stanou minulostí a nahradí je snadno ovladatelné zákaznické stáje."

 

Trojnásobný mistr světa Niki Lauda, kterého v současnosti zaměstnává tým Mercedes jako nevýkonného ředitele, to vidí jinak.

 

"Upřímně si myslím, že toto je dosud nejlepší nápad, protože by to všem dalo příležitost podílet se na F1 za rozumnou cenu. Spustilo by se to až v případě, že by se na start postavilo pouze 18 vozů, takže to až tak nespěchá, ale měli bychom si o tom promluvit.

Budou konstruktéři a ne-konstruktéři. Každý konstruktér by mohl vyrobit více vozů a prodávat je, pokud o ně bude zájem. Chceme najít nejlepší řešení a teď je to tak, že stisknutím spouště by byl pokles počtu vozů na 18, ale proč vlastně máme čekat? Podle mě bychom měli přijít se schůdným konceptem a zavést ho tak rychle, jak se bude dát. Nač čekat na pohromu?"