DTM před Norisringem, klenotem kalendáře
Informační přehled před třetím závodním víkendem.
Jen 2300 metrů, čtyři zatáčky a všudypřítomný duch historie – té sportovní i národně socialistické. DTM čeká o tomto víkendu tradiční vrchol sezony v ulicích Norimberku. Závody na okruhu kolem Zeppelinhaupttribüne, jenž původně hostil výhradně motocyklová klání, jsou německou obdobou Velké ceny Monaka a přitahují proto odpovídající pozornost.
"Sukně dívek zde byly vždy o něco kratší a stany sponzorů o něco vyšší než jinde,“ popsal kouzlo nejkratší tratě v kalendáři legendární Hans-Joachim Stuck. „Na žádné jiné trati nemají k sobě velký úspěch s velkým propadákem tak blízko.“ Právě zde Stuck před 25 lety vybojoval pro Audi první vítězství v DTM a automobilka nyní oslaví toto jubileum retrodesignem na voze Mattiase Ekströma (viz. obrázek dole v článku).
Ačkoliv je Norisring vzdálen pouze 90 kilometrů od centrály Audi, je tato trať baštou Mercedesu, jehož vozy zde vyhrály 13 z 15 závodů novodobé historie DTM. Lausitzring však před měsícem naboural tradiční predispoziční stereotypy a ukázal, že nový stříbrný šíp se svou charakteristikou rozchází se svými předchůdci.
Od září 2014 navíc DTM nepoznala jiného vítěze než jezdce Audi a „Mr. Norisring“ - vedoucí muž průběžného pořadí Jamie Green – dokazuje, že mu letos vyladěné RS 5 DTM padne jako ulité. Za svoji spanilou jízdu Lužicí však dostane dalších 10 kilo zátěže.
Suverenita Audi a naopak nezdary BMW znamenají, že hned devět jezdců dosáhlo už po dvou závodních víkendech na hmotnostní limit. Maximální zátěž (+ 20 kg) povezou Mortara s Rockenfellerem, minimální hmotnost (- 15 kg) pak budou mít všichni jezdci BMW kromě Martina (viz. tabulka).
p.
|
Jezdec | Značka – Tým |
Aktuální hmotnost
|
Zátěž
|
1.
|
E.Mortara | Audi - Abt |
1140 kg
|
+20 kg
|
2.
|
M.Rockenfeller | Audi - Phoenix |
1140 kg
|
+20 kg
|
3.
|
M.Ekström | Audi - Abt Sportsline |
1137,5 kg
|
+17,5 kg
|
4.
|
J.Green | Audi - Rosberg |
1137,5 kg
|
+17,5 kg
|
5.
|
N.Müller | Audi - Rosberg |
1135 kg
|
+15 kg
|
6.
|
M.Molina | Audi - Abt Sportsline |
1135 kg
|
+15 kg
|
7.
|
T.Scheider | Audi - Phoenix |
1135 kg
|
+15 kg
|
8.
|
A.Tambay | Audi - Abt |
1130 kg
|
+10 kg
|
9.
|
L.Auer | Mercedes – ART |
1120 kg
|
0 kg
|
10.
|
P.di Resta | Mercedes – HWA |
1120 kg
|
0 kg
|
11.
|
M.Götz | Mercedes – Mücke |
1120 kg
|
0 kg
|
12.
|
D.Juncadella | Mercedes – Mücke |
1120 kg
|
0 kg
|
13.
|
G.Paffett | Mercedes – ART |
1120 kg
|
0 kg
|
14.
|
C.Vietoris | Mercedes – HWA |
1120 kg
|
0 kg
|
15.
|
P.Wehrlein | Mercedes – HWA |
1120 kg
|
0 kg
|
16.
|
R.Wickens | Mercedes – HWA |
1120 kg
|
0 kg
|
17.
|
M.Martin | BMW - RMG |
1107,5 kg
|
-12,5 kg
|
18.
|
T.Glock | BMW - MTEK |
1105 kg
|
-15 kg
|
19.
|
M.Wittmann | BMW - RMG |
1105 kg
|
-15 kg
|
20.
|
A.Farfus | BMW - RBM |
1105 kg
|
-15 kg
|
21.
|
B.Spengler | BMW - MTEK |
1105 kg
|
-15 kg
|
22.
|
M.Tomczyk | BMW - Schnitzer |
1105 kg
|
-15 kg
|
23.
|
T.Blomqvist | BMW - RBM |
1105 kg
|
-15 kg
|
24.
|
A.Félix da Costa | BMW - Schnitzer |
1105 kg
|
-15 kg
|
O víkendu nás na oficiálním YouTube kanálu DTM pozvou k sobě do kokpitu Jamie Green spolu s Maximem Martinem a Christianem Vietorisem. Hlasování fanoušků v rubrice Driver´s Seat vyhrál držitel traťového rekordu 48,446 sekundy z roku 2008 Bruno Spengler. Sobotní závod startuje krátce před sedmnáctou hodinou, nedělní pak v 15:15.
STALO SE...
Úřadující šampion Marco Wittmann získal řidičský průkaz na motocykl a následně se svezl v monopostu F1 při testech po Velké ceně Rakouska... Přehled klíčových témat z mezidobí přinášíme níže.
Pneumatiky stejné, ale přece jiné
Jak jsme informovali zde, opouštěly týmy Lausitzring s rozpaky nad chováním pneumatik, které vykazovalo odchylky od dat nashromáždených během loňské sezony a zimních testů. Zástupci BMW a Mercedesu proto vyzvali dodavatele pneumatik, firmu Hankook, aby situaci prověřil.
Po zrušení měkkých pneumatik dostávají jezdci k dispozici pouze jednu variantu obutí ve specifikaci odpovídající loňským standardním gumám. Hankook potvrdil, že všechny dodané pneumatiky odpovídaly zadání a výrobním standardům, poslední várky však měly vyšší medián hmotnosti a byly tak blíže k horní hranici tolerance. Obutí pocházející z dřívějších výrobních cyklů bylo naopak u spodní hranice.
Rozdíl v hmotnosti (němečtí kolegové přišli s informací, že se mohlo jednat o 600 až 700 gramů - výrobce však odmítl tyto údaje potvrdit) tak mohl vést k odchylkám ve výkonnosti pneumatik.
V rámci jednotlivých výrobních cyklů však byly gumy stejné a pokud tedy měla nějaká z automobilek výhodu po dodání obutí, které se odchylovalo od dosavadního standardu, bylo to proto, že si její vozy dokázaly se vzniklou situací poradit lépe než konkurence. Pro dosažení maximální objektivity se navíc pneumatiky před každým závodním víkendem přiřazují losem.
Hankook dále uvedl, že upravil výrobní proces tak, aby už k podobným odchylkám nedocházelo, a na Norisring slíbil přivést gumy, které budou odpovídat standardu, na který byly týmy doposud zvyklé.