Legendy kolem legendárních 24h v Le Mans
Ať už se nám to tedy líbí, nebo ne, klasická 24hodinovka v zásadě předvedla to, čím puritánci vlastně opovrhují: vrchol technického overkillu.
"V těch našich autech je mnohem více pokrokové technologie, než má formule 1", řekl mi v Le Mans majitel sportovního týmu Audi, Reinhold Joest. Ať už se nám to tedy líbí, nebo ne, klasická 24hodinovka v zásadě předvedla to, čím puritánci vlastně opovrhují: vrchol technického overkillu. V Le Mans na člověka ale přesto dýchá historie motorsportu téměř na každém rohu - nezávisle na tom, jaké "poloautomaty" se právě honí po Mulsanne. 24h du Mans roku 2015, to byla i výborná možnost nahlédnout do minulosti...
ACO nabídl divákům vedle hlavního závodu jen dvě rámcové soutěže: zhola nezajímavý závod Aston Martinů a závod "Legend", tedy vozů typu Le Mans z padesátých a šedesátých let. Zde je pole Legend krátce před startem.
Čtyřnásobný vítěz Le Mans Henri Pescarolo v rozhovoru se sportovním ředitelem Audi, dr. Ulrichem.
Roku 1984 přežil John Sheldon v Le Mans zle popálen hrůzostrašnou nehodu obou Nimrod-Aston Martinů, která stála jednoho maršálka život. Letos se vrátil s tímto Lotusem Elan.
John Sheldon
Snad nejzajímavější z vozů třídy "Legend": Alpine A220 z roku 1968.
"Zajímá vás tenhle vůz? To je můj, jsem Christine!" to byl začátek zajímavého rozhovoru s Christine Beckersovou, která roku 1977 tento Inaltera-Rondeau-Ford v Le Mans dovedla společně s Lelou Lombardiovou na 11. místo v cíli.
Jeden z absolutních vrcholů návštěvy Le Mans: setkání s vítězem ročníků 1978 a 1980, Jeanem-Pierrem Jaussaudem. (Shodou okolností startoval v Le Mans roku 1976 právě s Beckersovou)
Britská legenda cestovních vozů, Barrie "Whizzo" Williams se v závodě legend vyřádil s tímto maličkým ale velmi agilním Mini Marcosem GT.
Futuristicky kapotovaný Panhard Monopole X86 v depu Legend.
Přesně v těchto místech se před 60 lety odehrála největší tragédie dějin automobilového sportu, když Mercedes domácího esa Pierra Levegha opustil trať a vletěl do plně obsazených ochozů.
S pěkným nápadem se vytasili zodpovědní Ferrari a Fordu: výstava na tématiku jejich velkého duelu v letech 1964-1967.
V závodě Legend si na Jaguaru E-Type zajezdila i dřívější hvězda cestovních vozů Steve Soper.
Colin Chapman neměl k pořádajícímu ACO příliš dobrý vztah a jeho legendární značka Lotus zde nikdy neměla uspět. Na obrázku je Lotus 17 Prototype z roku 1959.
Dokázal se v závodě Legend s přehledem prosadit: Ford GT40 Mk1 z roku 1968.
Děda vítězných Hybridů 919: Porsche 910 z roku 1967.