24h v Le Mans obrazem
Ten podnik je velký, větší než kterákoliv jednotlivá GP formule 1.
První dojem většinou bývá ten správný. V Le Mans jsem byl letos poprvé a to, co mi "padlo do oka" první den, se v průběhu čtyřdenního pobytu jen utvrdilo: ten podnik je velký, větší než kterákoliv jednotlivá GP formule 1. Bezprostřední "záplatované a zpatlané" okolí tratě svědčí o dlouhé historii podniku a o jeho nepříliš dobře koordinovaném růstu. Organizace (mimo sportovní) je zlá. Mnohem horší, než má každý malý podnik ve středu Evropy. Nadšení, ba přímo oddání fandů a jejich počet (letos jich oficielně přišlo 263 000) jsou ovšem o to větší. Také aktivní a "vysloužilci" toto místo milují. A pak je tu rychlost. Le Mans je pekelně rychlá trať a speed, kterým se tu jezdí ohromí pozorovatele silněji, než rychlost ve Spa nebo v Monze.
Tohle tedy mohl příznivec automobilového sportu v polovině června v La Sarthe zažít a vidět:
Jak začít jinak, než s vítězi? Earl Bamber, Nico Hülkenberg a Nick Tandy při parádě jezdců v Le Mans.
Hülkenberg, Tandy a Bamber se postarali o 17. vítězství značky Porsche v Le Mans.
Le Mans - pro každého něco.
Prezident pořádajícího ACO Pierre Fillon a nový nositel vyznamenání "Spirit of Le Mans", ředitel sportovního oddělení Toyoty, Jošiaki Kinošita.
Mark Webber zdraví před startem publikum. PR-oddělení Porsche by bylo jeho vítězství jistě milejší...
Svědčí o relativně nekontrolovaném růstu podniku: architektonicky rozdílné tribuny podél startovní rovinky.
U Toyoty nepomohla veškerá snaha: Japonci z Kolína byli jednoduše příliš pomalí.
Centrum moci: před Automobile Club de l´Ouest se třese i FIA.
A ACO platícím fandům skutečně nabídl pestrou paletu zábavy.
Kvalifikační jízdy se konají z velké části za tmy.
Obrovská budova boxů s tribunou.
Frakce GP2 v Le Mans: Sam Bird, Richie Stanaway a Mitch Evans.
Klasický oblouk Dunlop zvenku...
...a zevnitř.
Na katastrofu před 60 lety upozorňuje jen tato malé plaketa na místě nehody před hlavní tribunou. Pořádající ACO o ní nemluví rád...
Ruský Ligier LMP2 ve sněžení hasící pěny.
Černý 919 Janiho, Dumase a Lieba byl nejrychlejší v kvalifikaci.
Tak tohle byl povedený fór: roku 1976 se Jac Nelleman jedinkrát snažil o kvalifikaci do GP F1 a roku 2015 startoval 71letý Dán v Le Mans v rámcovém závodě za tým Young Drivers Aston Martin!
Jan Magnussen zničil tuto Corvettu v kvalifikaci a č. 63 se tak stalo jediným non-starterem.
Tentokrát opustili Audi a Andre Lotterer Le Mans bez poháru vítěze.
Nico Hülkenberg před střídáním.
O půlnoci na rovince Mulsanne...
Tým Audi se představuje médiím.
Bill Ford přijel do Le Mans oznámit blížící se nástup jeho automobilky...
...s tímto vozem třídy GT.
Není lehké všechno stíhat: Jirka Křenek.
Rene Rast rozdává trička...
Sarrazin, Conway a Wurz před katedrálou Le Mans - to už věděli, že jen těžko zvítězí...
Automobilka Nissan se rozhodla, že nastoupí s konceptem vozu s motorem vepředu.
Gavin, Milner a Taylor vyhráli třídu GT.
Miláček ženského publika: herec Patrick Dempsey.
Timo Bernhard před startem.
Sobota, 15:00h - start 83. vydání 24h du Mans.
Představení Nissanů bylo až trapné...
Na Audi tentokrát zbylo jen třetí místo.
Sběratelka autogramů. Asi už měla plný notes...
Nadšení fandů je neuvěřitelné.
Klasika: zatáčka Tetre Rouge ústící na rovinku Hunaudieres.
Howson, Lapierre a Bradley vyhráli třídu LMP2.
Tak tedy až zase někdy příště, Le Mans...